• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är detta?

F

F.d. 50502

Guest
Fyllde på vattentanken. Då började denna vita burk rinna över. Skruvade nu av locket och det bara bubblar i den .
Helt ny med husbil och fattar ingenting.20180518_105849.jpg
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Den vita burken är expansionskärlet till din vattenburna värme och fylld med glykolblandat vatten. Cirkulationspumpen (12v) sitter på locket (gul top) men det kan även finnas en 230V pump på slingan.
Har du värmen i gång och (någon cirkulationspump igång) kanske det rinner över pga att det är för mycket vätska i systemet? (Tar större plats när det blir varmt) och skvätter pga luft i systemet som vill ut? Står Min och Max på sidan och när systemet är kallt skall den ligga på Min-nivån.

Om allt är rätt kopplat och helt skall inte färskvattenpåfyllning påverka värmesystemet eller expansionskärlet.
Är du säker på att det har samband med vattenpåfyllningen i färskvattentanken?
 
F

F.d. 56459

Guest
Den bubblade långt över max, så jag slangade ur lite. Så fort jag stänger av vattnet via knappen, slutar den bubbla.
När jag först öppnade kökskranen kom det ut blått vatten, spolade länge och de blåa förvann. Men så fort jag stänger kranen rinner denna burk över.
Om den nu är till värmen, måste jag lära mig hur man stänger den, den var ju på sist i höstas.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Tyvärr låter det som om varmvattenberedaren frusit sönder, så att glykolvatten och dricksvatten blandas.

Låt en kunnig verkstad (det finns åtminstone en sådan i Västerås) undersöka.

Pålle
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Uff det ser dyrt ut, en lekasje i vannvarmeren slik at vann kommer over i sirkulasjonsvannet inne i Alde pannan. Hele pannan må ut og repareres. Tipper det sto vann i vannvarmeren i vinter slik at tanken ble sprengt av frost
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Först och främst:
Drick inte vattnet ur kranen förrän du rett ut detta! I värsta fall har pannan frusit sönder och du kan ha giftig glykol i färskvatten-kranen!

Troligen är dock knappen som du tror är till vattenpumpen i verkligheten till en extra cirkulationspump till värmeslingan och läckaget beror på att det är för mycket vätska där.
Följ ljudet och hitta vilken pump som startar när du trycker på den aktuella knappen!

(Föresten - Är Iveco-86 och MonaM samma person?)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 56459

Guest
Ljudet kommer bara i från färkvatten tanken. Nej dricker absolut inte, tömt hela fäskvattentanken. Fyllt på en porabel vattendunk istället, då jag strax måste resa iväg.
Hihi ja, något konsigt hände med inloggningen då jag loggat in både på paddan och mobilen
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Tråkigt att varmvattenberedaren verkar har gått sönder. Har likadant system på min 90a.
Tills vidare kan du plugga ledningarna till varmvattenberedaren, spola ur tank och ledningar ordentligt.
Så kanske du i alla fall kan få kallvatten i kranarna, underlättar kanske litegrann.
Bekvämt med varmvatten, men en billigare lösning tillsvidare.
Hoppas det ordnar sig och att din resa blir bra.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Har du värmeväxlare i din bil? Alltså kan du få värme via motorn när du kör? Om så är fallet borde det finnas en kran som stänger det flödet. Så här ser den ut på min bil. Sitter en liten kran under den.upload_2018-5-18_13-56-3.png
 
Toppen