• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växande problem med fricamping

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi brukade promenera på den omtalade sträckan och kan inget annat än att hålla med ortsbefolkningen. Nu står husbilarna direkt på butikens parkering utan att skämmas! Hemma hade dom fått böter samma dag. Synd att det ska behöva vara så för även andra kommuner i Spanien läser vad som händer runt i kring...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, detta är väl samma fenomen som uppkommer i många sammanhang. Först är det udda och lite annorlunda ett kul och pittoreskt inslag i miljön. Men när det blir för mycket, för stort och börjar ta för mycket plats så övergår det till att vara irriterande på gränsen till olagligt och förskräckande för den ordinarie/fasta befolkningen.
Efter div. desperata åtgärder som inte ger någon större effekt så övergår det pittoreska inslaget till stor irritation och börjar frambringa hat.
Det är helt enkelt för många som åker runt med husbilar nu för tiden. "Det var bättre förr" passar nog in ganska bra i det här sammanhanget.

M.v.h. JANKRO.
 
S

Sören-6830

Guest
Hejsan, detta är väl samma fenomen som uppkommer i många sammanhang. Först är det udda och lite annorlunda ett kul och pittoreskt inslag i miljön. Men när det blir för mycket, för stort och börjar ta för mycket plats så övergår det till att vara irriterande på gränsen till olagligt och förskräckande för den ordinarie/fasta befolkningen.
Efter div. desperata åtgärder som inte ger någon större effekt så övergår det pittoreska inslaget till stor irritation och börjar frambringa hat.
Det är helt enkelt för många som åker runt med husbilar nu för tiden. "Det var bättre förr" passar nog in ganska bra i det här sammanhanget.

M.v.h. JANKRO.

Jo men samtidigt borde ju stadsplanerare, myndigheter m fl bli varse att husbilarna blir fler och ett normalt inslag i trafiken och på parkeringar, och då fundera på hur man ska ordna så dessa också kan besöka platser och få rimliga möjligheter att parkera.
Annars fortsätter och accelererar "vildcampingen", utvecklingen går knappast att stoppa. Man kan ju alltid hoppas att husbilar så småningom betraktas som ett normalt inslag i trafikmiljön.
I Tyskland och Frankrike tycker jag att man kommit ganska långt på vägen.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Jo men samtidigt borde ju stadsplanerare, myndigheter m fl bli varse att husbilarna blir fler och ett normalt inslag i trafiken och på parkeringar, och då fundera på hur man ska ordna så dessa också kan besöka platser och få rimliga möjligheter att parkera.
Annars fortsätter och accelererar "vildcampingen", utvecklingen går knappast att stoppa. Man kan ju alltid hoppas att husbilar så småningom betraktas som ett normalt inslag i trafikmiljön.
I Tyskland och Frankrike tycker jag att man kommit ganska långt på vägen.

Du har i rätt mesta, men inte att det skulle saknas planering. I Sverige pågår det en debatt ute i kommunerna om hur det kommande problemet med husbilar ska lösas, så också i de andra europeiska länder.
Det jag slås av och funderar över när man läser många inlägg här på forumet är. Många vill inte det ska kosta något, varken att övernatta eller att skaffa prylar till sin HB. När man övervintrar t. ex i syd Spanien så kan man resa ner och kosta på detta men att betala för sig, nja där är det stopp. När någon ställer frågan vilken service vi vill ha på ställplatsen blir svaret oftast ingen för då blir det billigast för oss som använder den.
Jag vet att alla inte är födda med guldbyxor, själv har jag tre månader till att staten skickar "lön" varje manads slut. Men vad jag menar är att vi inte kan förutsätta att, bara för vi är en växande skara människor med husbilar som tycker att kommuner och länder ska ställa upp och ge oss den service vi kräver. Vi måste naturligtvis betala för oss, och vi ska betala rejält och inte snika på andra. Börjar vi med det då är vi snart en samling som inte är välkomna någon stans.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Problemet vi börjar få i Sverige är att det avsätts ytor som kallas ställplats men som saknar det mesta som en ställplats bör ha. Att stå på en skogsslinga med ett utedass är inte värt 100:- per natt. Då jag fortfarande kan parkera för natten under liknande former men än så länge kostnadsfritt.

Tyskland är ett föredöme i att bygga ställplatser och med en rimlig kostnad. Där har vi svenskar mycket att lära oss.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Tyskland är ett föredöme i att bygga ställplatser och med en rimlig kostnad. Där har vi svenskar mycket att lära oss.
Vet inte om jag håller med dig. I Moseldalen är det inte många ställplatser med ens toalett och tömning av grå/svartvatten, men kostar likväl en bra bit över 100:-/natt.
I Sverige finns också ställplatser med "dålig" service med kostnad bra bit över 100:-/natt. Men väljer jag att stanna på denna plats, betala och gilla läget.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Problemet med vildcamping anser jag inte ha ett dugg med kostnader att göra. Det är väl snarare så att man står på gator & torg flera dagar i sträck. En del av oss plockar ut möbler mm. Även förekommer det att man fyller papperskorgar till brädden med sopo r& tömmer svart- & gråvatten i dagvattenbrunnar. Vem kulle inte reta sig på detta? Framför allt om det är turister som bär sig så respektlöst åt. Dessa tilltag kan man inte skylla på att det inte finns platser avsedda för sådant här för det gör det, bara man betalar för ig.
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
I Spanien finns det massor med gratis kommunala ställplatser där man kan tömma och fylla. Här är det ofta begränsningar på 48 eller 72 timmar vilket en del stör sig på. Oss passar det utmärkt eftersom vi är mobila.
 
S

Sören-6830

Guest
Vet inte om jag håller med dig. I Moseldalen är det inte många ställplatser med ens toalett och tömning av grå/svartvatten, men kostar likväl en bra bit över 100:-/natt.
I Sverige finns också ställplatser med "dålig" service med kostnad bra bit över 100:-/natt. Men väljer jag att stanna på denna plats, betala och gilla läget.

Tycker nog inte att Moseldalen är ett representativt exempel eftersom det är kanske det mest husbilsbesökta området i Tyskland. Där är trycket extra hårt.
I de flesta orter utanför autobahn har man ordnat en parkering/ställplats i närheten av centrum, ibland kostnadsfri, ibland € 6-10.
På många platser i Sverige har man glädjande nog insett vad husbilsturisterna har för önskemål, men jag har själv varit i kontakt med flera kommuner som inte alltid förstår, eller vill förstå, detta.
Självklart tycker även jag att det kan få kosta, speciellt om man iordningställer en speciell husbilsplats, men jag tycker också att man, där det är en ren parkering ofta i utkanten av orten, inte ska behöva betala mer än det kostar att parkera en personbil mycket närmare centrum.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Problemet är när vi måste trycka ihop oss många på samma ställe och dessutom "overstay our welcome". Men vi måste naturligtvis trycka ihop oss i Trosa och tömma i buskarna. Ingen gillar det bättre än "asfaltsarbetarna". TO+GU har rätt. Finns hur mycket platser som helst GRATIS:D i vårt underbara land.

Trosa, Västervik, Öland, Gotland, Skånekusten, Västkustens kommuner har ett enormt turisttryck och tycker vi stör. Kommer man däremot upp till Värmland, Bergslagen, Stjärnsund, Torsåker och resten av Sverige norröver finns hur mycket som helst. Både i städer och naturnära. Men kusten är alltid känslig.

Inget konstigt. Det är samma i bl.a. Frankrike, Spanien Alla ställen med högt turisttryck t.ex Paris, Rivieran, Costa del Sol, Costa Blanca prioriterar man andra turister.

IMG_20180315_120612.jpg

Klumpa inte ihop oss. Stanna inte för länge, Inte röra, inte förstöra
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Tyskland må ha hur många ställplatser som helst, men inte har dom den frihet som vi har med fria platser
i vår vackra natur.
Tommy R

Friheten i vår vackra natur börjar allt beskäras här också, i alla fall här i Dalsland. Det dyker upp en massa låsta bommar på avfarterna lite var stans.
 
F

F.d. 55374

Guest
Vi var några som för ett antal år sedan försökte få Jappe att ta del av vår Norrländska natur, tyvärr så tyckte
han att det var bättre ute i Europa trots att han inte hade sett halva sitt eget land.
Tror att det kan vara fler som resonerar som han. Har skrivit detta många gånger att skall man hitta Norrländska pärlor måste man lämna vägnr som börjar på E.
Tommy R
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jo men samtidigt borde ju stadsplanerare, myndigheter m fl bli varse att husbilarna blir fler och ett normalt inslag i trafiken och på parkeringar, och då fundera på hur man ska ordna så dessa också kan besöka platser och få rimliga möjligheter att parkera.
Annars fortsätter och accelererar "vildcampingen", utvecklingen går knappast att stoppa. Man kan ju alltid hoppas att husbilar så småningom betraktas som ett normalt inslag i trafikmiljön.
I Tyskland och Frankrike tycker jag att man kommit ganska långt på vägen.
------------------------------
Hejsan, jo absolut så borde de ta med husbilar i beräkningen när vi börjar bli så många, och fixa platser att parkera.
Det finns flera fenomen som då händer tycker jag, och då troligen inte bara i Sverige.

-Vi orkar inte anstränga oss så vi sätter upp förbudsskyltar eller höjdbommar så husbilarna försvinner.

- Vi har ju en skaplig parkeringsplats redan, vi förbjuder nattparkering och tillåter husbilar på dagen men de får betala fyrdubbelt mot personbilarna så får vi in en extra hacka.

-Vi har ju den där skräpparkeringen strax utanför samhället med några skrotbilar och två uppruttna båtar. Där har jag sett att en och annan husbil står ibland. Vi sätter upp en skylt med Ställplats eller Husbilsparkering och tar 140:- utan någon insats. Det kan handbollsklubben få i uppdrag att ta upp på kvällen så får de några procent av inkomsten.

Sedan finns det båtklubben som kallar vinteruppläggningsplatsen för ställplats, och utan att ens ha städa upp mellan ställningar och presenningstält skall ha en skaplig hacka med utedass och ej drickbart vatten.

Lite ytterligheter kanske men....
Det som börjar fattas när man är ute och åker är vettiga platser där man får stanna och nattparkera när man bara vill sova över natten och kanske inte ens orkar går ut ur bilen mellan landning och avfärd, och då inte behöva se en skylt med förbud eller en orimlig kostnad.
Sedan själv få bestämma när man frivilligt vill eller behöver ha en finare plats för lugn, ro och mys med service och bekvämligheter som är värd att betala för.

Om en 24tim. parkeringsplats utnyttjas på fel sätt av vanliga personbilar så får väl de berörda en böteslapp, men det blir inte parkeringsförbud för alla.
Men om en 24tim. parkeringsplats missbrukas av några husbilar så blir det kollektiv bestraffning och förbud för samtliga husbilar.... På gränsen till diskriminering kanske.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
S

Sören-6830

Guest
------------------------------
Hejsan, jo absolut så borde de ta med husbilar i beräkningen när vi börjar bli så många, och fixa platser att parkera.
Det finns flera fenomen som då händer tycker jag, och då troligen inte bara i Sverige.

-Vi orkar inte anstränga oss så vi sätter upp förbudsskyltar eller höjdbommar så husbilarna försvinner.

- Vi har ju en skaplig parkeringsplats redan, vi förbjuder nattparkering och tillåter husbilar på dagen men de får betala fyrdubbelt mot personbilarna så får vi in en extra hacka.

-Vi har ju den där skräpparkeringen strax utanför samhället med några skrotbilar och två uppruttna båtar. Där har jag sett att en och annan husbil står ibland. Vi sätter upp en skylt med Ställplats eller Husbilsparkering och tar 140:- utan någon insats. Det kan handbollsklubben få i uppdrag att ta upp på kvällen så får de några procent av inkomsten.

Sedan finns det båtklubben som kallar vinteruppställningsplatsen för ställplats, och utan att ens ha städa upp mellan ställningar och presenningstält skall ha en skaplig hacka med utedass och ej drickbart vatten.

Lite ytterligheter kanske men....
Det som börjar fattas när man är ute och åker är vettiga platser där man får stanna och nattparkera när man bara vill sova över natten och kanske inte ens orkar går ut ur bilen mellan landning och avfärd, och då inte behöva se en skylt med förbud eller en orimlig kostnad.
Sedan själv få bestämma när man frivilligt vill eller behöver ha en finare plats för lugn, ro och mys med service och bekvämligheter som är värd att betala för.

Om en 24tim. parkeringsplats utnyttjas på fel sätt av vanliga personbilar så får de väl de berörda en böteslapp, men det blir inte parkeringsförbud för alla.
Men om en 24tim. parkeringsplats missbrukas av några husbilar så blir det kollektiv bestraffning och förbud för samtliga husbilar.... På gränsen till diskriminering kanske.

M.v.h. JANKRO.

Mitt i prick!
 
Toppen