• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vårens 2017 försäkringsval

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Jämfört olika försäkringsbolags premier map på våra;
1) Objekt; villa/hem hus byggt -03 i Kungsbacka/Kullavik, Hobby 75TL-12_5 tons husbil, Volvo V40cc-14 p-bil (<1.500mil), 750kg bromsat p-släp och olycksfall för 2 pers.
2) Vårt boområde är ganska så lugnt och inte så utsatt för stölder, mm.
3) vi vill ha samtliga förs i samma bolag av olika skäl, för att komma åt så mycket rabatter som möjligt, i vårt fall bla Unionen, Caravan Club, HBK 10% på HB'n hos Folksam, Volvoanst/pens och Villaägarna.

Försäkringsgivarna aviserar i princip samma grundförutsättningar. Obs dock att mitt nuv f-bolag IF inte lämnar ut sina nya premier till mig som kund och de kan inte heller sia om premier i framtiden mer än att de höjs (dvs <1mån före)!
Min värdering utifrån offertsvaren är att Caravan C har anpassat sina försäkringar mer till oss kunder i varje fall dokumentmässigt, spec vad gäller bilförsäkr "superbil resp -husbil", även Villa/hem är mer omfattande ... med att bla olycksfall motsv IF's ingår !
Villaägarna och CC har jag skriftligt ställt samma fråga till men Villaägarna har inte ens svarat. Folksam liksom IF gav mig sin info per tfn (HBK's kontakt), vi har ju tidigare varit kunder hos dem båda med i sak samma objekt.
Tycker att både IF och Folksam fungerat bra/seriöst gentemot oss när vi varit kunder, men affär är affär. Ur kundsynpunkt framstår de båda i nuläget som mer intresserade av helt nya än av oss som befintliga/tidigare kunder!

Utifrån dessa förutsättningar erhöll jag följande premier och totalsumma/kostnad för mina 1/1 försäkrade objekt;

Volvo V40cc; IF 4.765:-___Folksam 5.395:-_Caravan C 3.192:-
Hobby 75TL; IF 6.093:-+?_Folksam 8.299:-_Caravan C 6.140:-
Villa/Hem__; IF 4.693:-+?_Folksam 6.224:-_Caravan C 4.964:-
P-släp_____; IF 145:-+?__Folksam 292:-___Caravan C 159:-
2 st Olycksf_;IF 1.490:-___Folks(IFs 1.490:-_Caravan ingår i Villa/hem
Total kostn_; =17.186:-+? =21.700:- ______ =14.455:-

Valet enkelt (CC) baserat på detta!
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Sv: Vårens 2017 försäkringsval

Bra, utförlig info.
Bara en liten fråga; har du frågat om försäkring för 185dagar med husbilen?
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Vårens 2017 försäkringsval

Valde också CC och superhusbil, i min jämförelse var LF billigast och Folksam dyrast, ca 1000kr, CC var några hundra dyrare än LF, men har en betydligt mer omfattande försäkring.

//Tommy
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Vårens 2017 försäkringsval

Mer omfattande försäkring , i vilka delar?
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Vårens 2017 försäkringsval

Det jobbigaste med försäkringar är att bolagen så ofta erbjuder en ny kund bra villkor varefter de något år senare höjer sina priser. Mitt senaste exempel är Audiförsäkringen (gm if) som erbjuder ett riktigt lågt pris när man byter till dem.
När premien ska förnyas är den höjd med närmare 50%.
Likadant tycker jag att de t fungerar med de flesta bolag, lågt pris vid nyteckning, högre vid förlängning. Jobbigt att hålla koll på vem som är bäst.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vårens 2017 försäkringsval

Bra, utförlig info.
Bara en liten fråga; har du frågat om försäkring för 185dagar med husbilen?
Svar; Villa/Hems-/reseförsäkring gäller 90 dgr från påbörjad resa enl erhållet underlag!

Kompletterar mitt 1:a inlägg med ytterligare en fördelar gentemot övr bolags försäkringar;
¤ Jag har också kunnat slopa OK/Q8 Backup (ej Folksam längre) a' numera 90/95:-/mån annars ytterligare årspremiekostn ca 1,100:)!
¤ Det mesta i denna extraförs ingår faktiskt också CC's nya försäkring "Superhusbil" som jag redovisat ovan, detta gäller även Volvon (annars ytterligare årspremiekostnad ca 900:-/år)!

Detta förbättrar min totalkalkyl för Caravan C förs med ytterligare 2.000:-/i "årstakt"


PS. CC försäkrar oss genom "Water Circles Sverige AB" = representeras av IF skadeförsäkring i Sverige. IF har en kvalificerad ägarandel i WC och utför också ev skadereglering!

För helhetens skull kollade jag även premie betr Folksam och "Telia Sense" (enda bolag av som arb med Telia av dem jag kollat). Med Sense i bruk skulle Folksams årspremie bli ca 6,200:-, jag strök dock detta alt för vår del eftersom jag inte är övertygad att jag "orkar" köra enligt alla de krav som ställs för att upprätthålla den lägre premien! Dessutom med inköp av Sense ca 1.500:- och 90:- i månaden, så blir det inga större intäkter ... som jag kunde räkna hem!
 
Senast ändrad:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Vårens 2017 försäkringsval

Bra, utförlig info.
Bara en liten fråga; har du frågat om försäkring för 185dagar med husbilen?

Väl värt att tänka på är att Folksams 185 dagar bara gäller under förutsättning att du inte avbryter resan mer än Max 2 gånger om Max 7 dagar. Vill du t ex åka hem över jul och nyår faller försäkringsskyddet. På CC påbörjar ju du däremot en ny 90-dagarsperiod varje gång du varit hemma 2 dagar.
Dessutom tillåter CC att du ställer av husbilen om du står en längre tid på samma ställe vilket inte Folksam gör. Är man långliggare gör det mycket skillnad på en övervintring.
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: Vårens 2017 försäkringsval

Fungerar CC's nya försäkring "Superhusbil" bra med avseende på ställa av - ställa på automatik via Transportstyrelsen?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Vårens 2017 försäkringsval

Ja den ska fungera precis som andra försäkringar. Jag har dock inte hunnit testa ännu eftersom jag flyttar över min försäkring 1 april.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Vårens 2017 försäkringsval

Köper man försäkringen via cc eller kan man gå direkt till water circle?
 
Toppen