• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

växeln går ej i

F

F.d. 24895

Guest
Hej,
Jag är ägare till en fiat ducato husbil från 1991. Den har alltid varit väldigt pålitlig, och som min bostad har den tjänat sedan snart tre år tillbaka! Nu har det dock hänt något märkligt. I samband med att vintern kom ställde jag av den, samt kopplade upp den mot ett elnät för att få värme. Under denna tid (ca 6 månader) har den inte körts något utan enbart använts som bostad. När våren kom och bilen skulle flyttas gick motorn igång med samma pålitlighet som den gjort efter tidigare långledigheter – dock har något hänt med min växellåda. Någon växel går kort sagt inte att lägga i, trots att växelspaken kan röra sig obehindrat genom alla växlar. När jag trycker ner kopplingspedal och flyttar växeln till ettan, och sedan släpper upp kopplingspedalen händer ingenting. Det är som om jag fortfarande befinner mig i friläge.
Bilen har alltså inte använts på hela vinterhalvåret, och dessförinnan fungerade den utan problem. Jag har funderat på om min bil under vinterhalvåret på något sätt dränerats på växellådeolja, och att det är därför jag ej får i någon växel. Kan det bero på detta, eller kan det finnas några andra förklaringar?
Tacksam för svar!
Harry.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: växeln går ej i

Kan vara wiren från växelspaken som gått av.
 
F

F.d. 24895

Guest
Sv: växeln går ej i

Hej,

Tack för svar! Går detta att ordna själv? Just nu behöver jag inte mer än en provisorisk lagning, då bilen inte skall köras mer än hundra meter!
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: växeln går ej i

Du måste komma under bilen för att nå växelföraren.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: växeln går ej i

Det finnes og muligheten av at wiren har fastnat i gjennomføringen, ut over wiren og et par stag i overføringen er det få muligheter for en slik feil som du beskriver. Men jeg mener å huske at en på disse gamle bilene kunne komme til mye fra oversiden om en tar vekk reservhjulet. Få noen til å bevege vekselspaken mens du selv ser på hva som rør på seg - skulle tro det er meget synlig hva som er fel. Sitter wiren fast så er CRC elle W-40 en god hjelper.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: växeln går ej i

Känns växelspaken normal?
Alltså det känns som att växlarna går som vanligt och växellägena är där de brukar vara?
Känns kopplingspedalen som förr eller är den "segare"?

Vår bil är en Peugeot så motorn skiljer men jag tror att växellådan är (ganska) lika med liknade rattväxel.
Det är ett länk-system som sköter växlingen och inte wire och om allt känns som förr i din bil så gissar jag faktiskt på kopplingen!
Detta baserat på din text där jag försöker läsa om ditt fel och att vår bil hade ett liknade fel i våras.

Vår bils koppling har en vana att rosta fast under vinterhalvåret och när jag "körde lös den" med startmotorn denna vår så kopplade den inte i alls efter det.
Den var enkel att växla med men och allt kände OK men bilen rörde sig till att börja med inte ur fläcken.
Efter en stund kom lite dragkraft och jag kunde ta mig hem i 10-20km/h på 2:an.
Nästa dag greppade kopplingen mycket bättre och efter en mil på 3:an så blev den som förr.
Troligvis hade lammelen rostat fast på splinsen och det gjorde att bilen blev frikopplad då den inte kunde driva när tryckplattan enbart hade en lamell "i luften" att trycka på.
 
F

F.d. 24895

Guest
Sv: växeln går ej i

Hej -

Tack för svaren! Och återkommer när jag tittat till motorn en gång till! Det sistnämnda svaret låter ju mest logiskt, eftersom motorn inte använts på dryga sex månader och det varit både kallt och vått under vintern! Hur gick det till när din bil började rulla igen, gjorde du något speciellt med kopplingen?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: växeln går ej i

På filmen framgår att det inte är en wireöverföring.

Eftersom växelföraren verkar röra sig obehindrat är det troligast att något i växellådan gått sönder.
 

Jes och Lillian

HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2024
Sv: växeln går ej i

Tror på detta, mvh Jes

Känns växelspaken normal?
Alltså det känns som att växlarna går som vanligt och växellägena är där de brukar vara?
Känns kopplingspedalen som förr eller är den "segare"?

Vår bil är en Peugeot så motorn skiljer men jag tror att växellådan är (ganska) lika med liknade rattväxel.
Det är ett länk-system som sköter växlingen och inte wire och om allt känns som förr i din bil så gissar jag faktiskt på kopplingen!
Detta baserat på din text där jag försöker läsa om ditt fel och att vår bil hade ett liknade fel i våras.

Vår bils koppling har en vana att rosta fast under vinterhalvåret och när jag "körde lös den" med startmotorn denna vår så kopplade den inte i alls efter det.
Den var enkel att växla med men och allt kände OK men bilen rörde sig till att börja med inte ur fläcken.
Efter en stund kom lite dragkraft och jag kunde ta mig hem i 10-20km/h på 2:an.
Nästa dag greppade kopplingen mycket bättre och efter en mil på 3:an så blev den som förr.
Troligvis hade lammelen rostat fast på splinsen och det gjorde att bilen blev frikopplad då den inte kunde driva när tryckplattan enbart hade en lamell "i luften" att trycka på.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: växeln går ej i

Et forsøk på å riste løs koplingen er å trampa hard på pedalen og bråslippe den mange ganger. Dette kan banke løs platan från akslingen. Spesiellt det å slippe pedalen hurtig, trykkplaten farer da inn mot platen og gir den et slag. Blir nesten som å hamre på en rusten aksling.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: växeln går ej i

I min värld finns det bara ett sätt att lossa en "frusen" koppling och är som följer.
Lägg in ettans växel, trampa hårt på bromsen och slå till startmotorn, kan få göra upprepade försök. Kopplingen släpper efter ett eller flera försök.
Detta har jag att göra på mina gamla bilar varje vår och orsakas av att själva lamellbeläggen fastnar mellan svänghjul och kopplingens tryckplatta.
Lycka till
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: växeln går ej i

Hej
Samma har hänt mig oxå med den skillnaden att med avstängd motor gick växlarna i men när jag startade så bom vägrade dom. Gjorde som bror. Full broms, i med 1, starta. Tjuvstopp första försöket , sen gick det .

/Ljungberg
 

Jes och Lillian

HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2024
Sv: växeln går ej i

Nix, det står "När jag trycker ner kopplingspedal och flyttar växeln till ettan, och sedan släpper upp kopplingspedalen händer ingenting. Det är som om jag fortfarande befinner mig i friläge"

Mao, den är "frusen" i urkopplad läge.

Frusen i kopplad läge hade jag problem med på min Indian Big Chief 1927, koppling i oljebad, där fick jag lägga i växeln när motorn var startad och mc'n ställt på stödet.:mcride:
P.S. Tyvärr äger jag inte den längre.
Hälsningar

Jes
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24895

Guest
Sv: växeln går ej i

Återigen tack för svar! Återkommer när jag testat era tips!
 
F

F.d. 24895

Guest
Sv: växeln går ej i

Fantastiskt! Med ovanstående tips har nu växlarna börjat svara! En liten fråga dock innan jag fortsätter behandlingen för att få bilen helt körklar; finns det någon skaderisk med dessa sätt att behandla motorn?

Allt gott!

H.
 
F

F.d. 25695

Guest
Sv: växeln går ej i

Fantastiskt! Med ovanstående tips har nu växlarna börjat svara! En liten fråga dock innan jag fortsätter behandlingen för att få bilen helt körklar; finns det någon skaderisk med dessa sätt att behandla motorn?

Allt gott!

H.

Det troligaste felet är nog kopplings wiren som kärvar så mitt tips är någon tittar på kopplingsarmen och ser om den rör sig om inte så prova och smörja wiren och motionera den med hjälp av en vän som hjälper den att dras ut medans du pumpar på kopplingen annars byt wiren
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: växeln går ej i

Årsmodell har inte wire utan länkade som oftast blir ordentligt slitet vilket kan justeras på endast ett ställe nere vid ingången i växellådan 12 o 13 mm nyckel eftersom hålet blir lite ovalt och kan därför glappa upp men försök centrera och sen skruva åt så hårt du törs. Gjort detta många gånger med skapligt resultat. Om det nu är det så inte lådan har givet upp men det är en helt Anna historia.
 
Toppen