• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppmätt gasolförbrukning

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har utfört en mätning av gasolförbrukningen på vår husbil.
Förutsättningar:
Bilen är en Concorde Liner 990.
Testet började med bilen redan uppvärmd till 21 grader.
Elen stängdes av, ny gasolflaska installerades, vikt 15 kg.
Gasolen värmde bilen i 23,5 timmar.
Minus 6 och sol på dagen.
Minus 7-10 på natten svag vind / vindstilla.
Inga personer i bilen under mätningen. (som tillför energi)

Vägde flaskan efter 23,5 timmar, vikt 9,6 kg.
Det har alltså gått åt 5,4 kg gasol.
Energiförbrukning 5,4 x 12,8 kwh = 69 kwh ungefär 70 kwh per dygn.

Nödvändig effekt blir då 2,9 kw i snitt, om man skall ersätta gasol med el reduceras energibehovet med verkningsgradsförlusten i gasolpannan. (el har ju 100% verkningsgrad i den jämförelsen)
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hej!

Intressant mätning! När jag, för några år sedan, frågade Alde om verkningsgrad på pannan så fick jag det här svaret:
"Hej

Enligt reglerna skall man ange tillförd effekt enligt kalorimetriska värmevärdet som är knappt 10 % högre än det effektiva som du har räknat med. När man sedan pratar om

Verkningsgrad bruka man relatera den till det effektiva värmevärdet. Värmarens verkningsgrad varierar lite med avgaslängden, högre verkningsgrad med lång avgasslang.

Om den tillförda effekten är cirka 5,2 kw kan du räkna med att cirka 90% av detta matas ut i det cirkulerande vattnet och att cirka 5% stannar i vagnen som avgiven värme från panna och avgasslang.

De återstående 5 % är sedan en ren avgasförlust."​

Verkningsgraden med gasol tycks vara ca 95% om man nu kan få ut 5% värme från skorstenens och pannans strålningsvärme. Frågan är om man med eldrift får 100% eller om det blir förluster genom skorstenen. För små att bry sig om, kanske.

MVH
Hans
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jämför det varma luft/avgas flödet vid gasdrift = 5%, med hur skorstenen känns vid eldrift; iskall utan luftflöde.

Ja jag tror att förlusten genom skorstenen vid eldrift är försumbar.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Skulle också tro det.

Hur mycket isolering är det i väggarna och taket på din Concorde? Förlusterna i dubbelgolvet är nog en mindre del. Såklart beror det ju också en hel del på hur mycket takluckor man har.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Dina mätningar motsvarar vår praktiska erfarenhet. 5 kilo är en halv flaska och vi räknar med ca 2 dygn på en full butelj.

I snitt så stämmer det bra. I kraftig vind gör vi av med mer gas men å andra sidan så står vi med el ibland vilket reducerar gasförbrukningen. Vi har en 7,5 m vinterbil och med 5 tuber ombord så klarar vi lätt en vintervecka även i strängaste kyla.
 
Toppen