• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vår resa mot värmen, 2018-19

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
05E5D3BA-8095-4F70-B7D6-C24654492179.jpeg Vi har visserligen små cyklar men även en liten, 6,5 m, husbil och har cyklarna i garaget. Genom att kunna dra ut cykelstället blir det inte lika tungt att lyfta i/ur cyklarna. Kolla om det inte finns någon cykel billigt till saluhåll Bahia, ofta finns det. Sätt en köpa-lapp på anslagstavlan vid servicebyggnaden närmast infarten till campingen. Ni kan nog sälja den vidare utan större förlust när ni tänker köra vidare. Ett alternativ är en dramatenväska.
 

twins

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Åhus
HBK-Nr
18446
Medlemskap
2025
Hej på er!
Har läst om er nerresa genom Frankrike på icke betalvägar och undrar för vi lämnar Åhus den 8/1 .Är det något ni ångrar eller skall vi lägga om kursen lite med betalvägar eller delar av den ? Eller nån som vet vad kostnaden är genom du pontarnas land ? Vi åker via Grevens (snitzeln alla talar om) Luxemburg Metz Lyon Avignon o Perpignan. Eftersom vi har en oldtimer så åker vi inte så fort, så snabba motorvägar gynnar inte oss direkt . Medvind o nedförsbacke = 90 km/h. Kenneth o Lena
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Hej på er!
Har läst om er nerresa genom Frankrike på icke betalvägar och undrar för vi lämnar Åhus den 8/1 .Är det något ni ångrar eller skall vi lägga om kursen lite med betalvägar eller delar av den ? Eller nån som vet vad kostnaden är genom du pontarnas land ? Vi åker via Grevens (snitzeln alla talar om) Luxemburg Metz Lyon Avignon o Perpignan. Eftersom vi har en oldtimer så åker vi inte så fort, så snabba motorvägar gynnar inte oss direkt . Medvind o nedförsbacke = 90 km/h. Kenneth o Lena

Vi åker alltid på betalvägarna i Frankrike, men har aldrig exakt räknat ut vad det kostar.

Förut så reste vi med en treaxlade, över 3 meter hög husbil som är kategori 4, vilket är samma höga pris som den värsta långtradaren, eller turistbussarna med 60 säten. Då ville jag inte veta vad det kostade, för det var så förbaskat dyrt.... ungefär 3-4 Euros per 10 km, totalt blev det 3-4000 kr genom Frankrike.

Nu reser vi med en plåtis, 3500 kg och då är kostnaden nästan försumbar, ca. 0,80 Euros/10 km. Då blir totalkostnaden runt en tusenlapp för hela sträckan. Undrar om det verkligen blivit billigare att ta omaket att köra i alla rondellerna i Frankrike för att komma fram.

TommyD
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Hej på er!
Har läst om er nerresa genom Frankrike på icke betalvägar och undrar för vi lämnar Åhus den 8/1 .Är det något ni ångrar eller skall vi lägga om kursen lite med betalvägar eller delar av den ? Eller nån som vet vad kostnaden är genom du pontarnas land ? Vi åker via Grevens (snitzeln alla talar om) Luxemburg Metz Lyon Avignon o Perpignan. Eftersom vi har en oldtimer så åker vi inte så fort, så snabba motorvägar gynnar inte oss direkt . Medvind o nedförsbacke = 90 km/h. Kenneth o Lena

Hej, här kan ni se vår resväg ner till Peniscola, vi lade ut endast 9€ på betalvägar.
Förra resan ner körde vi betalvägar både i Frankrike och Spanien och betalade ca 160€ på nervägen.
Bilen vi har är 7.60 meter lång och väger 4.5 ton.
Resa från Göteborg till Peníscola
 

twins

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Åhus
HBK-Nr
18446
Medlemskap
2025
Tackar för snabba svar. Trevligt med folk som är på hugget, är relativt ny med huset på ryggen eller som jag hörde igår att man var kåkfarare. Solifer 88:än är 6,70 o precis under 3,5 ton med aaallllt så då klarar jag den billigare taxan. Får verkligen berömma er alla som plitar ner om intressanta ställplatser o POI's. Man har mycket att lära.
Ska själv försöka plita ner lite under resans gång o kanske kan jag få till det med en bild också, vem vet. Har just packat verktygslådan för div problem , har ju dock rullat 26000mil, så den är ju precis inkörd :) Vi kanske ses någonstans !
Kenneth o Lena Åhus Absolut.
 
F

F.d. 22252

Guest
Twins har ju också en gammal bil har inte sett någon äldre någonstans. Vitsen med betalvägar är ju inte hög fart utan att man slipper en massa rondeller där det ska bromsas gasas och växlas vilket sliter på våra gamla klena motorer.
Man kan diskutera ekonomi men man kan också diskutera att snabbt komma till värmen och ha en betydligt mindre bränsleförbrukning extra ställplatser kan också kosta pengar.
Jag har bara kört betalvägar ner och det tog 8dagar från vad jag kallar mellansverige.
Lägg gärna en gul väst i framrutan de sparade pengar när de öppnade en betalstation hur de nu gjorde det och vad händer med min biljett som int blir betald??
 

Lennart o Ninni

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
17320
Medlemskap
2024
Hej, det är trevligt att ni lägger in info.
Vi åker vecka 1, spanien o portugal ca 3 månader är planerat.
Första gången på vi åker dit.
Tänkte att vi kör hela östkusten neråt mot Malaga o ev Portugal hemmåt.
Har inte planerat några platser.
Men vi tar gärna emot tips om ni åker som vi tänkt.
Har hört att det är fullt på många ställen, men vi får väl ta det som det kommer.
Mvh Lennart o Ninni
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
En kort reflektion, så här på Juldagen. Vi har nu legat still i Santa Palo under 10 dagar. Längre på samma ställe än vi någonsin gjort med vare sig Husbil eller båt.

Känns lite ”segt”, är inte mycket man gör på dagarna som man inte gjort dagarna innan .

Får se om vi ”klarar” januari ut, eller om vi rullar vidare på nya äventyr och upplevelser.

Ha’re bra och lev väl

// Jörgen
 
Toppen