• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

F

F.d. 9344

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Hej

Här har jag hittat en Skattekalkylator från Jet vilket visar att styvt hälften är skatt av det vi tankar.

Där tycker jag ni pekar på "pudels kärna". Diesel/bensinpriset är inte katastrofalt högt, det är skattepåläggen som gör att vi nu ligger kring
16 kronors strecket.:(

Undrar vad KW-priset på el skulle hamna om allt fler bilar blir eldrivna, för inte lär staten undvara dessa miljader.

Då lär det inte bli billigt att hålla värmen i huset.
 
Senast redigerad av en moderator:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Ja du ..... Vingen3..... Du har helt rätt.... för de har inte ens råd att köpa en bil.... och det finns många av dem även i Sverige...
Om det är nöjesåkning att köra runt i en H-bil.?...Ja.! för vissa... sen finns det säkert många som spar och planerar för sina turer och kör inte ut på rena nöjesturer... sen finns det de som bor i H-bilen och håller nere sina kostnader....
Oj.!.... jag viste inte att jag var tvungen att ha samma inställning som många andra bara för att vara med i "denna klub"... kanske jag skall läsa igenom villkoren....
Som sagt tidigare så handlar det för vissa hur man prioriterar sitt H-bilskörande.... däremot har jag ingen helikopter som många har..... då jag har inte råd till en sådan och ännu mindre råd att använda en.... men vist skulle jag villja ha en helikopter och flyga runt med...
Sen tror jag att man själv är skulld till alla sina utgifter....än så länge är det ganska bra andrahandspriser på H-bilar.... Önskar Er alla en härlig dag..... om inte smogen döljer solen för er.....:twitcy:

Kram Peter & Wovi som just nu är i Turkiet (med H-bilen) och här kostar Dieseln 16.-Skr litern, och vi njuter av varje stund vi är här nere




Är ni medvetna om att det finns milijoner mänskor som inte har råd att köpa bränsle... en liten tanke bara...:wideeyed:
Kannske ingen skulle har råd... det hade varit rättvist:twitcy:

Förmodligen har de då ingen bil heller och därmed har de inget problem där. De betalar inte heller skyhög enerigskattskatt:rolleyes:

Jaha men då är det väl bara att konstatera att det är rena idiotin att åka omkring i en Husbil för det är väl rena nöjetsåkningen eller:rolleyes:.

Det som anser att det är OK att vi har dessa höga engeripriser som urholkar vår eknonomi varför är ni aktiva i denna klubb:confused:

Sluta köra fordon som behöver fosila bränslen, Åk tåg och cykla eller fotvandra.
Konstig instälning av vissa Husbilsägare:rolleyes:
 
Senast ändrad:

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Nu går det banne mig för långt. I dag sa dom på nyheterna att bränslepriset höjs ytterligare. Nu tycker jag att det är dags för oss att reagera och inte göra som vi brukar att bara knyta nävarna i byxfickorna och muttra lite. Sedan säga "att vi har det nog bra ändå".
Någon gång måste vi reagera och sätta ner foten för dom höjningar som sker. Inte f-n säger dom på nyheterna att: nu höjer vi pensionerna för att det är oroligt i världen. Pensionerna ligger still, skatten ligger högt och bränslepriserna ökar mer och mer.
Jag tycker att vi måste visa lite stake och tala om vad vi tycker. Tänk om alla husbilar i Sverige skulle ställas in på ställplatser, campingplatser m.m. och vi inte skulle köra. Vad sker då?
Kom nu bara inte och säg att vi har det bra för vad händer om några år när vi ev.behöver vård på hemmet?
Hörde på samma nyhetssändning att Carema plockar hem 1 Miljard i vinst för 2011. Det är grejer det. Vad är det som initierar denna vinst?
Vad tycker ni alla om tankegångarna?:wub:
Ja var tog den skatten vägen inte i Sverige troligtvis.
Hej på er alla.
Jag ser att 120 har tryck på tack knappen.Men vad har ni 120 gjort åt saken? Är det någon som har ett förslag?Göra som Franska bönderna?Kanske är det något för styrelsen kanske kan de förhandla fram ett avtal med ett bensinbolag om en rabbat på diesel om man kan visa upp ett medlemskort i HBK? 10,000 bilar bara i HBK.
Något för årsmötet att diskutera.
Att drivmedlet kan kosta 20 kr till sommaren är inte omöjligt.
Var och en råder ju över hur många mil de vill resa på sin fritid.
Det är ju trots allt ett rullande fritidshus.
Ja det kostar att ligga på topp det skall gudarna veta.
Drivmedels skatten betämmer de på Roenbad.:wideeyed:
2179:music-icon:
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

vi ska prata med SÅIFA,,dom är rikstäckande ock har forfarande samarbete med preem,,just som du säger reidar,,vi har alla ett medlemskort,,detta kort går säkert att fixa genom klubben till ett betal kort,,
ja har lagt ut en liten liten blänkare,,frågan är hur långt man kan gå som liten medlem:) behövs en #legipluttifikation# tro??
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

vi ska prata med SÅIFA,,dom är rikstäckande ock har forfarande samarbete med preem,,just som du säger reidar,,vi har alla ett medlemskort,,detta kort går säkert att fixa genom klubben till ett betal kort,,
ja har lagt ut en liten liten blänkare,,frågan är hur långt man kan gå som liten medlem:) behövs en #legipluttifikation# tro??
Man kan gå väldigt långt men det gäller att hålla sig till fakta och vara bra påläst.
Så är det någon mer än jag och Teddi som har en åsikt och inte bara trycker på knappen ja visst man har ju tryckt på knappen.
2179:twitcy:
 
T

Teddi

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

de e nog inga problem med fakta o på läst reidar,,klubbens storlek e ju fakta ock pålästa e vi nog allihopa,,

då e de nog värre med engagemanget,,,för de behövs ju i alla ärenden,,:),
 
F

F.d. 3486

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Hej , jag och min man är nya här, vi har nu läst detta upprop och har funderat lite , vi måste ju vara väldigt många med husbilar (verkar så iallafall när man är ute på vägarne) Om vi samlas på speciella ställen i respektive län o t.ex.proppar igen trafiken......något som gör att vi visar vårt missnöje. En tanke bara...:yes:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Hej , jag och min man är nya här, vi har nu läst detta upprop och har funderat lite , vi måste ju vara väldigt många med husbilar (verkar så iallafall när man är ute på vägarne) Om vi samlas på speciella ställen i respektive län o t.ex.proppar igen trafiken......något som gör att vi visar vårt missnöje. En tanke bara...:yes:

Ajaj, att proppa igen trafiken gör oss impopulära årtionden framåt. Vi ses nog av många som trafikproppar redan.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Jag tycker fortfarande att det är häftigt att jag kan förflytta hela familjen och 4 ton metallskrot en hel mil för en ynka 20 lapp i bränsle...

Man kan ju undra hur nödvändigt det egentligen är.
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Ser man på vad som du får ut av en liter diesel så får du med dig hela fritidshuset så inte är det väl så farligt en fastighet på mellan 3,5 - 5 ton
En person bil vad drar den vad får du med dig i den jämfört med husblen?
Sedan jämnföra diesel priset utomlands med det vi betalar här tycks det inte vara några större variationer.
Men skit är att priset stiger.
Annat var det förr när jag var ung och vacker då kostade bensinen 50-60 öre litern när den då steg till ofantliga 1 kr var det nära man fick hjärtsnörp vi gnällde och skällde men vi tankade körde runt med våra jänkare som drog si så där 1,9- 2,5 liter
Års inkomsten var då runt 15-16 tusen.Det var vad en ny pv kostade på den tiden.
Visst var det bättre förr ingen telefon ingen TV endast en radio en kanal och alla satt och lyssnade på Hylands hörna det har vi glömt.:music-icon:
2179
 
Senast ändrad:

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Gå inte fram för hårt bara. Nu när jag äntligen börjar få hygglig ekonomi, på alla mil jag cyklar.:rolleyes:
bosse b
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Det är samma pris nu som när jag tankade moppen på 70 talet.

Den enda skillnaden är att nu betalar jag i € istället för kronor.
När det kostade 2kr litern så räckte inte pumpen till, så mackägaren satte en lapp som det stod priset X 10 på.

Jag tror att man fick lika många liter bensin då som nu för sin lön. eller ?
 
T

Teddi

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Ser man på vad som du får ut av en liter diesel så får du med dig hela fritidshuset så inte är det väl så farligt en fastighet på mellan 3,5 - 5 ton
En person bil vad drar den vad får du med dig i den jämfört med husblen?
Sedan jämnföra diesel priset utomlands med det vi betalar här tycks det inte vara några större variationer.
Men skit är att priset stiger.
Annat var det förr när jag var ung och vacker då kostade bensinen 50-60 öre litern när den då steg till ofantliga 1 kr var det nära man fick hjärtsnörp vi gnällde och skällde men vi tankade körde runt med våra jänkare som drog si så där 1,9- 2,5 liter
Års inkomsten var då runt 15-16 tusen.Det var vad en ny pv kostade på den tiden.
Visst var det bättre förr ingen telefon ingen TV endast en radio en kanal och alla satt och lyssnade på Hylands hörna det har vi glömt.:music-icon:
2179


reidar,,glöm inte orginalradio,,,fanns redan på den tiden,,i varje fall amerikanska bilar,,ja tycker ändå vi ska ta tag i detta med bränslepriser,ja själv har redan en lokal rabatt på hemmaplan,,men vi kan ju göra så mycke mer,,

de finns väl egentligen ingenting att förlora,,skulle va stoltheten i så fall,,men den e väl redan pantad,,:D:D
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Ser man på vad som du får ut av en liter diesel så får du med dig hela fritidshuset så inte är det väl så farligt en fastighet på mellan 3,5 - 5 ton
En person bil vad drar den vad får du med dig i den jämfört med husblen?
Sedan jämnföra diesel priset utomlands med det vi betalar här tycks det inte vara några större variationer.
Men skit är att priset stiger.
Annat var det förr när jag var ung och vacker då kostade bensinen 50-60 öre litern när den då steg till ofantliga 1 kr var det nära man fick hjärtsnörp vi gnällde och skällde men vi tankade körde runt med våra jänkare som drog si så där 1,9- 2,5 liter
Års inkomsten var då runt 15-16 tusen.Det var vad en ny pv kostade på den tiden.
Visst var det bättre förr ingen telefon ingen TV endast en radio en kanal och alla satt och lyssnade på Hylands hörna det har vi glömt.:music-icon:
2179

Hur länge får man i dag arbeta för en liter bränsle? ca. 7,21 minuter. 125 kr i timmen! I mitten av 60 talet fick man arbeta ca. 12 min för en liter bensin á 80 öre.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

LilKå skriver:
Hur länge får man i dag arbeta för en liter bränsle? ca. 7,21 minuter. 125 kr i timmen! I mitten av 60 talet fick man arbeta ca. 12 min för en liter bensin á 80 öre.

Visst. En ny WW kostade då ca 10000 kr.
Det fick jag jobba knappt ett halvår för att kunna köpa. Idag får jag jobba ca 1- 1.5 år för att köpa en ny WW.

Med detta menar jag att det inte går att plocka ut enskilda produkter och göra jämförelser hur mycket arbetstid som gick/går åt för att kunna köpa produkten.

Köpkraften är det som påverkar hur det var förr och hur det är nu.
Och den har för de flesta svenskar minskat betydligt under dessa 50 år.
Har sett en tabell på att svensken har nästan längs köpkraft inom de länder som förr kallades Västeuropa.

Klart att detta kan ha ändrat på senaste tid men tanke på de kraschade ekonomierna i vissa länder, men ändå.
 
Toppen