• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

tryckvattenpump

F

F.d. 55311

Guest
Hej Jag har en rapido v43 2018 .Tryckvattenpumpen slås på o av hela tiden ,den ska slås på automatiskt ibland när trycket sjunker när den är ok .så vad har hänt
 

Bilagor

  • IMG_0448.JPG
    IMG_0448.JPG
    1,6 MB · Visningar: 209

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, har du otur så läcker det som sagt lite någonstans som absolut måste hittas för att undvika vattenskador.
Om du har tur så är det kanske bara en backventil i vattensystemet som läcker bakåt så vattnet går tillbaka till tanken och trycket försvinner.
I så fall går det ju inte att se någon läcka och lite svårt att lokalisera. Ofarligt för vattenskada men lite nervöst innan det är konstaterat.

M.v.h. JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Har og sett tilsvarende i forbindelse med en sprekk i plasten på filterboksen på sugesiden av pumpen. Feilen oppstår oftest som følge av en frostskade, så ikke ofte en ser det på denne tiden av året. Pumpen suger inn luft sammen med vatn og mister fort trykket.
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Det handlar om en dränkpump med separat tryckströmbrytare. Jag håller med tidigare svar att backventilen läcker tillbaka vattnet i tanken, således inget synligt läckage men enerverande med pumpens ideliga start-stopp. Det kan åskan vara så att tryckströmbrytarens behöver justeras på bef. skruv.
 

Gidis

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Ronneby
Hej Jag har en rapido v43 2018 .Tryckvattenpumpen slås på o av hela tiden ,den ska slås på automatiskt ibland när trycket sjunker när den är ok .så vad har hänt
Japp hittat felet.Ni ser den vita pumpen på bilden det sitter et svart litet membran inne i den,där var det tydligen inte rent så jag torkade rent den o vipps så va det problemet ur världen
Tack för tråden, hade samma fel på pumpen i vår rapido v55 2020 och samma lösning, satt ett hårstrå i membranet, det var tillräckligt för läckage bakåt ner i tanken!
 
Toppen