• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växelspaken

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Hej! Jag bara undrar om det är fler än jag som har fått problem me växelspaken det
började när bilen stått still ca: 1 mån.Den hade fastnat så den ej gick att föra sidledes,
efter ett tag började den lossna men gick ej själv till mittläge. Jag har nu bokat service
på bilen och se över växelförna för det var vajrar som drog växelförarna som kunde
fastna. Någon som råkat utt för detta.
Bilen en Fiat 2,8 2005 CI Rivera

MVH Bertil L:dog:
 
F

F.d. 29782

Guest
Sv: Växelspaken

Hej! Jag hade liknande problem med växelspak i min förra bil. Men det var inte vajrar som var orsaken, utan växelspaks axel som går in i växellådan på ovansida. Axel går in och ut i sin längriktning då spaken förs i sidled. Vinter tid bildas oxid på axel av vägsalt och smuts som i sin tur hindrar den att glita i sin längriktning. Rengörning och en droppe olja är som behövs.
M V H Knaus 3 /Aimo
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Växelspaken

Hej. Hade samma problem med spaken. Mycket trög i sidled, och då fick man problem att "hitta läge" upp och ner. Blev naturligtvis orolig för tidigare erfarenhet med Fiats taskiga låda. Var på service hos Borås bilhall och berättade om problemet. Men det var lugnt lite olja på länken och allt var bra. Men glöm inte att berätta det för jag tror inte att man kollar detta på servicen. Jag har en Fiat 04. För en gång skull ett enkelt problem.
Ha de bra / Sören
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: Växelspaken

Hej och tack för svaren, jag ska till Bengt i Örkelljunga på service på onsdag så jag
ska tipsa dom om de. Det är bra med medlemar som kan informera andra.

TACK FÖR HJÄLPEN MVH Berra
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Växelspaken

Nja, det är varken vajrarna eller axeln som går in i lådan som krånglar med växelspakens rörelse i sidled. Jag skall försöka ge mig på en förklaring av problemet.
När man för växelspaken upp-ner eller fram och tillbaka t.ex. 1:an till 2:an så drar man i vajern som då gör en vridning på axeln som går ner i växellådan. Detta krånglar säkert inte. Rör man växelspaken i sidled så påverkar den vajern en mojäng som jag ringat in med rött på bilden. Det är här det kärvar när den skall omvandla kraften till en upp och ner rörelse på axeln som går in i växellådan. Det enklaste är att smörja med en mycket tunn högpenetrerande olja (t.ex. Veidec Multi Lube) mellan det svarta gjutjärnet och den rörliga guldfärgade mojängen och bakom plasthättan. Denna del är säkert monterad helt torr på fabrik och problemet uppstår säkert inte på en "plåt" Ducato då gubben där växlar fem dagar i veckan hela året om. Det allra bästa är att demontera denna del och skruva fast en fettnippel så man kan trycka in fett.
För att undvika rost på axeln som går in i växellådan så kan man lägga i backen då man ställer bilen på vinterförvaring. Då är nämligen axeln (inringad med grönt) längst nere i växellådan.
Så här ser det ut på en 04:a men denna låda kan förekomma några år tidigare. Växellådan på en 2,5L motor från 1995 har man inte detta problem med sidorörelse på växelspaken då varje vajer är kopplad till var sin axel i växellådan som båda gör en vridning.
 

Bilagor

  • Framifrån.jpg
    Framifrån.jpg
    45 KB · Visningar: 242
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Växelspaken

Hej
Inte bara Fiat,utan även M-B kan krångla!!.
Vi hade en ny Nordic M-B Sprinter med automat,ej( Sprint Schift )1999 års mod,med långa spaken.
Efter några hundra mil lossade hela spaken, satt med 3 st, m 6 sruvar i lådan,
Kollade i segmenten innan jag skruvade tillbaka grejerna,RÖTT AV ROST inte en fettgnutta,ringde AutoCentar om det skulle vara så,"nej nej det ska vara infettat men dom har väl glömt det",
Inte undra på att spaken lossade (lång hävarm).Efter denna service funkade växselspaken i 20000 m,klanderfritt.
Bernt
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Växelspaken

God fortsättning på er alla i klubben!

Sitter här i Eskilstuna och började fundera vad det kan vara som gör att växelspaken går så trögt i sidled,kom då på att det kanske finns någon här på forumet som haft samma bekymmer.Mycket riktigt hittade en tråd,så nu har jag försökt att spruta på både 556 samt lite olja på denna axel som går ner i lådan,vilken skillnad det blev.
 

Bilagor

  • IMGP1299 - Kopia [Skrivbordsupplösning].JPG
    IMGP1299 - Kopia [Skrivbordsupplösning].JPG
    183,9 KB · Visningar: 146
  • IMGP1298 - Kopia [Skrivbordsupplösning].JPG
    IMGP1298 - Kopia [Skrivbordsupplösning].JPG
    139,8 KB · Visningar: 148
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Växelspaken

ja det kan häda att det är som du skriver.men jag har duschat olja över alla rörliga delar ovanför växellådan och nu glider spaken i sidled så lätt som den aldrig gjort tidigare.
Mvh.Folke
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Växelspaken

Där ser man, jag har inte placerat den gröna ringen på helt rätt ställe i inlägg 5. Men det gör ingenting då det är inte här det kärvar, ville bara visa vilken axel som rostar och det kan man undvika genom att lägga i backen vid vinteruppställning.
För er som hittar denna länk i framtiden och har problem med växelspakens sidorörelse så skall man fokusera på att smörja den delen som är markerad röd. Läs bara lungt hela inlägget.
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Växelspaken

I mitt fall så går det inte att se denna del uppifrån/framifrån som du markerat med röd ring,men jag köpte en tunnflytande olja 450ml på sprayburk med en ca 15cm lång tunn plastslang som jag sedan duschade upp över denna led,så tydligen träffade jag rätt för aldrig har växelspaken gått så lätt som den gör nu även om det var -16 grader i morse när jag var ute o provade.
Mvh.Folke
 
F

F.d. 4361

Guest
Sv: Växelspaken

Hej och tack för svar på fråga jag varit på väg att ställa. Jag har en 2002:a.
Jag har upplevt att min växelspak går trögt ibland, men det har varit vid många minusgrader. Kul att höra att det funkar även vid kyla med olja.
Tack för goda råd!
KG
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Växelspaken

Där ser man, jag har inte placerat den gröna ringen på helt rätt ställe i inlägg 5. Men det gör ingenting då det är inte här det kärvar, ville bara visa vilken axel som rostar och det kan man undvika genom att lägga i backen vid vinteruppställning.
För er som hittar denna länk i framtiden och har problem med växelspakens sidorörelse så skall man fokusera på att smörja den delen som är markerad röd. Läs bara lungt hela inlägget.

Ursäkta om jag ställer en fråga till,släppte ner mobilen och fick en bild(något otydlig bild) av denna del som du markerat med rött .Är det axeln som jag markerat med nr:1 som rör sig eller är det själva armen nr:2 som rör sig på axel nr:1
Mvh.Folke
 

Bilagor

  • Bild0075 - Kopia [Skrivbordsupplösning].jpg
    Bild0075 - Kopia [Skrivbordsupplösning].jpg
    51,6 KB · Visningar: 120

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Växelspaken

Jag skall försöka beskriva med ord. Det är den guldfärgade delen som du ringat in med blått 2 som rör sig. Rakt igenom den går där en bult som sitter fast i det svarta gjutgodset, det är bultens ände du ser där du ringat in med rött 1. Du skall få in olja mellan rött och blått alltså mellan det svarta gjutgodset och den guldfärgade 2 delen. Och bakom din blåa ring ser du en svart plast hatt i ändan på den guldfärgade grejen ta av den och smörj även där.
Båda vajrarna är lätta att lyfta av men att få loss denna bult som håller den guldfärgade delen är inte så lätt. Jag hade för avsikt att göra det och gänga in en fettnippel i den rörligga guldfärgade delen men åtgärden med att endast smörja på dessa två ställen hade så positiv verkan att jag skrinlade det projektet. Spaken blev som ny. Med fördel har du en medhjälpare som drar spaken i sidled medans du sprutar olja. Sedan kan man göra detta en gång om året.
Lycka till.
 
F

F.d. 4361

Guest
Sv: Växelspaken

Nu har jag gjort precis som Folke gjorde. Sprayat tunn olja ovanifrån medan en person sitter och rör växelspaken. Som ny efteråt! Glider hur lätt som helst!
Det är sådana tips som man är tacksam att få. Att så enkelt kunna lösa ett problem man förväntar sig ska vara stort och inte minst dyrt..
Än en gång, tack från KG
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Jag har också sprayat 556 på leden och så kunde jag vid stillastående och utan att starta motorn få in 1-6 och backväxel. Startade och körde någon km på 3:an men efter att backat in på infarten hemma kan jag nu inte få loss backväxeln - sitter fast som berget.
Har sprayat 556 på leden igen men hjälper inte.
Något förslag hur jag får loss backväxeln?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er mulig at det henger på drevet i backen, dette er det eneste uten synkronisering. Koplingen inne og håndbomsen av slik at det ikke er belastning på drevet kan gjøre det lettere å komme ut av backen. Har problemet på en ATV, den må jeg rugge slik at inngrepet slipper :D mens jeg presser spaken mot frikobling.
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Tack Knut, bärgaren gjorde så med en väldig tvåhandskraft fick han loss spaken och jag kunde köra ut från infarten på 1:an och upp på bärgarens framhjulslyft.
Blir ingen resa på ett tag nu.
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Nu har växellådan demonterats och delats av Fiat Autolounge i Kungsbacka som hittat diverse fel på lådan:
1. Mycket silicone som är lagd mellan husen i vxl som gått in i lager mm.
2. Fjäder till synchringar brusten.
3. Skruvar till mittenhuset på vxl snedragna och måste borras ur.
4. Behöver byta synchring mellan 3:an och 4:an
Punkt 1 och 3 beror troligen på Varla Bil som gjorde en ombyggnad 2010.

Kostnad ca 30tkr.
 
Toppen