• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Våg för gasolflaska

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Min siste husbil hadde den ultimate løsning, 110 liter LPG og fullt funksjonerende flaskeanlegg for 2 P11. Ikke det at jeg hadde med P11, men mulighet for det. Hadde en PC10 for grillen i gasolskåpet, men ikke tilkoblet :D
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sommarcampare! ;) :) :D
Vi jämför sommarpäron med vinteräpplen.
För min del såg det ut så här på sportlovet:
  • Destination: Leksand
  • Temperatur: Kallt som fxx, ca 5-10 minusgrader (troligen kallare när jag sov)
  • Beräknad livslängd på flaskorna: 2 dygn per flaska (gissning/förhoppning)
  • Närmast kända fyllnadsställe för tankflaskor: Enköping
  • Med så kort brinntid på flaskorna och så långt till ett fyllningsställe, så anser jag att det i min situation vore idioti att satsa på tankflaska, även om man kan se nivån enkelt. ;)
  • Däremot under andra årstider, när resorna för oss oftare går söderut än norrut, och temperaturen är behagligare så att gasen räcker veckovis, tja då kanske jag skulle kunna tänka mig ett par tankflaskor. :)
  • mvh jocke
Nåja, riktigt så illa är det inte... I Falun finns tankställe, likaså i Mora. Men visst, jag förstår dig. Vi åker mycket i avlägsnare trakter vintertid. I gasolluckan har vi två flaskor, en LPG och en utbytes. När det är långt till tankstället så är Duon ställd med prio på utbytestuben. LPGflaskan går som reserv. Sedan har vi tre extra utbytestuber i garaget...
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
För att det finns alldeles för få tankställen för låg här i Sverige!

Javisst är de för få jämfört med många andra länder. Men antalet ökar långsamt, se mylpg.eu. Utvecklingen styrs bl.a. från besökande gasbilar från sydligare trakter. Det har vi andra gasolanvändare nytta av. Att sedan fylla upp en flaska för 180:- gör det ännu roligare.

LPG användare har inte så stora problem med avstånd till tankstället. Vi åker ju bil och alltid passerar vi någon LPG pump där vi toppfyller. Går det bara på 10 liter så är ju det okay, vi behöver ju inte vänta tills det är tomt. Vi har en 14kilos flaska, det funkar utmärkt för oss.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Har nu installerat Truma levelsensor i bilen och kan därmed få löpande uppdateringar om kvarstående gas i tuberna samt beräknad återstående tid innan gasolen är slut.
Det är möjligen överkurs, men vintercampar man så inser man nyttan med att ha full kontroll på sina värmeparametrar.
279C1F12-D886-4288-B7C7-AF7EA94E03D1.jpeg 9C3FE0E2-F134-421F-8528-EE2FA253522B.jpeg F8A3B0D9-1167-466C-AD8A-C90DAECF61CC.jpeg
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Se inlägg nr 5. Varför är det så mycket tjafs om olika adaptrar, vågar och problem i olika länder? När Sverige satsade på E85 som bränsle så byggde Europas kedjor upp nätet med pumpar för LPG tankning. Vi behöver inte uppfinna hjulet igen, välj LPG Flaskor, tycker Björn.

Hej!
När jag byter mina PK 10 och betalar 259 kr så ingår besiktning av flaskorna i priset. Var besiktigar man LPG-flaskor och vad är kostnaden ?
I min förra HB hade jag fast monterad LPG-tank (monterad i Tyskland) De gick inte att besiktiga i Sverige.
BBa.
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Vill man verkligen ha ännu en app och blåtandskoppling och annan fancy teknik?
Även om W8 Brunner är någorlunda enkel så bygger den ganska många cm uppåt, det är inte alla som har det utrymmet.
Själv skulle jag vilja ha nåt enkelt med en extrem lågprofil, helst bara 15-20mm under flaskan, och en fyra siffrors display att via kabel kunna ha inne i bilen, med några enkla knappar för att ange olika tara beroende på vilken flaska man använder.
Kanske blir det säsongens projekt att bygga en sån?.. Finns det en marknad för fler om andra tänker som jag i detta?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En ultralyd løsning som en monterer i golvet under flasken hadde vært mest praktisk, men jeg tror den måtte være fjærende slik at den hadde god fysisk kontakt med flasken. Det som beregnes er da avstanden til toppen av den flytende gassen. Men tank med fjernavlesning av nivået blir muligens billigere :D
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
En ultralyd løsning som en monterer i golvet under flasken hadde vært mest praktisk, men jeg tror den måtte være fjærende slik at den hadde god fysisk kontakt med flasken. Det som beregnes er da avstanden til toppen av den flytende gassen. Men tank med fjernavlesning av nivået blir muligens billigere :D
Truma levelsensor arbetar med just ultraljud. Kika på mitt inlägg ovan!
Edit: Den bygger heller ingenting utan sitter direkt mot flaskan med magnet. Brunners hållare bygger på höjden vilket inte är optimalt.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Kanske blir det säsongens projekt att bygga en sån?.. Finns det en marknad för fler om andra tänker som jag i detta?

Har varit och är fortfarande inne på att bygga en Arduino-baserad våg, även en voltmätare på samma sätt, kan dock inte detta ännu men "den som lever lär sig", ska bara prioritera lite...
Arduino startpaket
Bygga våg
Viktceller

Hur man bygger en Arduino voltmätare kryllar det av beskrivningar om...

Sist men inte minst gäller det att få dem att kommunicera via husbilens WIFI ut på nätet så att jag kan hålla koll på distans (jag har visserligen voltlarm på Alde Smart Controllen och bilens larm) för att kunna förutse och agera i tid.

Det vore visserligen enklare men inte lika utmmanande att analysera Trumas DuoC (som redan finns monterad) för att kunna skicka en signal när den växlar till röd diod...

/Tommy
FPAYEZ3J961EQVB.LARGE.jpg

751682_popup.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Mistenkte det var en UL enhet, de hadde en for noen år siden som en festet på toppen av flasken også med magnet. Den ramlet lett av, ser nå at denne sitter under flasken. Festes den til flasken slik at en må huske å ta den av når en bytter flaske? Magnet fungerer kun på stålflasker, men en fjærende under midten av flasken vil kunne fungere med alu og muligens komposit. Og med kabelforbindelse så trenger en ikke batteri i enheten.

Arduino er en god start for det meste av kule konstruksjoner. Ultralyd moduler sammen med en slik kunne bli en kul løsning. Det finnes varianter av Arduino familien som er svært billige og som har wifi innebygget, disse har få tilkoblinger for måleutstyr, men burde ha nok for denne jobben.

Arduino - Ping gir en kort innføring i avstandsmåling med ultralyd og Arduino.

Du vil få 3 ekko, først fra overflaten av gassen, deretter fra toppen av flasken og til slutt dobbelekkoet fra overflaten via toppen av flasken. Etter det blir det endel støy før en er klar for neste ping.
 
Senast ändrad:

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Har varit och är fortfarande inne på att bygga en Arduino-baserad våg, även en voltmätare på samma sätt, kan dock inte detta ännu men "den som lever lär sig", ska bara prioritera lite...
Arduino startpaket
Bygga våg
Viktceller

Hur man bygger en Arduino voltmätare kryllar det av beskrivningar om...

Hade ett par liknande länkar, men tackar för nya. :)
Tackar även Postmord och Tullverket för "This item does not ship to Sweden"
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Kjell & Co og Conrad har mye av Arduino serien, og de beste webshops for tilhørende saker finnes innen EU. Prisene er litt over China, men dager i stedet for uker i leveransetid burde kompensere for mye. Spesiellt er tyske webshops bra på slike gadgets.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Truma levelsensor arbetar med just ultraljud. Kika på mitt inlägg ovan!
Edit: Den bygger heller ingenting utan sitter direkt mot flaskan med magnet. Brunners hållare bygger på höjden vilket inte är optimalt.
Jo, Trumas ultraljuds-platta är definitivt intressant. Den har dock en stor brist vad jag kan se: Hur använder jag den, jag som har Alde-värme? Den verkar kräva att man har en Truma-panna med en nyare kontrollpanel?
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Kjell & Co og Conrad har mye av Arduino serien, og de beste webshops for tilhørende saker finnes innen EU. Prisene er litt over China, men dager i stedet for uker i leveransetid burde kompensere for mye. Spesiellt er tyske webshops bra på slike gadgets.
En annan bra leverantör av "automations-grejer" är m.nu. Finns på nätet och i Linköping.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Jag har Alde 3020 och har kompletterat med en iNet box. Genom denna så har jag möjlighet att styra Aldeparametrarna fullt ut via en app i telefonen.
Genom denna box så kopplar sedan dessa levelsensorer upp sig via samma app.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Jag minns inte exakt pris men iNet boxen ligger på ca 3 tkr vilket är i samma härad som Aldes Smartpanel.
Inkopplingen är enkel att göra själv. Du kopplar in den direkt i en av pannans TNI-portar och ser sedan till att mata boxen med 12v. Därefter så laddar du ned Trumas App och ansluter till systemet. Klart!
81EA9E07-CCBB-471F-A534-55BE168A0E59.jpeg
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Det blir en faslig massa pengar om man skall satsa på Trumas system. Och det blir en faslig massa tid om man skall konstruera något själv med hjälp av Arduino och last-celler. Så jag funderar på att faktiskt testa den där Brunner W8 i alla fall. Har läst alla omdömen jag hittat och kan konstatera att de flesta är övervägande positiva (dock finns några väldigt negativa). Kanske jag skall börja med en och komplettera med en till om den första funkar bra. De kostar ca 1000 kr i Tyskland (plus frakt) jämfört med ca 1500 i Sverige.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Jag håller med om att det är mycket pengar om man bara är ute efter Trumas levelsensor.
Söker du däremot fjärrstyrningen av klimat likt Alde Smartpanel så skulle jag köra på Trumas iNet, som har bättre styrningsmöjligheter. Lycka till med dina funderingar!
 
Toppen