• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vår resa mot värmen, 2018-19

F

F.d. 22252

Guest
Bergsten du kommer nog ikapp, jag har taggat ner nu här finns ju värmen bara den kommer fram, blir nog inte så väldigt mycket bättre söderut inte så långt ner till malaga och solkusten. Blir nog här några dagar känns det som måste ladda batterierna ordentligt. Portugal ligger ju kvar och Plastpelle får skylla sej själv om han far iväg ansjovisen ligger kallt förvarad i kylboxen.
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
B537C753-AA2A-49B4-882D-A3A93C423B3C.jpeg I dag rullade vi vidare söderut, det blev 46,6 mil och hamnade i Valencia/El Saler.

Ställplatsen heter ”La Marina”. Ligger lite ”off”, men duger för en natt. Finns tömning och fyllning samt toatömning. Finns oxå en camping här bredvid, som kostar 15€
Vi tror vår ställplats kostar 10€

Det har varit mycket blåsigt idag, ville inte köra mer än 85km/h...bilen är ”rätt tung” och vi har AL-KO chassi och det hjälper inte mycket.

Innan vi kom till ställplatsen så passerade vi Lidl, och inhandlade lite. Det blev i vanlig ordning lite felkörning, var trafik i innerfilen så jag han inte tränga mig in. Det blev en intressant körning på typ kostig och ett par möten... inte kul.

I morgon är en ny dag, med nya utmaningar

Ps dagens betalvägar kostade 634kr
Ds
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Det där problemet med felkörning beror nog på GPSprogrammet jag får varningar 3 km innan jag ska byta fil eller svänga kommer upp ett speciellt foto som visar hur jag ska köra.
Du har kört väldigt långt nu och har inte långt till santa pola Bahia camping bra ställe att vila upp sej på.
Skulle vara roligt om du kom hit så kan vi prata lite!
Försök att komma ut på ap7 annars har du massor med rondeller framför dej. Ca 17mil att köra.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hej alla!

Jag läser att ni stannar på ställplatser och campingar. Är det inte möjligt att "fricampa" i Frankrike, Spanien och Portugal?

Jag kommer att lämna Stockholm under vecka 1 nästa år. Målet är Algarevekusten i februari.
Tacksamför synpunkter.
 
F

F.d. 55554

Guest
Det finns en plats i Tarifa som vi stod på i våras.
Finns i Hbk listan.
GPS: N 36°01'4.001'' , W 005°36'37.001''   
Lättast att hitta är om kommer in i Tarifa från Gibraltarhållet, passerar LIDL högst upp på backen,
sväng vänster i nästa avfart, i rondellen ta 2a avfarten uppför backen, sväng höger innan macken.
Tar man 3e avfarten så finns Tarifuel, en mack med töm/fyll/biltvätt/klädtvätt/hundtvätt/gasol och diesel.
Förr kunde man stå om man svänger till höger i rondellen, vi fikade där innan vi körde till ställplatsen.
Screenshot_2018-12-15-13-24-25.png
Finns ett ställe vi inte testat
GPS: N 36°02'49.103'' , W 005°''   ,
Screenshot_2018-12-15-13-31-50.png
svänger man till höger finns det en LÅNG parkering, där har vi övernattat.
En plats med med många surfare, finns ingen service.

Hoppas någon har nytta av detta.:yes:

Jojje
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
På vägen hit, via A7, så tänkte vi svänga av för att tank + fylla LPG. Givetvis fanns inte gas, så vi snurrade runt och tillbaka allt efter Fru Garmins anvisningar.

Döm om vår förvåning, det blev krokiga smala vägar parallellt med A7 en lång stund (max 40km/h enligt skyltar).

Nåväl, vi kom fram med ytterligare en erfarenhet rikare
 
Senast ändrad:

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
I dag hittade vi, eller var det Bengtic som hittade oss

Kort trevlig pratstund, får bli mer när vi kommit till rätta.

I morgon får vi vår plats (nr.3), snabbt att komma ut med hundarna... vilket är hög prio för oss hundägare.

Vi har aldrig legat still mer än 6 dagar, får se hur vi klarar en månad

Vill passa på att tacka för alla goda råd o hjälp hittills, ingen nämnd.. ingen glömd TACK
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
16CA655C-52B5-47FE-991A-FC1E5A9BE008.png God morgon, denna lite kyliga morgon. Kollade med SMHI o blev lurad såklart. Istället för 12 grader så var det med biltemp givaren 4 !

Nåväl, lär bli bättre framåt dagen.

Plats 3, som vi står på är längs vägen utanför, vilket medför rätt mycket buller från trafiken. Vi har satt upp oss på en väntelista för byte till bättre plats.

Jäkten från resan ner (395mil på 10 dagar), var lite jäktigt eftersom vi inte tog betalvägar på en gång. Men å andra sidan fick vi se den Franska landsbygden

Vi valde rätt ställe att slå ner våra bopålar, mycket bättre väder här än i Portugal.
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Området trivs vi med, har t.o.m. hittat (på kartan) ett ställe att fylla LPG.

Blir nog minst en månad här, vi behöver inte komma över bron till Malmö förrän 18/4 när vår reseförsäkring går ut.

Har redan börjat prata om att ta vägen genom Mosel på vår väg hem, för det blir nog ingen Tysklandsresa i vår/sommar.

Det som vi saknar är en cyckel för att kunna åka och handla. Men, min elcyckel väger 24 kg, så jag skulle inte orka få upp den på ett ”vanlig” cyckelhållare. Har funderat på ett lägre monterat på rambalkarna, då skulle man även få med en moped
 
Toppen