Uppdatering: Fri roaming inom EU

Tråd startad i 'Internet o Dator' av Los Suecos, 12 Mars 2019.

1. Los Suecos

Los Suecos HBK Redaktör

Kommun:
    Gävle - Altea
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3853
    I samband med att det blev fri roaming inom EU juni 2017 hade vi en i intensiv debatt här på Forumet.

Debatten handlade om vad som gällde och inte minst, hur kunde man runda intentionerna för att göra det ännu förmånligare.

Ett ämne som engagerade framförallt oss som befinner oss över 4 månader utomlands. 4 månader var den maximala tidsperiod utomlands som nämndes och som inte räckte för vissa av oss.

Det kom fram ett antal kreativa förslag hur man eventuellt skulle runda den bestämmelsen.

Undrar, hur det gick ...?

Själva hade vi då Telias lågprisprodukt Halebop och har fortfarande.

Vi var vintern 2017/18 i 7 månader utomlands. Nu den här vintersäsongen är vi inne på vår 6:e månad på raken. Med jämna mellanrum hälsas vi fortsatt, "Välkomna till Spanien, här ringer och surfar du precis som i Sverige...,,.", utav Halebop, men ingenting om begränsningen i tid.

Skall nämna att vi samtidigt har spanska mobiler och bredband i bostaden, men våra svenska mobiler är i princip alltid påslagna och används relativt flitigt som mobiler, men marginellt för roaming.

Hur har det fungerat med andra leverantörer?

TommyD

Senast ändrad: 13 Mars 2019
    Leifw, Bosse och Gerd, Arne44 och 1 annan gillar detta.
  2. SirMcLain

SirMcLain HBK Medlem

Kommun:
    Spanien
    Medlemskap:
    2026
    HBK-Nr:
    4832
    Vi har Telia och Halebop sedan 21 månader utan problem i Spanien. Utan att ha varit i Sverige. Vi är numera utskrivna ur Sverige och det fungerar bra ivarjefall.

3. surtecruisers

surtecruisers HBK Medlem

Kommun:
    Kungälv
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4687
    hej ! intressant ämne ? vi har telenor och varit ute i 6 1/2 mån och samma här vi hälsas välkomna stup i kvarten och det är ju trevligt ! samma sak förra året ! så vi kör på som vanligt och hoppas på det bästa !

4. Marianne & Ranko

Marianne & Ranko HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12537
    Vi har passerat 4 månader inom EU med abonnemang i Telenors nät, men det viste vi redan att det skulle fungera tidsobegränsat. Det intressanta däremot är att en operatör i Spanien inte har redovisat vår ”roaming” tid för Telenor så att vi kunde förbruka 120 GB data (på ett SIM-kort) under januari månad mot (som vi betalar för) 40 GB/mån. Man slutar inte förvåna sig!

skoogis, MikeOnWheel, Jan K och 2 andra gillar detta.
  5. redtop2

redtop2 HBK Medlem

Kommun:
    Kävlinge
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25674
    Hmm - hur var det nu med den där björnen som sover......

LennartA, Marianne & Ranko, sacce och 2 andra gillar detta.
  6. Kaj o Gisela.p

Kaj o Gisela.p HBK Medlem

Kommun:
    Varberg
    Medlemskap:
    2029
    HBK-Nr:
    7379
    Vi kör med Telia och det rullar på som vanligt både denna o förra vintern Däremot kommer Välkommen till Portugal Sms:et typ en gång per vecka. Så de kanske tror man veckopendlar :)

7. Jan K

Jan K HBK Medlem

Kommun:
    Kristinehamn
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    17820
    Det här "Välkommen till ..." verkar komma varje gång telefonen byter nät även om man är i samma land hela tiden.

solsök, Kaj o Gisela.p och Los Suecos gillar detta.
  8. Marianne & Ranko

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12537
    Jag hoppas att det är en Spansk mañana björn som gillar att sova. Idag har vi två helt andra operatörer som skiftar men sköter sitt jobb medan januari-”björnen” har gått i ide...

upload_2019-3-13_19-39-23.jpeg
    Bild: lån från nätet

Mats&Agneta och Los Suecos gillar detta.
  9. Lorden

Lorden HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    5412
    Har varit ute i Europa i nästan 2,5 månad och fick idag ett sms från tele 2 om jag inte ändrar mitt surf beteende inom 8 veckor kommer tele 2 ta ut en extra avgift. En timma senare kom ett nytt sms med samma lydelse men med 2 veckor innan extra avgift.
    Ringde kundtjänst och frågade vad detta berode på, orsaken var 4 månaders regeln.
    Jag har använt ca10 Gb per månad i november och december och ca 28 Gb per månad i januari och feburari och då slog 4 månaders regeln till. Rådet jag fick var att göra slut på all surf varje månad i 4 månader innan jag reste ut i Europa så nu kommer jag att köra filmer i Hd kvalitet tills surfen tar slut dagen innan min surf fylls på varje månad.

10. Livibil

Livibil HBK Medlem

Kommun:
    Oskarshamn
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    11764
    Hur gör man då om man har obegränsad surf med Telenor? Blir ju svårt att köra slut på surfen då.

11. Robert-110

Robert-110 HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    110
    Du har obegränsad surf inom Sverige men max 30GB/mån inom EU/EES.

12. Livibil

Livibil HBK Medlem

Kommun:
    Oskarshamn
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    11764
    Nej med Telenor har jag obegränsad surf i Sverige och 100GB utomlands. Blir dock svårt maxa surfen i Sverige trots att jag inte har fiber utan enbart detta.

Byggare Bob och Jorma gillar detta.
  13. Robert-110

Robert-110 HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    110
    Oh, sorry läste slarvigt, det gäller Telenor och inte Tele2. Än en gång, sorry!

Livibil gillar detta.
  14. Marianne & Ranko

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12537
    Livibil, 100 GB surf i månaden är otroligt bra, men kan du förklara vad Telenor menar med 4 månaders regel, eller som dom kallar det ”permanent vistelse”? Du menar med andra ord att Telenor ger dig 4x100GB att surfa för, eller har jag missat något?

upload_2019-3-14_18-13-40.png

Los Suecos gillar detta.
  15. Jorma

Jorma HBK Medlem

Kommun:
    Härryda
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2263
    Ranko ! Jag har samma avtal ! 100 gig i. månaden utomlands, hos Telenor.
    Fungerar jätte bra sedan 3 år tillbaka, förra året var vi borta från Sverige över 4 månader. Hemma i Härryda har vi obegränsat surf!

16. Livibil

Livibil HBK Medlem

Kommun:
    Oskarshamn
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    11764
    Jag har 100GB varje månad utomlands men outnyttjad surf försvinner vid ny månad. Jag ännu inte testat vad som händer efter fyra månader eftersom jag åkt hem en tid för att sedan återvända till husbilen i Spanien. Förra vintern körde jag 2,5 mån i Europa, en månad hemma, en månad i Thailand, en halv månad hemma och 2,5 månad i Europa utan problem. Även denna vintern har sett liknande ut. Blir spännande att se vad som händer nästa vinter när planerna är att vara större delen sep-april i Sydeuropa. Enligt Telenor bör jag få ett sms efter fyra månader att jag måste betala extra om jag fortsätter surfa. Vet dock flera som säger det funkar längre.

Marianne & Ranko och Los Suecos gillar detta.
  17. Åsa o Hasse

Åsa o Hasse HBK Medlem

Kommun:
    Helsingborg
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17594
    Vi har varit ute 4 mån och 4 dagar nu, inget har hänt. Vi har Telenor.

Lorden och Los Suecos gillar detta.
  18. Krister Ursula 18

Krister Ursula 18 HBK Medlem

Kommun:
    Ängelholm
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    18
    Vi lämnade Sverige 30/1.
    Den 16/3 fick jag detta meddelandet av tele2.
    Screenshot_20190318-221531.png

Ursula fick ett likadant meddelande för en vecka sedan.
    Och efter vad jag har förstått av två samtal med tele2s kundtjänst, att fortsätter vi på detta sättet efter 8 veckor, kommer man ta ut extra avgifter på våra abbonemang.

Ursula använde 16 gb av 30 och jag alla 30 i feb.
    Och hon har använt 6 gb av 30 och jag har använt 26 gb av 30 under mars.
    Vi har använt abbonemangen mindre under hösten då vi har varit hemma en del.
    Så snittet ligger under 30 gb.

I gengäld anser jag att det går åt mer gb när man streemar tv-program här i Spanien mot där hemma.
    Och killen på kundtjänsten sa inte emot mig.
    Förra vintern var vi ute i 4,5 månader, utan att tele2 reagerade.
    Detta är hur vi upplever den fria roamingen

Krister

Kege, brogu, Mats&Agneta och 5 andra gillar detta.
  19. brogu

brogu HBK Medlem

Kommun:
    Mörbylånga
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    3911
    Förra vintern klarade vi sex och en halv månad med Tele 2. Nu har vi fått 2 sådana Sms i mars, vi kom till Sverige 2 mars. Då hade vi varit iväg fyra och en halv månad. Fyra månader är väl vad som gäller roamingen i EU?
    Vi kom egentligen hem 2 månader för tidigt eftersom min mor blivit dålig. Ingen höjdare att komma hem till smällkalla vintern utan vinterkläder:(

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.