• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tung husbil Norge ok!

F

F.d. 30202

Guest
Sv: Tung husbil Norge ok!

De juridiska kvarnarna mal vidare

För kännedom: Nedan ett nytt mail från Norska myndigheter

Hei

Viser til henvendelse angående svenske førerkort klasse B. Slik jeg forstår deg lurer du på hvordan politiet skal forholde seg til denne regelendringen og om det skal sendes ut en pressmelding.

Vegdirektoratet er i kontakt med Politidirektoratet i forbindelse med regelendringen, og jobber med måter for å kommunisere regelendringen til alle aktuelle parter. En pressemelding er en av mulighetene vi vurderer.

Retten til å kjøre personbil over 3.5 tonn for førerkort utstedt i Sverige vil fremgå av datomerkingen på selve førerkortet. Retten vil bare gjelde svenske førerkort med førstegangsutstedelsesdato før 1. juli 1996. På den måten vil politiet kunne kontrollere om føreren har førerett for det aktuelle kjøretøyet.



Med hilsen
Alexandra Agersborg

Kontor: Førerkortkontoret
Postadresse: Statens vegvesen Vegdirektoratet, Postboks 8142 Dep, 0033 OSLO
Besøksadresse: Brynsengfaret 6A, OSLO
Telefon: +47 22073691 Mobil: +47 41565105 e-post/Lync: alexandra.agersborg@vegvesen.no
Informasjon om veg og trafikk | Statens vegvesen e-post: firmapost@vegvesen.no

Tenk miljø - spar papir. Trenger du å skrive ut denne e-posten?

Hälsningar
Curt
Mitt svar kommer snart
 
F

F.d. 30202

Guest
Sv: Tung husbil Norge ok!

För kännedom- Mitt svar till Norska Myndigheter


Bäste Alexandra

Jag vill besvara dina frågor frågor/kommentarer enligt följande:

Slik jeg forstår deg lurer du på hvordan politiet skal forholde seg til denne regelendringen og om det skal sendes ut en pressmelding.

Mitt svar är JA.
Jag är mycket orolig hur norsk polis skall förhålla sig i frågan. Norsk körkortslov är som jag ser det mycket luddigt skriven. I vart fall erkännande av EU-Direktivet och dess särbestämmelser.
Utan tvekan måste man förstå innebörden, men syftning i lagtexten öppnar för misstolkning.

Redan nu har svenska husbilsförare blivit stoppade av norsk polis ett antal gånger där det frågasats om körkortet är giltigt i Norge eller ej.
Har även hört att någon fått betala böter. Jag kan dock ej verifiera om detta är korrekt eller ej.

Beträffande ”regelendringen”
Vädjar till norska myndigheter att snarat möjlighet komma ut med en pressmejling.
Det skulle underlätta för polis att klara sitt arbete
Samt för svenska husbilsförare som berörs av detta.

Ett antal mail har sänts till er som ansvarig myndighet och svar har inkommit enligt nedan datum: 15/9, 21/9, 27/10 samt ditt mail per den 31/10

Vill informera dig om ett viktigt mailsvar per den 27/10

Viser til tidligere henvendelse vedrørende svensk rett til å føre personbil med vekt over 3500 kg med førerkort klasse B ervervet før 1. juli 1996. Sender med dette oppdatert informasjon om anerkjennelse av denne rettigheten i Norge.

Rett til å kjøre personbil med vekt over 3500 kg med svensk førerkort klasse B, ervervet første gang før 1. juli 1996, har frem til nå ikke vært anerkjent i Norge. Begrunnelsen for dette har vært at Vegdirektoratet har hatt som standpunkt at slike rettigheter skal markeres på førerkortet med en harmonisert førerkortkode, samt en eventuell passende beskrivelse i parentes for at den skal anerkjennes i Norge.

Etter en nærmere vurdering av våre forpliktelser etter direktiv 2006/126/EF (tredje førerkortdirektiv) og beslutning 2014/209/EU har Vegdirektoratet kommet frem til at dagens praksis med manglende anerkjennelse ikke kan videreføres. Da den svenske rett til å føre personbil med vekt over 3500 kg med førerkort klasse B ervervet før 1. juli 1996 fremgår av beslutning 2014/209/EU om ekvivalenser, plikter Norge å anerkjenne rettigheten. Det fremgår også direkte av førerkortforskriften § 8-1 første ledd at rettigheter som fremgår av beslutning 2014/209/EU gir førerett i Norge.

Oppsummert betyr dette at innehavere av svensk førerkort klasse B med dato for førstegangsutstedelse før 1. juli 1996, og som ikke har fått nytt førerkort utstedt etter inndragelse av førerett, altså kan føre personbil med vekt over 3500 kg også i Norge.


En kopia av detta mail skulle kunna användas för att styrka att mitt körkort gäller i Norge.
Givetvis med en kopia av EU-Direktivet samt utdrag § 8-1 av norsk lov.
Sedan gäller det att förstå juridiken.
Mailkopian är inte bra.


Beträffande pressmailing
Oavsätt anledning till ”regelendringen” emotses tacksamt en pressmailing från ansvarig myndighet med liknande innehåll.

Min följdfråga blir därför när och var kommer pressmailing att ske och från vilken webplats kan den laddas ner?

Med vänlig hälsning

NRC
Curt Östberg
Technical & Marketing Consultant


DÅ VÄNTAR VI PÅ EN PRESSRELEASE
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Tung husbil Norge ok!

Tackar, Curt.
Äntligen ett seriöst försök att få rätsida på denna fråga utan en massa tyckande & spekulationer. Jag & säkerligen många med mej väntar med spänning på upplösningen.

Bennie
 
F

F.d. 30202

Guest
Sv: Tung husbil Norge ok!

Tack för informationen.

Bearbetning av myndigheterna gav resultat.
Det blev slutligen brottom att presentera pressreleasen per den 27 okt.

Den var inte ens underskriven.

Nu tar det några år tills 4:e EU Körkorts Direktivet blir aktuellt.

Hälsar
Curt
 
F

F.d. 30202

Guest
Sv: Tung husbil Norge ok!

Norgehistorien är inte helt klar ännu.
Ett underskrivet dokument är utlovats att publiceras under dagen.

Ytterligare en intressant fråga är:
Vemj av mina husbilskompisar har fått böta beroende på att myndigheter i Norge struntat i EU-Regelverket.

Komentarer om detta kommer

Hälsningar
Curt
 
F

F.d. 54097

Guest
Sv: Tung husbil Norge ok!

Norgehistorien är inte helt klar ännu.
Ett underskrivet dokument är utlovats att publiceras under dagen.

Ytterligare en intressant fråga är:
Vemj av mina husbilskompisar har fått böta beroende på att myndigheter i Norge struntat i EU-Regelverket.

Komentarer om detta kommer

Hälsningar
Curt

Jättebra att rätsida har kommit i denna fråga - dokumentet tycks vara elektroniskt signerat. Jag tror målet är uppnått och man kanske inte behöver pressa mera? Norge har accepterat Sveriges undantagsregler, i enlighet med EU- bestämmelserna och släpper in svenska förare med B-kort av tunga fordon - trots att deras egna medborgare inte medges köra på detta sätt. Ev svenska förare som redan rapporterats i Norge hoppas jag har utnyttjat den möjlighet som alltid finns, att inte skriva på boten på plats, utan attneka till förseelsen och fått sin sak prövad i Norsk rätt.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Tung husbil Norge ok!

Frågan är om det är någon svensk förare som fått böter. Vad jag kan se är det ingen här på forumet som trätt fram men många som känner någon som känner någon som fått böter.
Tror inte polisen i Norge är sämre eller värre än våra poliser. Blev omkörd och stoppad 2015 mellan Sälen och Trysil. Jag höll nästan 100 km/tim med personbil och hade blivit omkörd av flera bilar (80 väg). När polisen kört om visade han in mig på en p-ficka och förklarade väldigt sansat att det gick lite väl fort och att jag hade tur som inte blev bötfälld eftersom det inte fanns mätutrustning i bilen. Nu hade jag kanske tur i överkant men jag tror inte många svenskar verkligen åker dit som det skrivs om, det är nog samma som i Sverige.
 
F

F.d. 55516

Guest
Sv: Tung husbil Norge ok!

"Vilkårene er at førerkortet er utstedt første gang før 1. juli 1996, og at føreren ikke tidligere har fått inndratt føreretten. Vegdirektoratet gjennomfører denne endringen som følge av føringer fra EU for å bidra til lik behandling av førerkort i EU. Hvordan politiet skal ha mulighet til å kontrollere disse opplysningene er uklare."

Se også her: Aksepterer svensk førerkort | Bobilverden
 
F

F.d. 54097

Guest
Sv: Tung husbil Norge ok!

"Vilkårene er at førerkortet er utstedt første gang før 1. juli 1996, og at føreren ikke tidligere har fått inndratt føreretten. Vegdirektoratet gjennomfører denne endringen som følge av føringer fra EU for å bidra til lik behandling av førerkort i EU. Hvordan politiet skal ha mulighet til å kontrollere disse opplysningene er uklare."

Se også her: Aksepterer svensk førerkort | Bobilverden

Inom svensk polis finns en internationell kontaktpunkt som dygnet runt finns tillgängliga kopplat till det internationella polissamarbetet. Via norsk poliskommunikationscentral bör en norsk polispatrull kunna få en svensk körkortsstatus verifierad inom 30-60 min genom denna svenska kontaktpunkt. I gränstrakterna finns också ofta väl upparbetade kontaktvägar mellan Norsk o Svensk polis och där ringer de säkerligen mellan varandra för att snabbt kolla uppgifter. Tiden för hur länge man behöver vänta i kontrollen som svensk B-körkorts innehavare i en husbil, hänger således på hur grundligt den norska polispatrullen vill gå till väga - lita på giltigheten eller gå vidare med kontroll, samt deras ev kunskap om hur de kan få fram uppgifter. Vill man hjälpa dem på traven (kanske komma iväg fortare) kan man själv kontakta svensk polis via +46 77 114 14 00 från utlandet, begära få tala med svensk kommunikationscentral i närmsta svenska stad och be dem bekräfta uppgifterna om sin behörighets giltighet.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Tung husbil Norge ok!

Frågan är om det är någon svensk förare som fått böter. Vad jag kan se är det ingen här på forumet som trätt fram men många som känner någon som känner någon som fått böter.
Tror inte polisen i Norge är sämre eller värre än våra poliser. Blev omkörd och stoppad 2015 mellan Sälen och Trysil. Jag höll nästan 100 km/tim med personbil och hade blivit omkörd av flera bilar (80 väg). När polisen kört om visade han in mig på en p-ficka och förklarade väldigt sansat att det gick lite väl fort och att jag hade tur som inte blev bötfälld eftersom det inte fanns mätutrustning i bilen. Nu hade jag kanske tur i överkant men jag tror inte många svenskar verkligen åker dit som det skrivs om, det är nog samma som i Sverige.

Jag har haft en del att göra med Norsk polis genom åren bland annat eftersom jag arbetat efter vägarna i detta land, dessutom har en del vänner där...

Jo, norsk polis är värre/ sämre... Blev vid ett tillfälle bötfälld utanför Narvik med kommentaren att "Ni Svenskar måste lära er" dom norska kollegorna framför och bakom släpptes men mig skulle dom lära då jag var svensk... mina Norska kollegor väntade längre fram på mig och berättade då att detta inte alls var särskilt ovanligt beteende av polisen, detta var inte med husbil på b-kort som ämnet är i tråden men ett annat trafikbrott...

Ska jag berätta om den gången utanför Oslo som jag blev bötfälld? samma visa den gången... "ni måste lära er..."

Denna inställning hos polisen har jag råkat ut för fler gånger... Däremot Vegvesen har jag alltid blivit korrekt bemött utav...

Som hämnd så vill jag i mitt nästa liv bli trafikpolis och arbeta på provisionsbaserad lön med hastighetskontroller utanför Strömstad på E6 :D
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Tung husbil Norge ok!

Jag har haft en del att göra med Norsk polis genom åren bland annat eftersom jag arbetat efter vägarna i detta land, dessutom har en del vänner där...

Jo, norsk polis är värre/ sämre... Blev vid ett tillfälle bötfälld utanför Narvik med kommentaren att "Ni Svenskar måste lära er" dom norska kollegorna framför och bakom släpptes men mig skulle dom lära då jag var svensk... mina Norska kollegor väntade längre fram på mig och berättade då att detta inte alls var särskilt ovanligt beteende av polisen, detta var inte med husbil på b-kort som ämnet är i tråden men ett annat trafikbrott...

Ska jag berätta om den gången utanför Oslo som jag blev bötfälld? samma visa den gången... "ni måste lära er..."

Denna inställning hos polisen har jag råkat ut för fler gånger... Däremot Vegvesen har jag alltid blivit korrekt bemött utav...

Som hämnd så vill jag i mitt nästa liv bli trafikpolis och arbeta på provisionsbaserad lön med hastighetskontroller utanför Strömstad på E6 :D

Som jag skrev har jag kanske haft tur i överkant. Vi har vår husvagn på helårsplats i Trysil, min fru jobbar i Trysil och vi har kört mycket i Norge sedan 80-talet. En bot under våra resor i Norge, och detta för felparkering 1992 och bilen var bortforslad fick lösa ut den med 1500:- + 800:- i böter, på Grönlandstorget i Oslo. Annars uppfattar jag polisen som hos oss.
 
Toppen