• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Våg för gasolflaska

F

F.d. 24550

Guest
Nej, har inte testat, men har googlat lite. Någon säger att appen inte funkar 100% och att bluetooth inte funkar tillräckligt bra. Den är också batteridriven vilket inte direkt framgår i beskrivningen. Vilket meck att ta ut flaskorna för att byta batterier!

Har man 2 gasolflaskor så måste man väl ha en för varje flaska? Dyrt! Det finns en väldigt bra gasolnivåmätare som heter Truma LevelCheck som mäter med ultraljud som bara kostar 895 kr. Vi har klarat oss bra med den. Men den har förstås ingen app och ingen bluetooth. ;)
 
F

F.d. 14324

Guest
Jag är nyfiken på att testa den, men det som gör mig en smula skeptisk (än så länge) är frågan hur det är tänkt fungera att väga något som "ska" sitta fast monterat!?
Att det går fint att väga fram mängden gasol i en flaska är jag helt med på, att få en våg att samarbeta med en telefon via bluetooth fattar jag också, (eller ja,, jag fattar att det fungerar men exakt hur fattar jag inte)
Men, så länge man har flaskan fastspänd med sitt spännband så kan jag inte riktigt förstå hur man ska få en exakt vikt för flaskan, ungefär som att stå på badrumsvågen och hålla sig handfatet.
Och måste jag då öppna luckan, lossa flaskan och därefter starta telefonen innan jag får reda på hur mycket gas det är kvar så vete tusan om jag har intresset kvar, och med min vanliga tur så ska väl appen uppdateras, vågen kalibreras och därefter ska man försöka para ihop bluetooth på nåt mystiskt sätt vilket jag normalt sett inte är bra på, (lyckas i princip aldrig med bluetoothgrejer)

Fast det var ju heller inte så värst skoj att skrapa is på min kompositflaska i vintras, och lossa bandet för att kunna ruska på flaskan för att "enkelt kunna se gasolnivån", kallt var det också, mörkt och eländigt och jag fick lysa med min telefon för att kunna se nåt, så jag är ju nästan "där" redan och viftar med telefonen och lossar bandet för att se hur mycket gas jag har kvar. :confused:

upload_2018-4-4_20-29-30.png

Nån av oss måste helt enkelt köpa den här grejen och testa oss fram, jag har dock inte riktigt lust att gå först i ledet med det här. :)

mvh jocke
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
jag har fått liknande återkoppling från en bekant som testat denna produkt, svår att få att fungera till 100%, otillförlitliga mätvärden och tappar ibland kontakten med smartphonen, när gasolflaskorna är fastsatta så avlastas de ju dessutom av spännbanden

när jag sedan läser manualen sidan 2 så skulle jag dra mig för att använda den i gasolutrymmet i min bil
manual på olika språk finns att ladda ned här https://www.w8system.it/pdf/booklet_final_GB.pdf

texten i den engelskspråkiga manualen är följande
citat
DANGER
The base device of the W8system® product must not be used in locations saturated of gas or in proximity of inflammable liquid vapors.
slut citat

iden är god och vägning av en gasolflaska absolut säkraste sättet att ta reda på hur mycket gasol som finns kvar förutsatt att man känner till taravikten, den ska å andra sidan alltid vara väl synlig på en gasolflaska
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
M

mats15

Guest
Kompositflaska funkar väl ganska bra för det mesta eller?
Är ny inom detta område med husbil , sålde båten och köpte en husbil, hittills väldigt trevligt och saknar inte alls båtlivet.
 
F

F.d. 53814

Guest
Kompositflaska funkar väl ganska bra för det mesta eller?
Är ny inom detta område med husbil , sålde båten och köpte en husbil, hittills väldigt trevligt och saknar inte alls båtlivet.
Om flaskan står helt ouppvärmt så får du svårt att få ur all gas om det blir riktigt kallt.
Men det är nog mest ett bekymmer i husvagnar med gasolkoffert separat från vagnen eller husbil med utvändig gasolförvaring.
Annars är väl enda nackdelen med kompositflaskan att du har ett kilo gas mindre med dig.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Hmmm gasolen tar alltid slut runt tresnåret på natten i vår bil

//Tommy
Exakt så var det förr hos oss också men nu för tiden vet jag inte vilken tid den tar slut men jag kommer inte ihåg att det skulle ha tagit slut dagtid nån gång men nu när vi har automatisk omkopplare så spelar det ingen roll, men nog är det märkligt att den alltid tar slut på natten ;)
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Om flaskan står helt ouppvärmt så får du svårt att få ur all gas om det blir riktigt kallt.
Men det är nog mest ett bekymmer i husvagnar med gasolkoffert separat från vagnen eller husbil med utvändig gasolförvaring.
Annars är väl enda nackdelen med kompositflaskan att du har ett kilo gas mindre med dig.

Nja, kompositflaskan fungerar inte tillräckligt bra vid temperaturer under -15 C skulle jag säga. Vi lärde oss den hårda vägen för några år sedan. Allt frös och det slutade med bärgning.

Vi har sedan ett år eller så kört med en ultraljuds-mojäng som fästs med magneter under flaskan. Hittade den via nätet från en firma i USA. Rapporterar fyllnadsgrad via bluetooth till en app i telefonen. Funkar kanon när den funkar. Men problemet är att våra svenska flaskor är runda i botten och att sensorn måste ha jättebra kontakt med flaskan. Och oftast har den det i början, men när man har kört ett tag så kan sensorn (och hela mojängen) flyttat sig en aning och då är man utan mätare igen...
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Se inlägg nr 5. Varför är det så mycket tjafs om olika adaptrar, vågar och problem i olika länder? När Sverige satsade på E85 som bränsle så byggde Europas kedjor upp nätet med pumpar för LPG tankning. Vi behöver inte uppfinna hjulet igen, välj LPG Flaskor, tycker Björn.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Har precis införskaffat Trumas Levelcontrol som via blåtand ansluts till deras iNet. Denna ger i realtid kontroll över kvarstående gasolmängd och beräknad återstående drifttid.
Det går självklart att stanna för att väga manuellt men föredrar att få ett larm direkt i telefonen när det börjar bli dags för byte.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Se inlägg nr 5. Varför är det så mycket tjafs om olika adaptrar, vågar och problem i olika länder? När Sverige satsade på E85 som bränsle så byggde Europas kedjor upp nätet med pumpar för LPG tankning. Vi behöver inte uppfinna hjulet igen, välj LPG Flaskor, tycker Björn.
För att det finns alldeles för få tankställen för låg här i Sverige!
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Eftersom man ändå bör ha "DuoControl CS" kan man se i det gröna/röda ögat om en flaska är tom. Sen har man väl minst en vecka på sig att fylla/byta. Helt utan kostnad eller extra jobb, förutom att öppna gasolluckan.

Att gasolen tar slut när det är som kallast på dygnet säger sig själv. Gäller alla fritidsfordon.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sommarcampare! ;) :) :D
Vi jämför sommarpäron med vinteräpplen.

För min del såg det ut så här på sportlovet:
  • Destination: Leksand
  • Temperatur: Kallt som fxx, ca 5-10 minusgrader (troligen kallare när jag sov)
  • Beräknad livslängd på flaskorna: 2 dygn per flaska (gissning/förhoppning)
  • Närmast kända fyllnadsställe för tankflaskor: Enköping
Med så kort brinntid på flaskorna och så långt till ett fyllningsställe, så anser jag att det i min situation vore idioti att satsa på tankflaska, även om man kan se nivån enkelt. ;)

Däremot under andra årstider, när resorna för oss oftare går söderut än norrut, och temperaturen är behagligare så att gasen räcker veckovis, tja då kanske jag skulle kunna tänka mig ett par tankflaskor. :)

mvh jocke
 
Toppen