• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

F

F.d. 18251

Guest
Nu går det banne mig för långt. I dag sa dom på nyheterna att bränslepriset höjs ytterligare. Nu tycker jag att det är dags för oss att reagera och inte göra som vi brukar att bara knyta nävarna i byxfickorna och muttra lite. Sedan säga "att vi har det nog bra ändå".
Någon gång måste vi reagera och sätta ner foten för dom höjningar som sker. Inte f-n säger dom på nyheterna att: nu höjer vi pensionerna för att det är oroligt i världen. Pensionerna ligger still, skatten ligger högt och bränslepriserna ökar mer och mer.
Jag tycker att vi måste visa lite stake och tala om vad vi tycker. Tänk om alla husbilar i Sverige skulle ställas in på ställplatser, campingplatser m.m. och vi inte skulle köra. Vad sker då?
Kom nu bara inte och säg att vi har det bra för vad händer om några år när vi ev.behöver vård på hemmet?
Hörde på samma nyhetssändning att Carema plockar hem 1 Miljard i vinst för 2011. Det är grejer det. Vad är det som initierar denna vinst?
Vad tycker ni alla om tankegångarna?:wub:
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Ser man till miljön så är väl iof nöjesåkning, som det ändå oftast är fråga om i husbilssammanhang, inte det optimala... För mig som inte åker många hundra mil per år så spelar dom där kronorna inte så himla stor roll.

Däremot för alla som MÅSTE ha bil för att klara sin vardag är det ju värre.

Jag har dock svårt att tro att en grupp som vi som egentligen inte behöver tanka har så mycket att säga till om i sammanhanget...
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Kan ju vara en ide men tror att de små bolagen även helt eller delvis ägs av de stora drakarna.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 18251

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Idén och tanken är ju inte att vi skall motargumentera mot oss själva och komma med gamla fördomar som att "vi är ju inte så många och vi har ju inget att säga till om".
Det är kanske dags att visa att vi reagerar och att väcka tankar och medvetande hos fler och fler. Betr. våra politiska åsikter och tyckande så skall dom lämnas åt sidan för detta går rakt igenom hela samhället.
Vi kan ju titta tillbaka på vad en (1) enda mamma lyckades åstadkomma med "mjölkupproret". Så det finns plats och utrymme för oss att höja rösterna och ta upp händerna ur fickorna.
Såg nu också på text-tv vad pensionärsföreningarna fick för svar från regeringen i dag vid mötet om skattesänkning av pensionerna. Svaret blev: vi skall i Augusti i år titta över om det finns utrymme för det och i så fall sänka 2013 eller 2014. Hipp-hipp hurra för det. Det är ju bedrövligt.
 
F

F.d. 50209

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Det är väl gott och väl att bojkotta något bensinbolag och det har man försökt förr, men titta på hur stor del av priset som går till skatt.
Sedan kommer väl moms på skatten också, precis som på elpriset.:mad:
 
Senast redigerad av en moderator:
I

Ixeofors

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Det är förjäkligt! att man ska behöva lägga så stor del av sin lön som man gör för att ta sig mellan hemmet och sitt arbete bara! Knappt man får göra avdrag längre heller!

Uppror vore det enda raka! Finns det något parti som är för sänkta bränslepriser?? Isåfall tycker jag att hela svenska folket röstar på detta parti så har vi visat vad vi tycker i den frågan!
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Jo Knarrevik!
Det är där flatheten ligger, nä som bror.axelson skriver på "brännet"!!!!
Men det är ju klart vi kan vänta att sätta ner foten till soppan kostar 20 kr/ l, & det går kvickt om "nissarna" får bestämma!
Mvh.
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Att priserna på drivmedel är höga gäller ju alla har man även råd med en rullande sommarstuga får man ju ha råd att tanka den eller hur?
Värre är det med de unga som skall till jobb och måste tanka.
Skall man hellre stå på en camping ja det är ju valfritt var ni lägger era slantar.
2179:wideeyed:
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Hej Berra!
Mycket intressant, blir vi här uppe i högan Nord förda bakom ljuset Vem av Greker , Spanjorer, Portugiser o.s.v. har råd att köra bil?
Mvh.
 
F

F.d. 50209

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Visst är det underligt att alla bolag höjer lika mycket samtidigt utan nån form av kartellbildning :wideeyed:

Nu hittade jag inte aktuell procentsats för bensinskatten men under 2011 såg det ut som nedan. Säga vad man vill om bensinbolagens vinster, som är omfattande, men i deras prissättning finns ju en del omkostnader. Se därför även på statens vinster utan någon form av omkostnader på detta. Så är det oavsett vilket block som regerar, men ju grönare det blir, desto högre skatt. :rolleyes:

Citat: "Under 2011 kostade bensinen i genomsnitt 14,09 kronor litern. Strax under 60 procent, eller 8,04 kronor, av priset utgjordes av skatter".
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Något som länge har gjort mig f-d är hur Sveriges Radio och SVT låter sig utnyttjas som oljebolagens villiga megafoner för att alltid tala om för folket, att nu har bensinpriset höjts si och så mycket, och fr o m idag så kostar alltså en liter 95-oktanig bensin . . . . . . och dieselpriset . . . . . . . Förr så drog dom åtminstone till med någon sorts motivering till prishöjningen, men inte ens det bryr de sig om numera.

Vi har ju definitivt lagar som förbjuder prissamverken och bruttoprissystemet avskaffades för mer än fyrtio år sedan. Men som bensinbolagen nu agerar med att skicka ut pressmeddelanden om vad de tillsammans har kommit fram till och som nyhetsprogrammen så okritiskt läser upp om vad som ska gälla på öret, från Ystad till Haparanda ärdet ju en skymf mot folket.

Att det sedan inte blir så som det har meddelats är ju tack och lov ändå tecken på att en viss form av fri konkurrens existerar, men den enorma draghjälpen från Sv Radio och TV har ju ändå sin stora genomslagskraft. HUR kan detta få pågå så?????

Att staten tar ca 60 % av vad vi betalar för bränslet är ju ett gammalt förhållande. Det gällde även när bensinen kostade under 10 kronor litern, och man kan ju tycka, att om nu oljeländerna lyckas pressa upp sina priser, så kan det ju inte vara nödvändigt att staten låter sitt 60 %-iga uttag stå kvar med samma procentsats. Om staten idag får ca 8.- vid literpriset ca 14.- - ska man då vid 20.- roffa åt sig 12.- per liter? Ja, vad finns det som motsäger den utvecklingen?!?
 
F

F.d. 10432

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Det bränslepris vi betalar när vi tankar består, som ett antal debattörer konstaterat, av två delar, skatt och ersättning till besinbolaget.

Ersättningen till bensinbolaget ska täcka deras kostnader och ge en vinst. Den senare kan nog ibland vara för hög för att vi ska gilla den men i huvudsak verkar bränslepriset styras av tillgång och efterfrågan på råolja. Det finns insiktsfulla bedömare som menar att vi på utbudssidan nått "peak oil production" eller är mycket nära den punkten. Därefter kommer utbudet av råolja att minska. I vart fall tror jag att man ganska säkert kan konstatera att upptäckten av nya oljekällor sker i långsammare takt än ökningen av efterfrågan.

Efterfrågan ökar snabbt, framförallt genom ökad standard och ökad oljekonsumtion i utvecklingsländer som Kina och Indien. Det är en utveckling som kommer att fortsätta.

Resultatet blir höjda råoljepriser. Då och då störs produktionen av politiska eller tekniska kriser, just nu är det sannolikt mest Hormussundet som spökar. Det har också hänt att raffinaderikapaciteten tillfälligt har varit för liten. Det leder regelmässigt till kraftigt ökade priser.

Jag tro inte att HBK eller våra medlemmar med framgång kan påverka den delen av vårt drivmedelspris. Priset kommer att öka. Genom en offentlig debatt på internationell nivå kan man möjligen påverka vinstuttaget. Närmast tillhands skulle väl vara att prata med Norge, som står för en hygglig del av oljeproduktionen.

Skattedelen av oljepriset är möjligen mindre svårt att påverka. Det bestämms av riksdagen. I valrörelsen 2006, om jag minns rätt, var det ett av de borgerliga partierna som pratade om det. Något resultat blev det inte. Istället tror jag att vi har minst ett, möjligen några riksdagspartier som vill fortsätta den s.k. gröna skatteväxlingen. Dvs. de vill höja skatterna på bl.a. olja och istället, i bästa fall, sänka den på annat, t.ex. arbete. Så vitt jag vet är det idag inget parti som står för sänkta bränslepriser. Vill vi påverka det krävs kraftfulla politiska åtgärder. Om jag minns rätt gjorde M för några år sedan ett sådant försök, något resultat såg jag inte, och de är något större än HBK. Tror någon att vi kan få till stånd en folkrörelse?

Själv känner jag mig ganska kluven. Högre bränslepriser leder till lägre förbrukning och jag är oroad över klimatfrågan. Det mesta tyder på att oljeförbränning, liksom mycket annat, leder till ökande atmosfärsgaser, som i sin tur leder till ökad temperatur på jorden. Och att ökad medeltemperatur leder till en rad negativa effekter verkar klart.

Troligen är uppfattningen om klimatfrågan och därmed skatterna på bränsle delade inom klubben. Jag, som för det mesta vill se en mer aktiv klubb, anser att detta är en fråga där klubben inte ska engagera sig utan att först genomfört en ordentlig medlemsenkät och via den visat att en majoritet av medlemmarna vill det.

Men det kan vara bra för någras sinnesfrid att få skriva av sig på forumet om bränslepriser och annat.

Slutligen, även jag är drabbad av en ganska mild form av dysleksi, det gäller särskilt texter som jag skriver själv. I en så lång text som denna finns det säker ett och annat skrivfel som jag inte upptäckt, ni får ha överseende med det.

Björn
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

"mild form av dysleksi" det lider även jag av, så nu är vi 2.

Politikerna kommer aldrig sänka skatten på bensin, det är en bra inkomstkälla, precis som all skatt på el.
 
L

Lennart Olovsson

Guest
Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET

Nu går det banne mig för långt. I dag sa dom på nyheterna att bränslepriset höjs ytterligare. Nu tycker jag att det är dags för oss att reagera och inte göra som vi brukar att bara knyta nävarna i byxfickorna och muttra lite. Sedan säga "att vi har det nog bra ändå".
Någon gång måste vi reagera och sätta ner foten för dom höjningar som sker. Inte f-n säger dom på nyheterna att: nu höjer vi pensionerna för att det är oroligt i världen. Pensionerna ligger still, skatten ligger högt och bränslepriserna ökar mer och mer.
Jag tycker att vi måste visa lite stake och tala om vad vi tycker. Tänk om alla husbilar i Sverige skulle ställas in på ställplatser, campingplatser m.m. och vi inte skulle köra. Vad sker då?
Kom nu bara inte och säg att vi har det bra för vad händer om några år när vi ev.behöver vård på hemmet?
Hörde på samma nyhetssändning att Carema plockar hem 1 Miljard i vinst för 2011. Det är grejer det. Vad är det som initierar denna vinst?
Vad tycker ni alla om tankegångarna?:wub:


Vad jag tycker om privatiseringen inom vården kan du läsa här:
Privatiseringen
Privatiseringen 2
Massmedia


Lennarts tankar
 
Toppen