• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Två batteriladdare, en batteribank?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Någon som provat att installera två parallellkoppla batteriladdare mot en batteribank?

Kommer detta att fungera?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det kommer att fungera.
Hur många som helst har flera batteriladdare (solcellsladdare, bilgenerator till bodelsladdare, 230V laddare) kopplade till samma batteribank.
Om det är två 230V laddare så kan man bara fråga sig "Varför?".

MVH
Hans
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Orsaken vore att jag ofta maxar min enda 40A laddare, ett tillskott på 20A vore välkommet.
Speciellt när jag kör elverket för att ladda batterierna. (2 X 160 Ah AGM.)
Jag har en 20A laddare liggande på hyllan.
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Orsaken vore att jag ofta maxar min enda 40A laddare, ett tillskott på 20A vore välkommet.
Speciellt när jag kör elverket för att ladda batterierna. (2 X 160 Ah AGM.)
Jag har en 20A laddare liggande på hyllan.
Hej Michael S! Går säkert, men risken är att laddarna 'lurar' varandra att tro att batterierna är fulladdade. Men det är nog ändå ingen idé för inre motståndet i batterierna blir ändå så stort efter ett litet tag så att dina 40 A gott och väl räcker. Jag gissar att dina batterier inte tar mot mer än max 20 A efter ca 20 min. Om du hade haft öppna batterier hade du kunnat höja laddspänningen till kanske 16-17 V och stå ut med kokningen och kunnat ladda kraftigare och sedan fylla på vattnet som kokat bort. Har gjort så regelbundet i segelbåt där tillgången till el kan vara begränsad i tid. Detta är däremot inte tillrådligt med vare sig Gel- eller AGM-batterier. Med Lithiumbatterier är det dock helt annorlunda, då hade det fungerat bra.
Mvh Claes
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag har monterat 2 st. 30 Ah, 230V Victron laddare med tanke på att snabbladda våra 2x100 Ah LFP batterier när vi har begränsad eltillgång. Båda laddare sätter igång med max-laddning men går snart över till uh-laddning. Jag kan tvinga dom manuellt till max laddning (strax under ca 60 Ah) vilket återigen hamnar på uh-laddning efter en stund så jag har gett upp. Michael, gör något annat roligt för pengarna...
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Jag har monterat 2 st. 30 Ah, 230V Victron laddare med tanke på att snabbladda våra 2x100 Ah LFP batterier när vi har begränsad eltillgång. Båda laddare sätter igång med max-laddning men går snart över till uh-laddning. Jag kan tvinga dom manuellt till max laddning (strax under ca 60 Ah) vilket återigen hamnar på uh-laddning efter en stund så jag har gett upp. Michael, gör något annat roligt för pengarna...

Hej ! Detta låter inte rätt. Är dina Victron laddare avsedda för LFP ( jag antar att du menar LiFePo4)? Om du med uh-laddning menar underhållsladdning är det nog fel. LFP skall inte ha underhållsladdning. Det påverkar livslängden negativt. Jag har kört 50A laddning på ett 200Ah LFP i flera år och kunnat köra max till fulladdat ( i många fall över 3 tim).
Mvh Claes
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Helt rätt LFP = LiFePo4 som laddaren är inställd på, och med UH (underhåll) jag menar när laddaren ställer in sig på ’storage’ och 13,5V.

Blue Power börjar med ’absorption’ och 14,2V (se nedan) för att inte långt efter hamna på ’storage’ vilket för mig är underhållsladdning”...

upload_2018-12-19_19-50-19.png
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
LiIon dekker mange kjemier og med det spenninger. LFP med 3,2V pr celle og de fleste andre med 3,65V pr celle. "12V" pakker med 3 LiPO eller andre standard LiIon celler har en nominell spenning på knapt 11V mens LFP og 4 celler har nominell på 12,8V. Det er 2 forskjellige ladespenninger for disse løsningene, Victron laderen spenninger er ikke gale for LFP og 13,5V er ikke full ladet - skulle gi lang levetid.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag kommer återigen att testa båda laddare tillsammans när spänningen ligger under 50% SOC, eller mellan 12V och 12,2V vilket inte var fallet när jag testade förra gången. Tanken är att trycka in i batterierna upp till 60Ah med en Honda 20i elaggregat vilket jag ännu inte har lyckats med. Claes, du är mycket välkommen om du kan komma med några tips...
 
Toppen