• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV antenn och LTE filter

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Idag besökte vi "satellitprofsen" i Göteborg och hade ett rejält snack om antenner, TV apparater och bl.a. TV tuner's, alltså TV's digitala signalmottagare. Problem vi har är att vi inte har en aning om var eller vad felet kan vara. Hur som helst, vi köpte 2 m kvalitetskabel med pressad F-kontakt som ska ersätta den befintliga för att kunna avfärda kontaktfel. Sen gör vi manuell kanalsökning (enl. Dethl.kvalitet-förslag) och kollar signal-"staplar". Är vi för nära masten, trycker vi ut mode-knappen så är detta avklarat. Får vi fortfarande ingen ordning på "signalen" då är det antingen antenn eller TV's tuner som är kass. Att testa tuner, det hjälper oss "satellitprofsen" med och då är det bara antenn som återstår i så fall.

Om den inbyggda DVB-T2 delen i vår TV-tuner'n är kass, istället för att köpa en "box" som tar in den marksända digital-TV-signalen, vi tar hellre en ny TV apparat och då är frågan:

Vilken TV 12V, 22" med DVB-T2 mottagning (digital HD-marksänd signal) UTAN inbyggd DVD-spelare, med USB och HDMI ingångar ska vi satsa på? Vår Grundig uppfyllde alla dessa kraven och hade fantastisk fin bild dessutom, men om tuner är så pass känslig, då är det kanske ingen vits att satsa på samma TV!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Problemet är löst och det behövs varken ny TV eller antenn. Ibland räcker det med att bolla frågorna här på forumet så att problemet löses på ett eller annat sätt (med lite tur naturligtvis). Tack alla för all hjälp och support, hoppas vi möts en vacker dag...

TV-antenn är OK, och fungerar helt tillfredsställande. Det som var mindre bra var själva anslutningen till OmniNova's kontakt på undersidan. Kabeln och den F-kontakt som jag anslöt själv för 3 år sedan, var rena katastrofen. Nu är det utbytt och fungerar som det skall.

LTE-filtret är bortplockat, den filtrerade störningar ändå "bara" från 760 MHz och uppåt. Den nya från 2017 skall vara från 700 MHz, tror jag(?)

Och nu bild-rapport till Dethlefskvalitet som hjälpt mig med hänvisning till "staplarna": fullt utslag på alla kanaler!
kanaler.jpg


Jag får in vanliga (DVB-T) och även HD (DVB-T2) marksända kanaler via TVn's inbyggda tuner: här kommer testbilder på dagens TV2
tv2-jfr.jpg


...och för att avrunda det hela, så här ser vår TV & laddning-hörna. Den vita runda knappen nedan är startknapp för 3 x 2 USB uttag i laddstationen. Antennförstärkaren (röda lampan som lyser) går igång bara om TV'n är påslagen. Tittar man inte på TV eller laddar inget, då är det ingen elförbrukning heller!
TV-AppleTV-laddstation.jpg
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Det är ingen Televes förstärkare utan bara en strömförsörjning. Förstärkaren sitter uppe i antennen.
Bra att det löste sig.
 

Elisabeth.n

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
25014
Medlemskap
2024
Hej,
Kidnappar tråden lite då det är samma tema.

Köpte en televes omninova januari 2017 och monterade.
I början av 2018 blev det svårare och svårare att få in några kanaler men då vi även har tv vi bredbandet så blev det inte grejat med det.
Så nu när vi var ute i januari i år så klippte vi av kabeln som kommer ner i antenn röret och det var bara pulver i den.

Idag fick vi tummen ur och tänkte byta kabel hela vägen ut till antennen.
När jag monterar ner antennen är den full av vatten.20190331_103051.jpg
Huset är inte skadat .

Däremot mår ju inte kretskortet och kablarna inte något vidare i detta fågel bad.
Låter torka ur och tvättar med fuktutdrivande spray ,åter monterar med ny kabel från antenn till tv.

Dags för prov, tvn lyckas hitta ett tiotal kanaler med blandad mottagning .

Är detta något man kan vänta sig efter 2 år med en antenn som kostar 3000:- + ?
Det här varit dyra timmar framför tvn.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Nja så skall det ju inte vara. Köper man den bästa antennen på marknaden så skall det inte se ut så. Skall se vad jag kan hjälpa er med. Håll tummarna så länge.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sen jag bytte kabel mellan antenn och TV har allt fungerat med mycket bra resultat även i länder som vi har passerat eller vistats i. Marksända kanaler 1, 2, 4, 6, TV24 och kunskapskanalen är det inga problem som helst.

Elisabeth, du måste ha fått fukt in i din antenn av någon anledning medan vi har varit förskonade än så länge (4:e året). Jag försökte faktiskt öppna min antenn innan jag viste om problemet med kabeln, men pluggar och skruvar satt så hårt att jag lyckades inte ens öppna höljet. Lycka till om du kan få en ny antenn på garanti eller genom goodwill. Försöka duger...
 

Elisabeth.n

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
25014
Medlemskap
2024
Ett mega stort Tack för din hjälp #Dethleffskvalite!

Vi har nu fått hem en ny antenn! ❤ Så himla roligt att det finns så fina medmänniskor här som bara vill hjälpa!
Uppskattas stort!

Nu ska den installeras och testas!
 

Elisabeth.n

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
25014
Medlemskap
2024
Hej,
Äntligen har det blivit en stund över för den nya antennen.
Gjorde en kanalsökning för att ha någon referens ( missade att kolla signal styrkan).
Monterade den nya antennen med befintlig kabel och en nyinköpt televes 7450.
Dags för en kanalsökning...
Väldigt lyckat resultat! Alla kanaler har vi och både signalstyrka och kvalité stapeln visar 100 på alla kanaler.

Skall återkomma med rapport när vi varit ute och åkt lite. :)

Återigen, stort tack för hjälpen Dethleffskvalite!
 
Toppen