• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma combi 603 rep.

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
I dag har jag monterat ihop boilern.... men som händer ibland så fick jag saker över :eek: ... så nu undrar jag om det finns någon här på Hbk som vet var dessa (se foto) skall sitta.... jag misstänker mellan botten delen och själva boilern men som sagt just nu vet jag inte...
här är en länk till en späng skiss.... men tyvärr så finns de inte med där :(

http://f.dichamp.pagesperso-orange.fr/images/boiler_c3402.GIF


IMG_0039.JPG
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Tjena kompis!
Jag tycker du gjorde rätt att renovera din gamla Truma! Klokt! Det är en makalös manick!
Vår är likadan C603. Fungerat klanderfritt i 10 år. När jag behöver byta / reparera, vet jag vart jag skall vända mig.:) Berätta gärna vad hela kalaset kostade.
Vår Truma är för övrigt isolerat med ett plastigt kartonghölje, vet inte vad som är innanför höljet men andra delar är isolerade med grått skumplast. Den står under sängen, blir lite väl varmt ibland. Fast vintertid är det gott att den värmer sängen. Hunden tycker det blir för varmt, flyttar sig och då får vi mera plats.
Ändå funderar jag på att isolera utrymmet den står i . Vad skall du isolera din Truma med innan du monterar den på plats igen?
Kram & hälsningar från oss alla till er alla.
SMJ / Julian
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Är det ingen som vet var de tre små "gummi packningarna" skall sitta ?

Ciao Compis....
En sak har jag lärt mig om värme och varm vatten i en H-bil... ett combi system är inte bra.. går en sak sönder så förlorar du två enheter :eek: och även ur service synpunkt så tycker jag det är helt fel med en combi system... vet ni om att ni måste demontera hela boilern om ni skall rensa brännaren eller om ni måste byta "tändningen" eller vad det nu blir för fel... Och med tanke på att spara energti så är TRUMA COMBI inte energi sparande då det finns absolut ingen isolering i enheten :eek:... det är ju som att elda för kråkorna... och vem får betala ?:mad: sen angående globala uppvärmingen så skulle dessa pannor helt förbjudas att användas :eek:
Jag hade tänkt isolera hela systemet... men efter kontakt med TRUMA... så avstår jag tills vidare innan jag hittar en lösning på boilerns isolerings problem... TRUMA skriver till mig att jag kan inte isolerad boilern då det finns stor risk att den blir överheating :eek:... När jag får tid så skall jag fixa detta med överheating risken, det är ju bara att koppla in en termostat med ett NTC motstånd (så man kan styra fläkten väldigt exakt) och sen ta reda på hur den skall kopplas med fläkten.... även om det är sommar så kommer då fläkten att gå .... men bara en liten stund och som det är ju idag så går ju ändå värmen ut i H-bilen :eek: så det blir ju plus minus 0 extra värme i H-bilen.:rolleyes: och om allt fungerar bra så kommer boilern att hålla värmen längre än vad den gör idag :eek:

Kram & varma hälsningar tillbaka från alla oss tre....

Ps: Julian... Mina två damer från Kreta kommer nu den 10 juli till Sevilla för att hälsa på mig en längre tid, sen åker vi runt lite för att sedan åka tillbaka till Grekland med H-bilen..... eller vart det nu blir :eek::D


Hej Peter,
Det var skönt att det löste sig med er panna, jag har hört mig för lite gällande er fråga om isolering. Det är riktigt att det inte finns någon isolering runt pannkroppen det är så på alla Trumas olika modeller, orsaken är risk för överhettning i pannan om efterventileringen inte skulle fungera i pannan. så mitt råd till er är att inte isolera pannan.

Med vänlig häsning / Kind regards
Stephan Lesniak

Affärsområde Truma Skandinavien & Eftermarknad
Alde International Services AB
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag glömde skriva vad det kostar ... boilerna till 603:an kostar från Tyskland 780.-€ sen behövdes nya enheter för gnistbildning (3st) de kostar (totalt) ca 96.-€ .... så det är inte specielt billigt att renovera en boiler... det hade blivit mycket billigare med en Kina diesel värmare... men när jag läste här på Hbk om problemen med varmt avgasrör så beslutade jag att inte köpa en kina värmare... så nu vet ni det :rolleyes:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Såja nu vet jag vart "brickorna" skall sitta.... jag ringde Truma Sweden och de berättade.... så nu kan jag fortsätta att montera färdig boilern... behöver sen bara en tre vägs ventil så jag kan växla mellan den nya 12v boilern och Truman.... sen är det bara att köra på :eek:
 
Toppen