• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vår först tur ut i Europa

JohanÖ

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
25691
Medlemskap
2024
Nu är det äntligen dags för vår första tur ut i Europa. Jag har fått en hel del hjälp här tidigare. Jag har skaffat miljödekaler för Tyskland och Frankrike och en broBizz men några saker återstår att ta redan på så här kommer några frågor.

1. Vår bil väger 4250 kg. Är det några särskilda hastighetsbegränsningar då i Danmark, Tyskland, Schweiz och Frankrike?

2. Måste man ha C-behörighet på körkortet i något av dessa länder?

3. Vi skall ha cyklar hängandes på cykelstället. Måste jag då ha ett särskild ”varningsmärke” för detta i något land?

4. Har jag nytta av min broBizz någon annanstans än i Danmark?

Har ni något annat tips i anslutning till dessa frågor så tar jag tacksamt emot dessa också.

Ha en trevlig sommar, vi kanske ses på vägarna.

/Johan
 
T

trebarnohusbil

Guest
Nu är det äntligen dags för vår första tur ut i Europa. Jag har fått en hel del hjälp här tidigare. Jag har skaffat miljödekaler för Tyskland och Frankrike och en broBizz men några saker återstår att ta redan på så här kommer några frågor.

1. Vår bil väger 4250 kg. Är det några särskilda hastighetsbegränsningar då i Danmark, Tyskland, Schweiz och Frankrike?

2. Måste man ha C-behörighet på körkortet i något av dessa länder?

3. Vi skall ha cyklar hängandes på cykelstället. Måste jag då ha ett särskild ”varningsmärke” för detta i något land?

4. Har jag nytta av min broBizz någon annanstans än i Danmark?

Har ni något annat tips i anslutning till dessa frågor så tar jag tacksamt emot dessa också.

Ha en trevlig sommar, vi kanske ses på vägarna.

/Johan

Snart dags för oss med!

1. vår totalvikt är 3850. Dessa har jag koll på (tror jag)
Landsväg är 80 km/h i DK, F och D. A är det 70. Motorväg 110: F, 100: DK, D, 80: A
Motortrafikled: D: 80, F: 100

2. Det beror väl på hur den är inreggad? Vår är PB klass 2 och krävs endast C1 om körkort taget efter efter 30/6 1996

3. Vet inte

4. Vi har en brobizz med Easygo+ kopplad till den så vi kan köra i lastbilsfältet på betalvägarna I Österrike. Du kan tydligen använda brobizzen om du åker I manuella filen vid typ Rödby-Putten
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
I Schweiz måste du ha ett C1 eller C för att köra en husbil som väger mer än 3,5 ton !
Den svenska undantagsregeln om körkort utfärdat före 1996 gäller ej i Schweiz.
Trevlig resa !
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Glöm inte brandsläckare.Minst 2kg.Varningsvästar.Obligatorisk åtminstone i Frankrike.Måste tas på innan man kliver ut från bilen vid ev.motorstop eller annat på landsväg eller motorväg.Två varningstrianglar i Frankrike.Vid stop på bergs vägar måste en läggas ut bakom bilen och en framför.Cykelvarningsmärke finns att köpas på bensinmackar.
Mvh.s670sl
Ps.En trasig lampa ger inte böter om man har reservlampor med annars kan det bli böter.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
...3. Vi skall ha cyklar hängandes på cykelstället. Måste jag då ha ett särskild ”varningsmärke” för detta i något land? /Johan

Jag hade köpt den Italienska modellen (ej Spanska) som klarar sig i hela Europa (enl. vad som sägs i butikerna!). Vi har den själva och det har fungerat utan anmärkningar i 3 år..

upload_2018-7-3_15-43-58.png
 
F

F.d. 24550

Guest
Du får köra i 100 på tyska motorvägar, 80 i Danmark på motorväg, 110 i Frankrike på motorväg och 100 i Schweiz. Du behöver ingen skylt bakpå cyckelstället i något av länderna.

Hastighetsgränser i Europa
 
D

Deleted member 11118

Guest
Här är mer info. Bilsemester i Europa

Vad jag vet är det bara i Italien och Spanien du behöver skylt till cyklar.

Att tänka på är att all utskjutande last inte enbart cyklar skall markeras, gäller i alla länder. I Sverige om den sticker ut mer än en meter, i andra länder så fort något hänger bak på bilen. Det är därför vettigt att alltid ha skylten uppsatt när man hängt något bak på husbilen.
 
F

F.d. 24550

Guest
Er din campingbils tilladte totalvægt større end 3500 kg men ikke over 7500 kg, og ønsker du at køre Tempo 100-kørsel i Danmark, skal campingbilen synes og godkendes til Tempo 100-kørsel af en dansk synsvirksomhed.

Campingbilen kan godkendes til Tempo 100-kørsel, hvis den opfylder betingelserne for godkendelse jf. Bekendtgørelse nr. 201 af 13.03.2018. Bekendtgørelsen kan læses på Færdselsstyrelsens hjemmeside: Tempo 100 campingbiler

Her gives også supplerende oplysninger om ordningen herunder de administrative mulighederne for godkendelse, som fremgår af Meddelelse nr. 2008, der også kan læses samme sted.

I forbindelse med godkendelsen udstedes en Tempo 100-godkendelsesattest, der skal medbringes under Tempo 100-kørslen som dokumentation for godkendelsen, og der udleveres et Tempo 100-mærke, der skal monteres bagpå campingbilen, så det er synligt lige bagfra.

Jeg beklager den sene besvarelse på din henvendelse.

Med venlig hilsen

Allan Hansen
Ingeniør


Færdselsstyrelsen
Danish Road Safety Agency
Sorsigvej 35
6760 Ribe

Mobil: +45 4187 1789
Tlf.: +45 7221 8899

AHA@fstyr.dk
www.fstyr.dk

Færdselsstyrelsen er en del af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ok verkar vara olika information på olika hemsidor, där jag läst är Tempo enbart för buss, isåfall har jag kört för fort....
 
Toppen