• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppdatering: Fri roaming inom EU

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
I samband med att det blev fri roaming inom EU juni 2017 hade vi en i intensiv debatt här på Forumet.

Debatten handlade om vad som gällde och inte minst, hur kunde man runda intentionerna för att göra det ännu förmånligare.

Ett ämne som engagerade framförallt oss som befinner oss över 4 månader utomlands. 4 månader var den maximala tidsperiod utomlands som nämndes och som inte räckte för vissa av oss.

Det kom fram ett antal kreativa förslag hur man eventuellt skulle runda den bestämmelsen.

Undrar, hur det gick ...?

Själva hade vi då Telias lågprisprodukt Halebop och har fortfarande.

Vi var vintern 2017/18 i 7 månader utomlands. Nu den här vintersäsongen är vi inne på vår 6:e månad på raken. Med jämna mellanrum hälsas vi fortsatt, "Välkomna till Spanien, här ringer och surfar du precis som i Sverige...,,.", utav Halebop, men ingenting om begränsningen i tid.

Skall nämna att vi samtidigt har spanska mobiler och bredband i bostaden, men våra svenska mobiler är i princip alltid påslagna och används relativt flitigt som mobiler, men marginellt för roaming.

Hur har det fungerat med andra leverantörer?

TommyD
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har passerat 4 månader inom EU med abonnemang i Telenors nät, men det viste vi redan att det skulle fungera tidsobegränsat. Det intressanta däremot är att en operatör i Spanien inte har redovisat vår ”roaming” tid för Telenor så att vi kunde förbruka 120 GB data (på ett SIM-kort) under januari månad mot (som vi betalar för) 40 GB/mån. Man slutar inte förvåna sig!
 

Lorden

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5412
Medlemskap
2024
Har varit ute i Europa i nästan 2,5 månad och fick idag ett sms från tele 2 om jag inte ändrar mitt surf beteende inom 8 veckor kommer tele 2 ta ut en extra avgift. En timma senare kom ett nytt sms med samma lydelse men med 2 veckor innan extra avgift.
Ringde kundtjänst och frågade vad detta berode på, orsaken var 4 månaders regeln.
Jag har använt ca10 Gb per månad i november och december och ca 28 Gb per månad i januari och feburari och då slog 4 månaders regeln till. Rådet jag fick var att göra slut på all surf varje månad i 4 månader innan jag reste ut i Europa så nu kommer jag att köra filmer i Hd kvalitet tills surfen tar slut dagen innan min surf fylls på varje månad.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Hur gör man då om man har obegränsad surf med Telenor? Blir ju svårt att köra slut på surfen då.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Livibil, 100 GB surf i månaden är otroligt bra, men kan du förklara vad Telenor menar med 4 månaders regel, eller som dom kallar det ”permanent vistelse”? Du menar med andra ord att Telenor ger dig 4x100GB att surfa för, eller har jag missat något?

upload_2019-3-14_18-13-40.png
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag har 100GB varje månad utomlands men outnyttjad surf försvinner vid ny månad. Jag ännu inte testat vad som händer efter fyra månader eftersom jag åkt hem en tid för att sedan återvända till husbilen i Spanien. Förra vintern körde jag 2,5 mån i Europa, en månad hemma, en månad i Thailand, en halv månad hemma och 2,5 månad i Europa utan problem. Även denna vintern har sett liknande ut. Blir spännande att se vad som händer nästa vinter när planerna är att vara större delen sep-april i Sydeuropa. Enligt Telenor bör jag få ett sms efter fyra månader att jag måste betala extra om jag fortsätter surfa. Vet dock flera som säger det funkar längre.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.363
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Vi lämnade Sverige 30/1.
Den 16/3 fick jag detta meddelandet av tele2.
Screenshot_20190318-221531.png

Ursula fick ett likadant meddelande för en vecka sedan.
Och efter vad jag har förstått av två samtal med tele2s kundtjänst, att fortsätter vi på detta sättet efter 8 veckor, kommer man ta ut extra avgifter på våra abbonemang.

Ursula använde 16 gb av 30 och jag alla 30 i feb.
Och hon har använt 6 gb av 30 och jag har använt 26 gb av 30 under mars.
Vi har använt abbonemangen mindre under hösten då vi har varit hemma en del.
Så snittet ligger under 30 gb.

I gengäld anser jag att det går åt mer gb när man streemar tv-program här i Spanien mot där hemma.
Och killen på kundtjänsten sa inte emot mig.
Förra vintern var vi ute i 4,5 månader, utan att tele2 reagerade.
Detta är hur vi upplever den fria roamingen

Krister
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Förra vintern klarade vi sex och en halv månad med Tele 2. Nu har vi fått 2 sådana Sms i mars, vi kom till Sverige 2 mars. Då hade vi varit iväg fyra och en halv månad. Fyra månader är väl vad som gäller roamingen i EU?
Vi kom egentligen hem 2 månader för tidigt eftersom min mor blivit dålig. Ingen höjdare att komma hem till smällkalla vintern utan vinterkläder:(
 
Toppen