• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Uppvägning av bil som kräver till/ombyggnad.

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!

Frågan rör i 1:a hand er som vägt upp era bilar där det krävts om- eller tillbyggnad av något slag.

1.) Vilka krav ställde tillverkaren (i vårt fall Carthago) på er för att de skulle utfärda intyg om att bilen är godkänd för den nya högre totalvikten?

I vårt fall krävs andra fälgar, andra däck samt hjälpluftfjädring på bakaxeln (här har Carthago inte specat vilka tillverkare/modeller som är godkända, än. Vi väntar just nu på svar.).

Har det räckt att ni utrustat bilen enl. tillverkarens krav och sedan beställt intyg från tillverkaren på den nya totalvikten. Eller har ni behövt bevisa på något sätt (intyg från tillverkare av fälgarna, däcken, luftfjädringen) att ni de fakto har rätt komponente rpå bilen? Det är väl, om jag förstått det rätt, en fråga för besikningsmannen/kvinnan att verifiera!???

Fråga #2
2.) Har någon av er köpt förstärkta fälgar (ex. Märke Borbet. Artnr. CWD 60668 Modell: Mistral Storlek 6,0Jx16H2 ET 68mm)? Varifrån köpte ni dessa?

Mvh!
// Niklas
 
Toppen