• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tung frontsäng

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Hej! Någon som har en lösning på något hjälpmedel att lyfta en "hubett" frontsäng i en integrerad bil.Antingen har jag blivit svagare med åren eller så har lyftkolvarna blivit utmattade.Dom är utbytta en gång tidigare.Anders
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Enklast är nog att byta ut gasfjädrarna, möjligen till något kraftigare.

En annan lösning kan vara en liten enkel talja fäst i taket för att dra upp sängen med.
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Tack Gunnar.Vi har en likadan Carthago som ni hade och Biö har bytt en gång utan större resultat. Jag är rädd att det är svårt att fästa talja i konstruktionen.Anders
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Gassfjærer montert vannrett kan få lekasje av trykket, teoretisk burde de monteres med cylinder høyest. Etterfylling av gass skjer i et kammer hvor en pumper opp til rett trykk med fjæren spent fast med maksimal lengde. Pakningene på stempelet slipper gjennom gass fra utsiden, hjulpet av den lille mengde med olje som finnes i cylinder. Med cylinder lavest og oljen havner i feil ende og hjelper ikke pakningen.
 

Lars N

HBK Intresserad
Inlägg
127
Kommun
Skurup
En regel av lämplig längd att stötta ena ändan mot golvet och fäst en liten talja i andra änden, sedan kan du ju förvara regel i garderoben eller i den upphissde sängen.
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Hej igen!Är gasfjädrarna
till för att lyfta bädden så måste man kunna byta till starkare.Idag är dom på 1600Nm,skulle man kunna byta till 2000Nm.
Anders
 
Toppen