• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tyskland gör det svårare för dieselbilar under 2019

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
A40 är den första motorvägen i Tyskland som drabbas av de nya bestämmelserna riktat mot dieselbilar. Nästa år kommer minst fem orter att få restriktioner riktat mot dieselbilar med Euro 5-motor.


Det gröna miljömärket är fortfarande det enda giltiga märket i Tyskland. Nya restriktioner har fortfarande inget nytt märke. Foto: Green-zones.eu.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Vore intressant med lite mer info om vilken sträcka det gäller och var restriktionerna går ut på.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ett blått märke har det talats om men inget finns än så länge, när det gäller appen Master hänvisar till gäller det att läsa det finstilta för varje land, tex gäller miljözoner i Österrike endast kommersiella fordon,har dock inte lagt in mina fordonsuppgifter.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Lägger du in fordonsuppgifterna så får du antingen grönt för okej eller rött för förbud i de olika zonerna. Sedan är det så att du i varje zon måste läsa tilläggsinformationen där det framgår om du behöver märke, som du skriver så är det bara kommersiella fordon i exempelvis Österrike som behöver märke.

Jag tycker att appen är förträfflig.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Jag har haft den gröna dekalen i 3 husbilar ni och kört en hel del i Tyskland, Bara en gång har jag kommit på en gata där det krävdes grön dekal, Bremen, men samtidigt var det skyltat att husbilar kunde köra till ställplatsen utan dekal. Har också en fransk dekal liggande i handskfacket, tänkte klistra på det om behov, men ännu har den inte behövts. Är nog fortfarande mest centrala delar i stora städer, men som Knarrevik skriver skärps kraven.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Läser det finstilta om Tyskland ,blå dekal gäller på vissa gator i Hamburg tex. men detta är inte legalt bindande än, polisen kan göra kontroller på parkerade fordon, när det gäller dieslar så skall dom klar miljöklass Euro6b eller Euro6c ,vad det är för skillnad på dessa vet jag inte ,min bil står enbart Euro6.
Den högsta miljöklassen är Euro6c-Temp, jag tror denna kräver Adblue.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Då är väl det dags att sälja sin gamla bil 1996 om man inte får åka i tyskland
Nu när den just blivit klar
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
På tal om Frankrike, jag har suttit fast i vägblockader i fyra dagar och kollat franśka bilar. Inte någon har haft miljömärkning i rutan.
Vi var ju i Bryssel häromdan, där måste man ha miljödekal sägs det. Jag så EN bil med en sådan och det var en turist från Nederländerna!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Selv om en kort autobahn får restriksjoner så er det fortsatt kun i veldig tette urbane områder det finnes mijøsoner, så for en som helst reiser i mer glesgrendt område er problemet ikke stort i Tyskland. Den franske løsningen har jeg ikke satt meg inn i, så der vet jeg ikke hva som vil skje - om og når den blir effektiv.
 
Toppen