• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värdeminskning husbil.

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Värdeminskning husbil.

Hmm, är det verkligen begränsat antal som får köra +3.5t? Tog man körkort vid 18 års ålder o inte haft det indraget så får alla över 39 år köra det på sitt b-körkort. Måste säga att jag inte sett speciellt många husbilsägare yngre än så ;-).
Ute på första långtrippen med husbilen vi köpte i höstas. Hitills värd varenda krona den kostat.
Hälsningar från 4.25ton just nu i Hohnstorf Tyskland.

Ja du klarar dej men ju längre fram i tiden ju mindre utrymme bland yngre blivande HB-åkare & dessa tycks öka hela tiden.

Lite OT. Övergångsregeln enl. nedan

Den som med stöd av övergångsreglerna i körkortslagen har rätt att köra personbil som väger mer än 3 500 kg, det vill säga den som oavbrutet haft körkort sedan före den 1 juli 1996, kommer även efter den 19 januari 2013 att kunna köra sådan bil utan C- eller C1-behörighet.

Kör man utomlands så kan man räkna med att detta inte är känt hos varje polisman & då kan det bli besvärligt. Jag kör själv 4,5 ton & har därför skrivit ut regeln på de språk till vilka länder som jag tänkt besöka.


Bennie
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Värdeminskning husbil.

Vad är er åsikt om detta.
En bekant till mig berättade att med värdeminskning på en ny husbil med en kostnad omkring en million räknar man ett tapp på 20% första året för att sedan fortsättningsvis minska med 10% under några år....................

Naturligtvis är det så att en produkt med begränsad livslängd t ex bil eller husbil faller i värde. På en millionbil är det väl inte orimligt att den faller minst 200-300k först året, 100-150k andra året, 100-75k tredje året osv. båtar har betydligt längre livstid och faller lite mindre. Sen kan ju marknadssug kraftigt förändra bilden, t ex på båtmarknaden för några dekader sedan . och för husbilar de senaste åren. Men att tro att man gör en någorlunda värdesäkrad investering är naivt. Men å andra sidan, vad är pengar ? Det är ju bara värdelösa skuldsedlar skapade ur tomma luften.
ERIKPER
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Värdeminskning husbil.

Hej fritid kostar pengar det vet vi alla iallafall om man ska göra något som man måste tanka,men det finns dom som super upp pengarna då måste det vara trevligare att kunna glädja en hel familj med en trevlig vistelse i husbil/buss eller båt.Pengar är inte allt ha en trevlig sommar:music-icon::music-icon:
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Värdeminskning husbil.

Som någon klok människa har skrivit tidigare på detta forum:
Om man tänker på UPPLEVELSE PER KRONA,så är det inte särskilt dyrt att ha husbil!!
Och hur skulle man göra för att på ett enkelt sätt, träffa så många trevliga människor/ nya vänner?!!

RM o Lasse
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Värdeminskning husbil.

Hmm, är det verkligen begränsat antal som får köra +3.5t? Tog man körkort vid 18 års ålder o inte haft det indraget så får alla över 39 år köra det på sitt b-körkort. Måste säga att jag inte sett speciellt många husbilsägare yngre än så ;-).

Det finns och jag skulle nog säga att den gruppen är på frammarsch så helt orelevant är nog inte tanken.

Det finns ju även dom som inte lyckats hålla i sina körkort!

Nästa husbil vi köper blir troligen en tung, men sambon klarar sig precis på åldern vilket jag inte gör, men i gengäld har jag BECE kort!

//Peter
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Värdeminskning husbil.

Oavsett övergångsregeln så hinner den nog inte gå igenom innan totalförbudet för fossila bränslen kommer om ca. 15år, då spelar det ingen roll vad husbilarna väger, lätt eller tung "sommarstuga" kräver ingen behörighet :(
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Värdeminskning husbil.

All kan ju inte köpa begagnat då skulle uvecliingen stanna av med stor arbetsllöshet som följd.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Värdeminskning husbil.

tja, och så har vi det här med husvagn.
En skattefri med en kostnad av 22 kr per månad för försäkring. Och det var då allt. Så när det gäller "fritid på hjul" är detta konceptet nog oslagbart. Rent ekonomiskt alltså, och så stor skillnad mot en husbil i övrigt tycker jag nog inte det är. Men detta är ju subjektivt sett.
Hälsningar
Fincan
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Värdeminskning husbil.

Oavsett övergångsregeln så hinner den nog inte gå igenom innan totalförbudet för fossila bränslen kommer om ca. 15år, då spelar det ingen roll vad husbilarna väger, lätt eller tung "sommarstuga" kräver ingen behörighet :(

Usch säg inte så där.
Om 15 år senast går jag i pension och då har jag tänkt köpa en stor fet husbil och kuska runt på heltid. Hur skall det gå om det inte finns någon vettig ekonomisk och funktionell lösning på framdrivningen av min nya kryssare?

Fast det kanske blir som när man var 12-13 år i slutet på 70-talet och det talades om att oljan var på väg att ta slut. Jag oroade mig för att all bensin skulle vara slut lagom till jag skulle få ta körkort vid 18...:oops:

(Ursäkta urspårningen)
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Värdeminskning husbil.

Vad skall du elda aggregatet med när det är förbud på fosila bränslen beroende på utsläppen nja Peter vi får nog hitta en äng någonstans på cykelavstånd där vi kan ställa upp husbilen.
Olle.
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Sv: Värdeminskning husbil.

Man ska inte köpa husbil i tron att det är billigt. Det är ett sätt tillbringa sin fritid. Det blir många hotellnätter för vad husbilen kostar. Vi tycker det är värt det helt klart.
I lördags var vi på ett kalas och hade husbilen med oss. (Vi hade t.o.m. närmare till sängen än värdfolket eftersom kalaset var i deras trädgård)
Naturligtvis kom ämnet om husbil upp. Ett par andra gäster frågade mig vad det kostar att ha husbil. Jag sa som ovan att man ska inte tro att det är billigt. Vår kostar 1000 kr/månad utan att ha kört en meter och utan kapitalkostnad. (Skatt + försäkring + service + besiktning.) En gick från vår grupp och sa att han hellre spenderar det på att åka på spa. Men en blev kvar och blev riktigt intresserad. Jag rekommenderade honom att hyra en långhelg först för att prova på. Det är välinvesterade pengar. Han uppskattade min ärlighet vad gäller kostnader. Nästa steg var att övertyga frun om att prova. Där kan ju vara en stötesten.
Eller blir det som ett annat par vi känner. Han övertalade henne att byta husvagnen mot husbil. Hon var skeptisk. Två månader efter bytet ä det hon som ligger på att de ska iväg med husbilen.

Lite sidospår en kontentan är att friheten och själva husbilslivet är svårt att värdera i pengar.
 
L

linde

Guest
Sv: Värdeminskning husbil.

Jag tycker inte man ska blunda för kostnaderna utan väga det mot annat man vill göra. Byter man till en plåtis som man sedan använder som andra bil eller enda bil blir kostnaden liten. Sedan blir ju kostnaden per dag mindre desto mer man använder den:)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Värdeminskning husbil.

Jepp, och lånar man dessutom ut den mycket så sjunker även kostnaden per mil på bilen. :D
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Värdeminskning husbil.

Vad skall du elda aggregatet med när det är förbud på fosila bränslen beroende på utsläppen nja Peter vi får nog hitta en äng någonstans på cykelavstånd där vi kan ställa upp husbilen.
Olle.

Gengasaggregaten eldade man med ved eller träkol under kriget. Det är ju inte fossilt.


O.T.


Än idag lever gengasen :)

[YOUTUBE]MXaoQ0k9Jlg[/YOUTUBE]



En liten pärla från förra årtusendet :D:D

[YOUTUBE]J-O8VWu5S1g[/YOUTUBE]
 
Toppen