• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tvätt hjälp!?!

P

Pelle

Guest
Hej på er alla goa tjejer (och även gubbar),

Jag vill inte på något vis verka mansgris men jag såg Evas inlägg om de magiskt uppdykande rena käderna och måste nog lite rodnande erkänna att jag känner igen detta(hur går det till egentligen?).:eek:

Till saken,
jag skulle behöva lite råd och dåd om att tvätta dynornas klädsel och misstänker att kunskapsnivån är något större här än i gubbtrådarna.
Jag har undersökt dynorna med mannens glada tekniska handalg och konstaterat att de går att ta av genom att öppna blixtlåsen på baksidan vika ner pappbitarna (som sitter fast i "hängslet" som är fastsytt från framsidan för att få de där snygga vecken) i skåran i skumgummit och trä ut dem och sen ta av klädseln.

Men sen är det stopp vad göra?
Kan man köre dem i tvättmaskinen?
Tål "pappbiten" det?
Krymper sånt här tyg?
Viken temperatur törs man isåfall använda?
Eller skall man strunta i att ta av dem och använda klädseltvätt som på bilstolar?
Eller är det kemtvätt som gäller?

Som ni förstår av de mång okunniga frågorna så kort sagt,,,,hjäääälp snälla.

Pelle
 
Senast redigerad av en moderator:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Tvätt hjälp!?!

Till saken
Blixtlåsen sitter där av sömnadstekniska skäl. Ta för allt i världen inte av överdragen och lägg dom inte i tvättmaskinen. Du får aldrig på dom igen. Kemtvätt är skitdyrt och ingen garanti för att du får på överdragen igen. Skulle du med muskelkraft få på överdragen så har dynan ett helt nytt utseende, u-format typ! Ser mycket märkligt ut.
Använd klädseltvätt som på bilstolar.
Jag har en hel del erfarenhet inom textilbranchen sedan ca 30 år tillbaka.

Pelle, hur skulle du eller någon annan kunna veta något när det inte finns en klar beskrivning?

Sammandrag:
Ta inte av dynornas klädsel, använd klädseltvätt.

Andras erfarenheter ser vi fram emot att få ta del av!

Eva HBK 9
 
P

Pelle

Guest
Sv: Tvätt hjälp!?!

Tack Eva,

Då skrinlägger jag nog planerna att plocka av klädseln.
Det får bli klädseltvätt som du föreslår.

Tacksam att du delar med dig av dina kunskaper.
Pelle
 
N

nomad

Guest
Sv: Tvätt hjälp!?!

Tack!

Det var nära det ... Klädseln avtagen och sängövedraget avtaget och handsköljt en gång (kaffe ...). Imorgon är det tvättdag och då skulle klädseln åkt med, var det tänkt. Lite misstänksamt när inga tvättråd finns isydda.
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: Tvätt hjälp!?!

Hej
vi körde en av våra dynor precis i 30 grader
det funkade, man får vika madrassen när man skall ha dit den.
Det är ett litet h-----e men det går det är inget att rekomendera.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Tvätt hjälp!?!

Hej, som framgår ovan så är separat tvätt av klädsel inget att rekomendera om man vill ha sinnesfrid :wall:. Men om man känner sig tvingad och törs försöka så tror jag (har prövat en gång för länge sedan) att det går lättare om man tar klädseln direkt från tvättmaskinen och klär på dynorna innan klädseln har torkat/stelnat/krympt. Men som sagt, det kan vara dumt att försöka:).

Lycka till. JANKRO.
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Tvätt hjälp!?!

Hur fungerar det med ångtvätt.Är inte det sånt dom använder på rekondar firmorna
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Tvätt hjälp!?!

Jorå, ångtvätt använder rekondfirmorna. De har en speciell apparat som både tillför ånga samt suger upp resterna av ångan och smutsen i ett och samma drag! Fina grejor men dyra.
Jag har köpt en liten ångtvätt på Biltema som funkar rätt så bra på mindre ytor. Fast ångfukten som blir ju kvar i textilen. Sedan är ju munstycket klätt med ett frotteöverdrag som fort blir smutsigt!
fast som sagt till mindre fläckar:)
Det kanske går att hyra en proffstvätt, kan vara värt att kolla upp!!!!!!!

Jag köpte en husbil en gång i tiden på spekulation som var ett praktexempel på grisighet! Inrökt och allmänt nedsmutsad!

Jag funderade länge på detta med just tvätt av klädsel och tvekade inför att ta bort den från foamen.

Jag tog till slut och tvättade av dem med en hink såpa/vattenblandning och massor av ljummet vatten. Sköljde kraftigt!
Sedan hade jag dem i vårvärmen på altanen för torkning i två veckor innan jag var nöjd!

Ett mycket drastiskt förfaringsätt men den äckliga röklukten försvann och dynorna blev både rena och torra till slut!
Fast nervös var jag:rolleyes:

Inget man tar till i första taget iaf!!!!!!!

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen