• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägskatten

matse

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Extra skatt för en miljon bilägare

Men gratis o ställa på numera , så nu blir det av o påställning ofta = lägre årsskatt för min del
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Extra skatt för en miljon bilägare

Men gratis o ställa på numera , så nu blir det av o påställning ofta = lägre årsskatt för min del

Enligt denna tråd http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/699018 och ett av inläggen där i så måste bilen vara avställd i minst 15 dagar. Vi kan då aldrig utnyttja detta då vi har för avsikt att använda husbilen på helgerna. Kanske är man hemma en helg för att ta hand om husets bördor också men sedan vill vi iväg och då lyckas vi väldigt sällan uppnå dessa 15 dagar.
Har jag missuppfattat allt om avställning..?
 
Senast redigerad av en moderator:

janne66

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Heby
HBK-Nr
12619
Medlemskap
2021
Sv: Extra skatt för en miljon bilägare

Men hur blev det när vi hade betalt för mycket? Inte betalade dom tillbaka något förra året! Jag fick en skatt på 7900:- men sen sänkte dom den till 3800:- fick jag något tillbaks? Svar Nej! Dom gör som dom vill antedaterar, vilket betyder att du får betala skatt för föregående år inbetalningskort kommer med posten!!!
Helt otroligt!!!
Glömde säga! God fortsättning!!!
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Extra skatt för en miljon bilägare

Enligt denna tråd http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/699018 och ett av inläggen där i så måste bilen vara avställd i minst 15 dagar. Jag kan då aldrig utnyttja detta då vi har för avsikt att använda husbilen på helgerna. Kanske är man hemma en helg för att ta hand om husets bördor också men sedan vill vi iväg och då lyckas vi väldigt sällan uppnå dessa 15 dagar.
Har jag missuppfattat allt om avställning..?

Så här säger transbortstyrelse:
När ett fordon har en årsskatt på mer än 4 800 kronor per år gäller andra regler och vi återbetalar då skatt från dagen då avställningen registrerats. Men om du ställer på fordonet igen inom 15 dygn, måste du betala skatt från och med avställningsdagen i stället för påställningsdagen. Om det sker ett ägarbyte mellan avställningen och påställningen, får dock den nya ägaren betala fordonsskatt från påställningsdagen, även om den är inom 15 dygn från avställningsdagen.

Exempel:

Ett fordon ställs av den 5 januari. Vi återbetalar fordonsskatt från den 5 januari. Fordonet ställs på den 15 januari. Vi tar då ut då fordonsskatt från och med den 5 januari.
Ett fordon ställs av den 6 november. Vi återbetalar fordonsskatt från den 6 november. Fordonet byter ägare och ställs på den 17 november. Vi tar ut fordonsskatt från den 17 november.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Extra skatt för en miljon bilägare

Enligt denna tråd http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/699018 och ett av inläggen där i så måste bilen vara avställd i minst 15 dagar. Jag kan då aldrig utnyttja detta då vi har för avsikt att använda husbilen på helgerna. Kanske är man hemma en helg för att ta hand om husets bördor också men sedan vill vi iväg och då lyckas vi väldigt sällan uppnå dessa 15 dagar.
Har jag missuppfattat allt om avställning..?

Du har inte missuppfattat, men försäkringen är ju bara en bråkdel när fordonet är avställt.
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
348
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Vägskatten

Jag hittat detta på transportstyreslen hemsida.

där kommer kanske en extra räkning till ni som har betalat för 2015.

En del fordonsägare behöver göra en tilläggsbetalning
En del fordonsägare har redan betalat fordonsskatt för en period som sträcker sig in på året.

Om skillnaden mellan den skatt som ägaren har betalat in och den nya skatten är högre än 200 kronor (för perioden fram till sin ordinarie betalningsmånad), kommer vi att skicka ut en extra avi.

Från och med den 5 januari 2015 kan man själv kontrollera om man har en tilläggsbetalning att betala via e-tjänsten Sök uppgifter om ditt/dina fordon.

Höjd fordonsskatt från och med den 1 januari 2015 - Transportstyrelsen
 

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: Vägskatten

Detta med F-skatten på diselmotorer borde påskynda eldrivna fordon. I en artikel har det testad en husbil med eldrift som klarade 17 mil på en laddning.
Några borde klara sig på detta. Sedan testas det med en mindre motor som drar en genurator som laddar batterina under färd, elmotorerna är monterade i hjulen så det måste vara lätt att få drift efter önskemål. /Bernt
 
F

F.d. 14536

Guest
Sv: Vägskatten

Stor kostnad även när den står.Foder hovslagarn m.m.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Vägskatten

Att köpa det senaste på marknaden med t.o.m. BlueTec kväveoxidrening (också växthusgas) som medför x-tra kostnader & besvär med påfyllning/underhåll, Euro VI 100%, snålast växellåda, start-stop-paket "plus" osv. så blir det ca 5 lappar i skatt ändå, marknadens mest miljövänliga diesel fordon och man undrar var finns logiken...? Vad vill "dom", att man ska satsa på, kanske el som inte finns i HB världen ännu, eller att stanna hemma och elda på i den öppna spisen...? Jag vet inte, men det känns som att vi är den sista generationen med förbränningsmotor som rullar på vägarna!

Här kommer fakta om vår HB som jag ifrågasätter enl. MB broschyrer:
Visa bilaga 93804

Framtiden?
Visa bilaga 93805

När man är inne på miljötänk. En häst släpper ut 20 ggr så mycket fosfor som en människa.
Att ta hand om ett kg fosfor från människa kostar 80000:-
Att ta hand om ett kg fosfor från häst kostar 5000:-
Alltså satsar myndigheterna på rening efter människa
Allt enligt en hälsovårdsinspektör jag talat med, om jag inte missuppfattat honom.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Extra skatt för en miljon bilägare

Det är vi (= svenska folket) som har valt dem!

Är du säker på detta?
Har för mig att nuvarande regering måste jobba efter den "bortvalda" regeringens budget.
Det var väl även kreativiteten hos förra regeringen som förärade oss en "skatt på trafikförsäkringen". :D
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Vägskatten

Får man ha en avvikande åsikt i det här sällskapet utan att bli idiotförklarad, jag chansar?
Jag kan inte vara den enda som tycker att höjningen är helt okej,
+ 600kr för mig, en stor tung (totalvikt 2800kg->>>) husbil oavsett avgasreningsteknik kommer släppa ut mer koldioxid än en liten Hyundai i20, och ska då ha en högre fordonsskatt.
Omställning mot en miljövänligare vagnpark kan väl ändå ingen vara emot? Och partikelfilter är ju bra, det löser delvis en av Dieselnsbaksidor men det påverkar inte koldioxidutsläppet i någon positiv riktning.
Den lilla 600-hundringen (halvtank) tar jag lätt igen på inkomstskatten, krogmomsen, osv.
:yes:

Nu kan ni fortsätta...:twitcy:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vägskatten

Stefan
Tror du ska akta dig att sticka ut hakan när du har en smutsig Euro4 motor;)
Hade du haft en Euro5 motor hade du förstått problemet. Men eftersom dom penningk..a myndigheterna ser just dig nu så hoppas jag du får ett extra påslag.:D:D:D
Risken är att du drar med dig andra.:mad:

Väck ingen björn som sover för din egen skull:rolleyes:
 

Fam Grönberg

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
6393
Medlemskap
2024
Sv: Vägskatten

Mitt inlägg har inte något att göra med att inte vilja betala.Vad det handlar om är att man betalar en massa pengar för att skydda miljön med att beställa partikelfilter friviligt.Min husbil är från 2010 då var det friviligt med filtret men det enda man fått för dom pengarna är dyrare service och en jävla massa besvär.Jag tycker att det skulle gynna oss med filter vi är miljövänligare än dom som inte har filter.Obs vi kommer att njuta och ta vara på vårt husbilsliv ändå skatten gått upp.
 

Rolles

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
4679
Medlemskap
2024
Sv: Vägskatten

Blir att ställa av o på ofta nu,det skall bara höjas för oss bilister i ett kör!
Bara o visa sitt missnöje med att ställa av o på då !! :twitcy::mcride:
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Vägskatten

Höjningen av fordonsskatten har ju ingenting med miljön att göra, det är endast ett sätt för staten att få in mer pengar, Kranarna står ju öppna och pengarna rinner ut, styrande partier är inte intresserade av att att strypa utflödet och då finns det bara ett sätt att lösa problemet, HÖJ SKATTEN.
Det är val om 3,5 år

MVH

Stig
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Vägskatten

Det här sänder ut totalt vansinniga signaler.
Om man nu verkligen vill värna om miljön?,
så ska man premiera och inte bestraffa när vi kör med
en mer miljöanpassad bil.

Håller med an annan i denna tråd att vi ska köpa en äldre bil i t.ex. Tyskland
med gammal teknik för att få en lägre skatt.
Detta har inte med miljö att göra utan bara ett sätt att ytterligare beskatta oss för en dåligt skött ekonomi.

Man tror tydligen att vi är en ekonomist oberoende grupp, bara för att vi på olika sätt finansierat vår husbil. En del av oss har försakat annat för kunna spara ihop en slant, andra har tagit lån eller ordnat det ekonomiska på andra sätt.

"Born Free, taxed to death"
 

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: Vägskatten

Fordon som är 30 år och äldre är än så länge befriade från fordonskatten. Det finns några 1.000 st. i landet av olika fordonstyper. /Bernt
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Vägskatten

Blir att ställa av o på ofta nu,det skall bara höjas för oss bilister i ett kör!
Bara o visa sitt missnöje med att ställa av o på då !! :twitcy::mcride:

Håller med och kommer också att visa mitt missnöje med att ställa av och på våra 3 fordon (vi använder oftast bara ett fordon åt gången numera), men konsekvensen blir kanske att försäkringbolagen tar ut en administrativ avgift istället.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Vägskatten

Då var det som jag trodde ändå, nåväl jag använder ju bilen året om så att ställa av är inte aktuellt...

Var det verkligen bättre förr? Jag är inte säker på det, det gjordes iaf grinigare gubbar förr i tiden.

Några hundringar och ni sitter med betydligt dyrare bilar än min ( som påpekades) Euro 4. Plz
Tänk vad olika vi kan vara, kan det kan vara en generationsfråga...

Nä, jag kommenterar inte mer i detta ämne.
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Vägskatten

Håller med an annan i denna tråd att vi ska köpa en äldre bil i t.ex. Tyskland
med gammal teknik för att få en lägre skatt.

"Born Free, taxed to death"

Nja... För att beskattas efter de gamla reglerna måste nog bilen vara registrerad i Sverige senast 2010.
Om jag förstått saken rätt så är det PB2, lätt lastbil mm registrerade i Sverige fr.o.m. 2011 som får skatt baserat på Co2. I så fall drabbar det också en äldre bil som registreras i Sverige efter samma datum, eller..?

/ TommyQ
 
Toppen