• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma 6002 problem med antändning av gasen

R

Riitta o Jarmo

Guest
Har en Truma 6002, 2006 års modell.

Något verkar ha gått galet med den. Röda varningslampan som signalerar "störning" tänds efter ca 3 hörbara tändningsförsök, samtidigt reagerar säkerheten till gasolen och all gasol stängs av.

Undrar om någon har koll på hur allvarligt problemet troligtvis är? Kostnad att reparera?

Är det fel på själva tändaren? Någon som har erfarenhet av detta?
 
R

Riitta o Jarmo

Guest
Kolla så gasen inte är slut ....:eek:

Har testat att byta till full gasoltub, ingen skillnad. Har även kollat så att trycket är bra i ledningarna. Verkar ganska uppenbart att gasen inte antänds. Gäller det att byta tändare då?
Undra om man kan få dit en gnista på något annat sätt för att veta om det är brist på gnista som är orsaken?

Ps: Orsaken till att jag är så säker på att det är antändningen det är fel på är att den upprepar antändningsproceduren flera gånger. Tidigare när det funkat som det ska så har antändningsljudet endast ljudit en gång.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ett vanlig problem er for liten kapasitet på regulatoren, olje og annen avleiring reduserer over tid så om den var just rett når den var ny så blir det problemer etter en tid. Om den truma fungerer bedre når ALL annen forbruk er avstengt så er dette en vanlig problemstilling.
 
R

Riitta o Jarmo

Guest
Regulator säger ni, ok ska kolla det.

Börjar dock fundera på vilken regulator ni menar :) Menar ni regulatorn som jag har inne i utrymmet där gasolflaskorna finns? Eller menar ni cylindern som är precis brevid själva maskinen?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tyvärr så tror jag det finns inga genvägar för att se om gasen vill ta fyr....
Att byta tändningen .är ett stort jobb och du måste nog ta ut boilern efter att du har demontereat alla slangar. En ny tändsatts kostar ca 1100,- skr.... + frakt
Innan du börjar demontera så kanske du har en annan regulator .koppla den direkt till truman då får du en vink om det är runt gasen problemet ligger...
 
R

Riitta o Jarmo

Guest
Tyvärr så tror jag det finns inga genvägar för att se om gasen vill ta fyr....
Att byta tändningen .är ett stort jobb och du måste nog ta ut boilern efter att du har demontereat alla slangar. En ny tändsatts kostar ca 1100,- skr.... + frakt
Innan du börjar demontera så kanske du har en annan regulator .koppla den direkt till truman då får du en vink om det är runt gasen problemet ligger...

Regulator = Dosan som finns inne hos gasolflaskorna? Alltså den som man nollställer när gasen stängs av?
Engelska, Crash Sensor?
 
R

Riitta o Jarmo

Guest

Ok, det är alltså den :)

Kan man inte bara koppla förbi den? :) Det vill jag såklart inte göra långsiktigt. Men bara för att testa om det funkar då.

Vart köper man en ny regulator? Behöver ha den i veckan.

Hur ser jag om det är den som är trasig när jag skruvar loss den?
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
  1. Om du sätter på spisens alla lågor/brännare samt kylskåpet på gas drift fungerar det som tidigare eller är lågorna på spisen mindre/lägre ...om dom är mindre/lägre i höjd så är det nog regulator ...men om du är osäker hur du kopplar dän eller vilken är regulator och inte vet hur den fungerar så tycker jag att du anlitar någon som jobbar med den..
 
R

Riitta o Jarmo

Guest
  1. Om du sätter på spisens alla lågor/brännare samt kylskåpet på gas drift fungerar det som tidigare eller är lågorna på spisen mindre/lägre ...om dom är mindre/lägre i höjd så är det nog regulator ...men om du är osäker hur du kopplar dän eller vilken är regulator och inte vet hur den fungerar så tycker jag att du anlitar någon som jobbar med den..

Om man håller in nollställningsknappen på regulatorn så har jag för mig att lågan på spisen blir högre. Nu kan jag inte kolla för att jag skruvat loss regulatorn, men tror att det var så. Letar insex nyckel för att få upp den :)
 
R

Riitta o Jarmo

Guest
Har skruvat loss skruvarna i mitten men får inte loss sidorna. Någon som vet hur man gör detta?

Vill inte köpa en ny regulator utan att veta att det faktiskt är den som är problemet.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Regulator = Dosan som finns inne hos gasolflaskorna? Alltså den som man nollställer när gasen stängs av?
Engelska, Crash Sensor?
Nja, man får nog skilja på regulator & crash sensor. Regulatorn tar ner flasktrycket till antingen 30 eller 50 mbar (båda finns). Crash sensorn däremot sitter nere på regulatorn (gröna knappen) & stänger av gasflödet vid en krock e.dyl.Alla regulatorer har inte denna. Sedan finns det slangbrotts ventiler som kan monteras mellan regulatorn & gasens huvudledning.31126553_max.jpg
 
Toppen