• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vågar ni hänga elcyklar på cykelstället?

F

F.d. 55939

Guest
Hejsan.

Angående maxlast på cykelstället.

Vågar ni hänga på två elcyklar på totalt nästan 50kg på era cykelställ?

Väl mött
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Även om själva cykelhållaren håller så måste du se upp med montaget av densamma. Det bör ju sitta en kraftig platta på insidan som fördelar krafterna men ofta sitter det bara några futtig brickor som mothåll.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Inga problem att hänga 2 elcyklar på cykelstället dock plockar jag bort batterierna för att få mindre vikt samt minska stöldrisken/attraktiviteten.
Vi har 28" stora damcyklar.
 

RolfSam

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Öckerö
HBK-Nr
6352
Medlemskap
2024
Vi har ett par Ecoride elcycklar som har hängt med i flera år utan några bekymmer. Bland annat ner till Kroatien. Vi tar förståss bort batterierna. Vi har även bytt ut skenorna till några som är lite längre och bredare då våra cycklar har lite längre avstånd mellan hjulen än en normalcyckel.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Sitter det inte någon förstärkning på bakgavlen som tåler vikten från cykelstället , eftersom dem montera cykelställ (fabrik , leverantör garantier mm)? Annars hade dem fått kanske många reklamationer. Jag har inte hör någon som haft problem med det varken husbil eller husvagn.
Jag blev också nyfiken såsom frågerställan.
Mats
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Vi lastar våra cyklar i garaget, valde bil med tillräckligt stort garage just av den anledningen att vi inte vill/vågar ha våra cyklar hängande i det fria. Vad vi är oroliga för är stöld då cyklarna kostar nästan 30 000kr/st.

Ang. hållfastigheten tror jag man bör inspektera installationen innan man kan svara på om infästningen håller eller inte. Det är ju mer en fråga om installation än om konstruktion av cykelställ. Med en bra utförd installation funkar nog de flesta cykelställ för upp till 50kg totalvikt.

Mvh!
// Niklas
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Tung last långt bak förändrar axeltrycket ordentligt mellan fram och bak. Där finns väl mer att oroa sig för? Eller är kanske 50 kg inget som påverkar?
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Vårt cykelställ lossnade med de översta skruvarna. Dock höll de nedre skruvarna. Cykelstället var fabriksmonterat och skulle klara 60 kg. Våra el-cyklar utan batteri vägde c:a 42 kg. Kostnad för skadan blev 55000 kr som dock blev ett försäkringsärende..
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
På våra Helintegrerade Hymerhusbilar (-99, -06 och nu -12) har vi fått monterat cykelställ för 4 cyklar) max 100 kg inkl. stället). Vi har den tyngsta innerst och lättaste ytterst och dessutom måste de räknas med i maxvikten för garaget så inte bakaxeln får för mycket vikt. Har aldrig fått något stulet då vi varje sommar åkt i Sverige och Europa utom Spanien, Portugal och några till. Vi har haft vajer runt cyklar och cykelställ. Hörde däremot talas om ett par som hade åkt runt i Europa och på hemvägen stannade i Malmö för att äta och där de blev av med hela cykelstället och 3 cyklar (ej elcyklar).
 
Toppen