• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV antenn och LTE filter

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Har upptäckt förändring i mina TV-kanaker något som fungerade hur fint som helst tills "nyligen", och är nu på jakt efter kunskap kring TV-signalmottagning m.m... Läste lite om störningar från mobilt bredband och snappade upp Kjell & Co uppmaning om byte av gamla LTE filtrar (mitt är från 2015).

Nu undrar jag om vår egen TV-expert Dethlefskvalitet kan hjälpa både mig och andra som råkat ut för samma/liknande konstigheter. Jag får bl.a. inte in TV4 och en hel del andra kanaler under den automatiska kanal-sökningen, vilket "alltid" har fungerat. Ska jag köpa följande filter (se bilagan nedan) och slänga ut mitt gamla, eller...?

upload_2018-9-7_14-50-44.png
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Alla fel är ju inte relaterade till Lte problematiken. Det kan vara något annat. Nu vet jag inte vad du har för antenn men i husvagns och husbils världen så är oftast elektroniken inbyggd i utomhusenheten så ett externt Lte filter är generellt helt fel åtgärd. Och om det spärrar vid kanal 48 eller kanal 60 kan inte ha så stor betydelse, inget jag råkat ut för än. Använd TV:ns mätare, många har två liggande staplar en för signalnivå och en för bitfel. Ta reda på vilka muxar man sänder på i det område du är och titta på signalnivån som inte är så intressant, skall inte vara i botten och inte i max men inte så viktigt. Men på kvalitetsmätaren skall du kämpa för att få upp. Har man fel så är det inte så lätt utan en mätmottagare. Behöver inte vara fel i antennen, TV kan vara kass.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tack för svar, ska forska vidare!

Antenn: Televes Omninova (rundstrålande) 2015 utan inbyggd LTE filter, den har jag separat (mellan antenn och förstärkare).
TV: Grundig. Den tror jag inte är nå't fel på, TV'n kan jag i alla fall testa hemma!

Jag reagerade på Kjell & Co kommentar:
Under 2017 blir även 700-MHz-bandet ett LTE/4G-band. För att undvika störningar från mobilt bredband, behöver alla äldre 4G/LTE-filter bytas ut.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Det kan inte vara att din box (eller TV med inbyggd box) inte klarar HD-kanaler, dvs DVB-T2? SVT bytte ju nyligen till HD och släckte ner de gamla frekvenserna.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag trodde också att det var 4G som var problemet med min Omninova men det var min Grundig TV som var problemet. Efter konsultationer med Dethleffskvalite och senare byte till en LTC TV så fungerar OmniNova utan LTE filter fortfarande. Hade inget med T2 eller HD att göra utan TV'n var helt enkelt kass.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Lägg inte en spänn på den antennen, beroende på vad du kommer fram till så finns denna Den optimala kombiantennen, finns den? Ser att hemkommunen är Göteborg och då tar du säker emot från den stora sändaren Brudaremossen och den vet jag exakt var den står. När jag cyklar Göteborgsgirot på MTB så har jag avverkat mer än fyra mil där ute i skogen och har en sista klättring upp där masten står och är svintrött. Detta är helt ointressant men fick lite dåliga minnen bara.
Och där sänder TV4 på nät 2 i teknik MPEG2 så för den skull behöver du inte byta TV. För du skrev TV4 inte TV4 HD som dessutom kräver programkort. En bra metod när man felsöker är halveringsmetoden och uteslutningsmetoden. Prova TV på ett annat ställe men då inte i ett kabel TV nät, egen antenn på taket skall det vara.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
BoEr:
Det bör inte vara några problem för "vår" Grundig-modell då DVB-T2 var ett av kraven när vi köpte TV'n. Den tar in HD kanaler utan HD slott & kort. Mitt problem var att jag inte fick TV4(?) och TV6(?) vilket jag kunde annars.

Håkan:
Jag kommer att testa TV'n även här hemma, med och utan digitalslottet (den man sticker in i hålet på baksidan), mest för att kolla den digitala mottagningsmöjligheter på kabelnätet. Återkommer om detta...

Dethlefskvalitet:
Är inte DiNova rikt-antenn som är mera lämpad för stationära husbilar/husvagnar? Jag köpte betydligt dyrare Omninova just för att "slippa" rikta den varje gång vi landar på ett ställe under resans gång... Och apropå BMX, hör gärna av dig nästa gång du är i krokarna så kan vi hitta på något tillsammans kanske. Jag kommer att testa samma förhållanden (TV & antenn) från ett annat ställe runt Gbg. Kommer att välja manuell sökning, då går det att se staplarna du beskriver. Måste bara luska ut vilka TV-kanaler ligger på vilka sök-kanaler, inte mitt område precis, men men...
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Min Grundig TV fungerade utmärkt på kabelnätet men det var via antenn som den inte fungerade så bra så om man ska prova så gäller det att veta vad man testar.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
OK Håkan, du menar alltså att "TV'n var helt enkelt kass" tillsammans med Omninova antenn, annars var den "utmärkt på kabelnätet"! Då behöver jag inte testa vår TV mot kabelnätet, bara att gå vidare och testa enligt vad Detlefskvalitet föreslår, ut o kör...

tv-antenn.jpg
Källa: egen-editerad bild från Internet
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Nej Omninovan var hel och används fortfarande utan problem med 4G. Behöver troligen bytas när problemen med 4 G uppträder men några externa filter hjälper inte för Omninovan utan det är bara en ny antenn med inbyggt filter som gäller.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
OK & tack Håkan!
Surfade lite på nätet och letade efter Ref.nr. 144221 och 144222 och fick träff på DiNova. Måste vara bland det senaste och bästa på marknaden, precis som Detlefskvalitet beskriver. Så här står det: The BOSS Tech system automatically controls the level of the received signal (either very high or very low) to always provide optimal output level. Det som jag inte är riktig vän med är att det är en rikt-antenn, dvs. måste riktas rätt för att vara optimal.

Skulle vara intressant att veta vad Detlefskvalitet tycker om CampNova, ref.nr 144501? Den är rundsrtrålande och passar bättre vårt sätt att åka HB. Bra att veta om vi måste byta ut vår OmniNova med gammal teknik utan LTE (troligen 2014 ?)
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Min närmaste mast där vi står parkerade just nu är:
Mölndal/Västerberget med kanaler (& frekvenser): 30 (546 MHz), 27 (522 MHz), 46 (674 MHz), 43 (650 MHz), 40 (626 MHz). Göteborg/Brudaremossen har samma kanaler och frekvenser fast ytterligare kanal 9 (205.5 MHz)

TV 4 skall finnas på kanal 27 med frekvens 522 MHz som jag ska försöka (det vette sjutton hur?) lokalisera och finjustera manuellt tills en uppenbarelse inträffar.

TV apparat är en Grundig 22 VLE 4400: tillv. år 2014, typ av digital-mottagare DVB-C (digital kabel-TV), DVB-T (marksänd digital-TV), DVB-T2 (marksänd digital-TV, 2:a gen.)

Min mast.jpg
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Du har något som jävlas med dig, låna en annan TV och prova med i bilen. Det kan vara en dålig anslutning, en kardel som ligger fel, utomhus delen är full med vatten o.s.v.. Om man skall ha en rundstrålande eller riktantenn beror på montaget. Har man möjlighet till höj och sänkbar pinne i en garderob så hade jag föredragit en riktantenn. Oftast så behöver man inte röra den alls men man har då möjlighet till att höja och rikta. Den antennen du har är inte så bra på kanal 9, det är däremot den jag skrivet om. men det är ju inte det du har problem med.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tack DTHLV-kvalitet, nu börjar jag fundera på den lilla antennkabel-stump (svart, för utomhusbruk) som ligger inne i pinnen och genom taket in i LTE filtret. Den kanske har lossnat från antennen så att den har blivit min nya antenn(?) Jag tror jag byter den till inomhus-kabel som är lite tjockare och passar bättre med F-kontakten (hane), så får vi se om detta hjälper.

Allt annat är fixat i husbilen, bara TV kanaler är kvar så nog ska det också komma på rätt köl...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Kanske kan vara ett alternativ att köpa en ny svart kabel, se detta test om hur viktigt det är med kvalitet. Du verkar vara ganska nära Digitalexperten just nu. Vårt avslöjande test av antennkablar. /Göran
Mycket intressant bilaga Göran, känner igen bilden som blev sämre redan i somras för att nu fungera endast i Nät1 (Kanal 30 Frekvens 546 MHz).

Jag börjar med att riva installationen, byta den lilla kabelstumpen med F-kontakt som sitter under antennen, allt enl. Digitalexpertens rekommendationer, tar bort LTE filter (tips från Håkan) och söker kanalerna på nytt. Sen får vi se om det behövs en "nästa" steg med antenn eller TV byte... Fortsättning följer!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Med kanalutvalget i Sverige skulle det ikke bli store problemer med LTE selv om 700 MHz kommer. De som kan merke litt er kanal 46 og høyere, men selv 46 burde ikke bli forstyrret. Har selv en LTE 700 sender mye nærmere husene enn vår TV mast, På begge hus har vi retnings antenner for å få godt nok signal og LTE masten ligger 90 grader på TV retningen. Ingen forskjell på huset med den gamle antennen uten filter og den nye med. Men vi har heller ikke noen TV kanal over k39 609,5 MHz. Noe mer problemer i nabobyen som har en egen repeater mast med K51 på 690,5 MHz - der er LTE filteret nødvendig i antennene.

Vi hadde problem md mottak en periode, men det var vatn som hadde trengt inn i en kabel :D
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Läste lite om den optimala rikt-TV antennen "DiNova" från Televes och snappade upp att den kan själv-reglera sig om signalen är "för stark" eller "för svag", dvs ligger i förhållande till en mast. Detta kan faktiskt vara en av mina nuvarande problem eftersom vår P-plats ligger stenkast från Mölndals-masten. Hittade en manual på nätet om vår OmniNova antenn och mycket riktigt, den kan faktiskt reglera signalen dock inte med automatik som DiNova, man får trycka knappen själv.

Se nedan "mode" knappen: läge 2 (knappen skall tryckas UT) gäller då signalen är "för stark"
upload_2018-9-9_18-33-43.png
Hur som helst, jag kommer att byta ut alla kablar & anslutningar (med krympslang överallt) så fort regnperioden har passerat eller lättat lite i Regneborg (Göteborg)...
 
Toppen