• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tyska T5-flaskor för plåtis?

OnsdagsArne

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
14306
Medlemskap
2024
Hej.
Små plåtisar, som vår Adria Win, har ett lågt och L-format gaskabinett. Det medför kapacitetsproblem, vilket säkert uppfinningsrika plåtisägare löst på något sätt? En P6-flaska med diameter ca. 300mm får plats. Men däremot inte två P6- eller PA6-flaskor, på grund av flaskdiametrar, gasrör och kabinetthöjden 495mm. Om man inte överväger en fast LPG-installation, så kunde t.ex. två tyska T5-flaskor (diameter 230mm och höjd 475mm) vara en lösning. Var hittar jag sådana gasolflaskor, om jag inte har vägarna förbi Tyskland? Några goda råd?

Vänliga hälsningar.
OnsdagsArne
 

OnsdagsArne

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
14306
Medlemskap
2024
Hej.
Misstänker att andra plåtisar har högre takhöjd i gaskabinettet än våra 495mm ? Höjden reducerar flaskalternativen. Fri bredd på det två "vinkelrummen" är 265mm respektive 279mm. Notera också att lucköppningen har höjden 462mm och en liten jobbig tröskel. Adria-fabriken har sannolikt tänkt sig två mindre flaskor, då det sitter två väggmonterade fastsättningsprofiler. Nedan en kort storlekstabell på kända flaskalternativ.

P11: 300mm/605mm (för hög)
PA6: 300mm/500mm (för hög)
P6: 300mm/425mm (ok i höjd, men det ryms bara en flaska just i vinkeln på kabinettet)
T5: 230mm/460mm (ok i höjd och bredd, tysk/svensk adapter får införskaffas)

Några andra förslag på flaskor eller var man köper dem, helst i Sverige?

Vänliga hälsningar.
OnsdagsArne
 

OnsdagsArne

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
14306
Medlemskap
2024
Tack för tipset och det blir kanske så, i sinom tid!

Ja, Björn på Gasol Direkt är hjälpsam och inte dyr, men han hade just nu bara två T5-flaskor. Datumet gick ut i år för den ena och lite senare för den andra. Skulle innebära att jag snart måste ta en Europatur, vilket inte alltid låter sig göras. Dessa flaskor dyker upp då och då, sa Björn, men det är inget han egentligen saluför. (En T5:a och min befintliga P6:a blir tillsmmans 11kg, vilket vore bra. Men jag kan då tyvärr inte lyfta ut T5:an, utan att först demontera P6:an, som blockerar luckan. Så jag väljer helst inte den lösningen.) Svenska importörer av tyska plåtisar, borde också kunna få in "oönskade" T5-flaskor. Risken är kanske att flaskstorleken ökar, med modernare husbilar?

Vänliga hälsningar.
OnsdagsArne
 

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Om jag vill bytta en flaska P11 eller T5 måste jag lyfta ut båda flaskor! Det är trängt i glasskåpet men det funka. Jag har en två flaskor automatic är en flaskor tomt gå den till den andra, volker
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
5-kilos är nog väldigt ovanliga i husbilar, i vår fanns det en sådan originalmonterad som backup till gasoltanken under bilen, annars används dom nog mest till grillar och liknande. När min blev för gammal att fylla, hade Björn en helt ny att leverera. :)
 

OnsdagsArne

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
14306
Medlemskap
2024
Då får jag hålla tummarna för att flaskan är relativt nybesiktad. Försöker bifoga ett gammalt foto på det ostädade gaskabinettet, så förutsättningarna för gasalternativen lättare förstås. Med två T5-flaskor kan jag behålla min mekaniska vridväxel till huvudventilen på flaskpositionen "rakt fram" och ha reservflaskan stående "in till vänster". Bara att flytta slanganslutna gasregulatorn vid gasolstopp nattetid(?) och sedan vid tillfälle byta flaskposition och fylla den tomma flaskan.
Hälsningar
OnsdagsArne

20180924_182021.jpg
 

OnsdagsArne

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
14306
Medlemskap
2024
Synd, men stort tack för hjälpen Wizard. Då vet vi, att du har en full T5-a, ifall någon behöver.
- Enklaste lösningen för mig, blir nog att köpa två T5-or av Gasol Direkt i Skepplanda. Även om flaskorna har bäst-före-datum 2018 och 2020. Med äldsta flaskan som ständig reserv, kan jag återfylla 2020-flaskan tills nästa tur till kontinenten. Det sägs att "grå flaskor" byts in utan problem i Tyskland, oavsett sedan länge utgånget datum. Bara hoppas att det stämmer.

Tack för information och hjälp.
OnsdagsArne
 

OnsdagsArne

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
14306
Medlemskap
2024
Jo, LPG-tank är ett tänkbart framtida projekt och Gaslow har en storleksmässigt bra 6kg-flaska. Svenska återförsäljaren, LED2U AB, summerar dock installationspaketet (en 6kg-tank, slang, utvändigt tankningsintag, Europa-adaptrar och frakt, men utan installation) till över fyra tusen, så jag väntar nog några år. Den driftige kan sannolikt importera själv till ett lägre pris. LPG-tankning, med dess fördelar och nuvarande/framtida restriktioner, har diskuterats i andra forum. Med ökande "själv-gastankning" kanske regelverk och skattesatser ändras? Vår husbils gasolförsörjning säkras några år framåt, med två tyska 5kg-flaskor, som "försvenskas" med var sin adapter.
Hälsningar.
OnsdagsArne
 
Toppen