• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägarbeten o "stau" i Tyskland

R

RobbeS

Guest
Körde Autobahn för första och sista gången denna sommar. Tråkigt, långtradare överallt och en del vägarbeten. T.om E4:an Kalix - Malmö var roligare.
 

birger larsson

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Vikingstad
HBK-Nr
9267
Medlemskap
2024
Körde från Kiel till Trier, en hel del vägarbeten, de flesta relativt bekväma att passera. Det var dock några där de klämde in tre filer i samma riktning, 2x2,1m och en lastbilsfil på kanske knappt 3 meter plus att de satte upp halvmeter höga metallbarriärer på högersidan.Då det var hög trafik så gick det inte att snylta av filen bredvid. Lite obehagligt att köra i 80 kmh 25 cm från en metallbarriär, som möjligen hade en liten fot så att personbilar märker om de kör för nära, för lastbilar blir det hjulen som berör barriären, men för husbilar blir det karossen som får ta stöten eftersom hjulen oftast sitter en bit in.
Jag hoppas jag har fel, men jag tolkar Ditt inlägg ovan, som att Du kör Ditt campingfordon i 2-metersfältet.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Birger.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Nja, det står att metallbarriären är på hägersidan och då måste det väl också vara höger körfält som avses. Lastbilsfilen har jag aldrig sett annat än i höger körfält vid två eller flera körfält. Men jag kör sällan på motorvägar i Tyskland så jag kan ha fel.
 

Gork

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Norge
HBK-Nr
25396
Medlemskap
2024
Kjørte fra Stade i dag kl. 08:30. Kom inn på A1 fra B71 ved Gyhum. Trafikken fløt bra. En del veiarbeid i nærheten av Bremen, og også Osnabruck, men det stoppet aldri opp. Kom fram til Winterswijk i 2 tida. En ok tur.. Hadde forventet mer kø..
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Nja, det står att metallbarriären är på hägersidan och då måste det väl också vara höger körfält som avses. Lastbilsfilen har jag aldrig sett annat än i höger körfält vid två eller flera körfält. Men jag kör sällan på motorvägar i Tyskland så jag kan ha fel.
Den sträckan är det på några ställen som höger körfält drar iväg en bit ifrån körfält nr två och tre, då blir barriären till höger om det smalare körfältet nr två!
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Körde från Kiel till Trier, en hel del vägarbeten, de flesta relativt bekväma att passera. Det var dock några där de klämde in tre filer i samma riktning, 2x2,1m och en lastbilsfil på kanske knappt 3 meter plus att de satte upp halvmeter höga metallbarriärer på högersidan.Då det var hög trafik så gick det inte att snylta av filen bredvid. Lite obehagligt att köra i 80 kmh 25 cm från en metallbarriär, som möjligen hade en liten fot så att personbilar märker om de kör för nära, för lastbilar blir det hjulen som berör barriären, men för husbilar blir det karossen som får ta stöten eftersom hjulen oftast sitter en bit in. Längre syd, på B51 var det också vägarbeten med väldigt smala körfält och metallbarriär på högersidan. Trodde vid flera tillfällen att mötande lastbilars backspeglar skulle träffa mina, men det gick bra.

Jag förundras över att det finns fina motorvägar där man kan slappa och glida fram, sedan helt plötsligt blir det trångt och det ställs krav på skicklighet för att inte skada sin bil eller mötande. När det blåser byig sidvind så vill min bil hoppa åt sidan och man måste aktivt styra emot för att hålla kursen.

Har kört vanlig personbil ganska mycket i USA och där är det ytterst sällan som man ställs för situationer där man behöver visa hur skicklig man är.

Hoppas självkörande bilar blir verklighet snart, då kan man ju minska bredden på körfälten ännu mer, 5 cm marginal är väl mycket...

Bara ett långt sätt att säga att en del vägarbetsområden var otrevliga att passera och krävde att man skärpte sig...


80 km/h 25 cm från en metallbarriär...?
Knarrevik kommer ihåg F1-föraren Emerson Fittipaldi och det gör vi också...
När Indy 500 avgörs i slutet av maj varje år inför 350.000 åskådare i Indinapolis, så är toppfarten på raksträckorna dryga 400 km/h och avståndet i sidled mellan bilarna understiger ofta 10 cm eller mindre - ja, då framstår Autobahn som en lek...
PS. Svenske Felix Rosenqvist kör nästa år Indycar för toppteamet Ginassi och en av deltävlingarna är loppet i Indianapolis - längtar redan till detta race !
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Och alla 350000 åskådare väntar på någon spektakulär olycka. Beträffande Autobahn så tycker jag ändå att det är otrevligt att köra nära hårda saker i hög fart, även om de försöker pigga upp med en Smiley och texten "bara 5 km till". De bygger fina vägar, lämpliga för äldre, och plötsligt krävs skicklighet och Fittipaldi's körförmåga. Även i Sverige vid vägarbeten lägger de in "manöverprov" för att få ner farten.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tror du verkligen att alla som går och titta på motorsport är där för att se en olycka. Det är i sådant fall något av det dummaste jag hört! Väntar alla som går på fotboll på att spelarna skall bryta benen, och alla som går på ishockey på att spelarna skall få hjärnskakning också?
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Och alla 350000 åskådare väntar på någon spektakulär olycka. Beträffande Autobahn så tycker jag ändå att det är otrevligt att köra nära hårda saker i hög fart, även om de försöker pigga upp med en Smiley och texten "bara 5 km till". De bygger fina vägar, lämpliga för äldre, och plötsligt krävs skicklighet och Fittipaldi's körförmåga. Även i Sverige vid vägarbeten lägger de in "manöverprov" för att få ner farten.

Racing på absolut högsta världsnivå idag (Formel 1, Indycar och DTM) är ingenjörtekonst jämförbar med NASA’s rymdteknologi - av 350.000 åskådare denna dag i slutet på maj är det möjligen 1-5% av åskådarna som har kommit dit för att få se krascher - övriga har kommit för att njuta av denna teknologi och av de fåtal förare som tillhör den absoluta världstoppen !
Vägarbeten i Tyskland kan vara irriterande stundtals, men när den svartvita skylten ”berättar” för oss att det är fri fart igen njuter många av oss - inte kanske när man kör en ”seg” husbil - men däremot i en potent sportbil mogen för hastigheter uppåt 360 km/h...!
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Kommit ifrån ämnet, finns inget samband mellan motorsport och vägarbeten. Att köra i ett körfält är inget problem, men när det blir hårda saker alldeles intill så blir det svårare, nästan som en Svensk 2-1 väg på vintern. Märkligt att inte alla länder skyndar sig att sätta vajerräcken. Både i Frankrike och Tyskland nöjer de sig med dubbla heldragna streck. I Spanien har de en förkärlek för betongbarriärer.

Den med potent sportbil som vill njuta av fri fart måste nog ut och köra en söndagsmorgon på A20 eller A24, Hamburg Berlin eller Lubeck Berlin för att kunna dra på lite, andra tider så är det för mycket trafik. För en massa år sedan så höll man ju uppsikt i backspegeln och såg när det kom någon i hög fart men nu tas inte sådan hänsyn längre utan folk svänger ut för omkörning utan att kolla bakåt. Den som kör fort måste vara på helspänn, jobbigt.
 
Toppen