• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägskatten

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Vägskatten

Nja... För att beskattas efter de gamla reglerna måste nog bilen vara registrerad i Sverige senast 2010.
Om jag förstått saken rätt så är det PB2, lätt lastbil mm registrerade i Sverige fr.o.m. 2011 som får skatt baserat på Co2. I så fall drabbar det också en äldre bil som registreras i Sverige efter samma datum, eller..?

/ TommyQ

Bra infallsvinkel på skattefrågan.
Jag har faktiskt inte en aning om det fungerar som du beskriver.

Hur som helst är denna straffbeskattning under all kritik.
Mer miljövänliga fordon betalar mer är en äldre och mindre miljöanpassad bil.

Det är ett gissel för alla fordonsägare som genom ett nyare inköp av bil blir bestraffade av staten.

Trist men sant.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
573
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Vägskatten

Svar tii Tommy Q m. fl

" / Importerade fordon får förändrad fordonsskatt

Importerade fordon får förändrad fordonsskatt

För att få en mer rättvis fordonsbeskattning för alla fordon, oavsett om de är importerade eller inte, förändras innebörden av begreppet "skattepliktig för första gången" för 20 000 fordon i Sverige.

Innebörden av begreppet "skattepliktig för första gången" ändras i vägtrafikskattelagen (2006:227) den 1 januari 2014. Ändringen innebär att en del importerade fordon som har registrerats i Sverige före det datumet får förändrad fordonsskatt. Det är cirka 20 000 fordon som berörs.

Personbilar klass II, lätta lastbilar och lätta bussar får viktbaserad fordonsskatt om de har tagits i trafik i ett annat land före den 1 januari 2011. Bland de här fordonen finns det många husbilar. För de flesta kommer det att innebära att skatten sänks.
Miljötillägget för dieseldrivna personbilar höjs med 250 kronor per år om de har tagits i trafik i ett annat land före 2008.
Fordon som klarade de svenska kraven för femårig skattebefrielse det datum då de togs i trafik i ett annat land får skattebefrielse i fem år från det datumet.
Fordon som tidigare har fått femårig skattebefrielse men som efter ändringen inte längre uppfyller kraven får behålla skattebefrielsen.
Det blir inte någon retroaktiv korrigering av fordonsskatten. Ändringen gäller från och med den 1 januari 2014.

Om skatten sänks, betalar vi tillbaka de pengar som fordonsägaren redan har betalat in till oss, men vi återbetalar inte belopp under 100 kronor.
Om skatten höjs, skickar vi en extra avi på summan till fordonsägaren, men man behöver inte betala belopp under 200 kronor.
Fordonsskatten bestäms nu utifrån det datum när fordonet togs i trafik första gången – oavsett i vilket land det skedde. Tidigare har vi använt det datum som fordonet togs i trafik första gången i Sverige för att besluta om fordonsskatt. Syftet med ändringen är att uppnå en mer rättvis fordonsbeskattning för alla fordon, oavsett om de är importerade eller inte."

Detta citat är direkt hämtat från transportstyrelsens hemsida.

Mvh / Roland
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vägskatten

Se denna kanske lite mer informativa artikel i Vi Bilägare nr 7/2014, skattehöjningen har tydligen ingen koppling alls till miljö utan syftar enbart till att ta in 5 Mdr extra för att minska arbetslösheten till 2018! Dessa pengar vill "man" utöka till 8 Mdr 2018 ..., pengar som bla ska komma från ytterligare höjd skatt på fordon!

Det sägs att man inte får tillbaka vägskatt vid kortare avställning än 15 dgr! Om man i stället (vid kortare perioder) samtidigt med avställningen säljer husbilen till frun och när hon ställt på och kört så ställer hon i sin tur av samtidigt som hon säljer bilen tillbaka till mig ... etc!

Finns det några gränser för hur länge man ska äga en bil eller hur ofta man får köpa? Denna "metod" kostar inget extra som jag kan förstå och samma app som för enkel av-/påställning används för sälj/köp, någon som vill testa?
 

Bilagor

  • 2015-01-03 22.21.50.jpg
    2015-01-03 22.21.50.jpg
    2,4 MB · Visningar: 15

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vägskatten

Får man ha en avvikande åsikt i det här sällskapet utan att bli idiotförklarad, jag chansar?
Jag kan inte vara den enda som tycker att höjningen är helt okej,
+ 600kr för mig, en stor tung (totalvikt 2800kg->>>) husbil oavsett avgasreningsteknik kommer släppa ut mer koldioxid än en liten Hyundai i20, och ska då ha en högre fordonsskatt.
Omställning mot en miljövänligare vagnpark kan väl ändå ingen vara emot? Och partikelfilter är ju bra, det löser delvis en av Dieselnsbaksidor men det påverkar inte koldioxidutsläppet i någon positiv riktning.
Den lilla 600-hundringen (halvtank) tar jag lätt igen på inkomstskatten, krogmomsen, osv.
:yes:
Nu kan ni fortsätta...:twitcy:
Tack för det, jag vill inte gnälla, klarar mig faktiskt rätt bra för egen del, men;

¤ du Stefan tillhör sannolikt dem som nu fått del av 5 skattesänkningar så du kan ju inte klaga?
¤ jag (min fru) och många andra pensionärer som i likhet med oss råkar ha husbil har i motsats till dig fått en total skattehöjning. Många pensionärer, inte de allra sämst ställda dock, subventionerar därmed din ev lägre inkomstskatt, dina ev krogbesök, dina ev "osv".
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vägskatten

Bilskatten & andra avgifter som drabbar oss bilister har jag mycket svårt att tro kommer bilismen & vägnätet till godo. Det finns så mycket annat som staten öser ut pengar på & som behöver kapitaltillskott. Till vad kan nog var & en gissa sig till. Det är i alla fall vad jag tror.

Bennie
 
L

Logitech

Guest
Sv: Vägskatten

Ja du Bror , våra myndigheter och politiker är skittrevliga ! Inte undra på att man är myndighets och politikerföraktare . Detta kallas för ytterligare utsugning . :mad:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vägskatten

Förhoppningsvis inte, men med en växande befolkning där färre skall försörja fler, och där man också börjar försörja sig själv och samhället allt senare i livet, får vi nog börja fundera på vad som är samhällets kärnverksamhet, och vad som kan överlämnas till den enskilde och det privata att sköta. En hel del hobbys och intressen subventioneras t.ex. via samhället, det kanske användarna kan stå för istället? :confused:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vägskatten

Bilskatterna är jämfört med Danmark och Norge låga i här och det får vi väl tacka den svenska bilindustrin för som iochmed detta fått en dold fördel då dom tillverkat stora och dyra bilar.
.... gjort bort sig när man på 90-talet först höjde skatten för mycket så pensionärerna var tvungna att flytta från hus och hem och sedan lovade Göran Persson att det inte skulle bli någon statlig fastighetsskatt.
Nja bakgrund, orsak och konsekvenser kan nog delvis diskutteras, t.ex;

¤ betr bilskatter i Danmark/Norge, så kompenseras en hög statlig skatt med ett lägre fabrikantpris ... eftersom det annars inte skulle gå att sälja bilar på alla marknader, detta varierar fö världen över inget konstigt ... Volvo säljs i runt 170 av världens alla länder, samma hantering av andra tillverkare (som BMW, Audi, Mercedes, Ford, mfl).

¤ betr pensionärerna infördes på 90-talet en skattebegränsning map bla att pensionärer skulle kunna bo kvar, ingen skulle betala mer i villaskatt än max 4% av sin bruttoinkomst (i förekommande fall pension). Detta var faktiskt för många mindre bemedlade (ex pensionärer) bättre än vad det är i dag (Därmed ska naturligtvis även i dag den med lägst inkomst äga huset helt ensam ... !)
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Vägskatten

Nja bakgrund, orsak och konsekvenser kan nog delvis diskutteras, t.ex;


¤ betr pensionärerna infördes på 90-talet en skattebegränsning map bla att pensionärer skulle kunna bo kvar, ingen skulle betala mer i villaskatt än max 4% av sin bruttoinkomst (i förekommande fall pension). Detta var faktiskt för många mindre bemedlade (ex pensionärer) bättre än vad det är i dag (Därmed ska naturligtvis även i dag den med lägst inkomst äga huset helt ensam ... !)

Ok, fel av mig! Rätt är att 2001 infördes begränsningsregeln för pensionärer och 2008 blev fastighetsskatten enbart kommunal och högst 6000kr.
Dock kvarstår att bilskatt och fastighetsskatt är bra skatter på så sätt att de är enkla för staten att kräva in och svåra att smita ifrån.
Och att skatten är lägre för en villa än en husbil vilket man fråga sig om det är rimligt!
 

sladden

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
5659
Medlemskap
2024
Sv: Vägskatten

Hej
Jag tycker också att det har gått över på politik, varför inte maila till Trafikverket , och säga sin mening. Vad jag har mailat till dom är att de ska gå efter miljökassen på fordonet, samt tyngden, har jag inte rätt?
 
F

F.d. 55532

Guest
Sv: Vägskatten

Finns bara ett vettigt sätt att hantera detta
Slopa denna skatt och lägg skatten istället på bränslet. De som orsakar Co2-utsläppen får betala efter hur mycket de släpper ut. Möjligtvis kombinerat med skatt beroende av miljöklass som gynnar nyare bilar.
Den skatt man fått pga schablonsiffran för Co2 utsläpp innnebär för mig ca 4000 kr extra jämfört med min uppmätta förbrukning.
Har försökt få fabrikanten och Fiat ge mig intyg på co2utsläpp men kört huvudet i väggen.
Skatteverket accepterar sådana intyg.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Vägskatten

Är det inte väldigt mycket politik i den här tråden så vet inte jag var gränsen ska dras:mcride::mcride:

Att diskutera politik som berör oss och våra husbilar tycker jag man måste får göra, så länge man inte tar ställning för något parti eller lyfter fram något parti.

Politikerna kan döda husbilsåkandet på två röda om de vill, så nog tycker jag vi måste kunna diskutera vårt intresse och sätt att påverka politikerna åt rätt håll.

Har själv tagit ett förslag upp på den politiska agendan pratat med partier och regeringen på Åland. Och jag fick igenom mina förslag till förändringar.

Både ställplatser, tömningsplatser, skatter och avgifter är politik, som jag tycker att vi ska jobba för att förbättra.

Men man bör absolut inte lyfta fram olika partier, utan försöka prata politk politiskt oberoende.
 
Toppen