• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trasigt dörrlås bodelsdörr

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Troligt är att en returfjäder har släppt eller gått av. Det går att låsa och öppna dörren från utsidan.
På insidan är öppningshandtaget helt lealöst.
Nu till frågan.
Hur demonteras dörren för att komma åt låsmekanismen? Ser några skruvar vid låset som tydligen håller låset mot inre delen av dörren samt någon skruv vid/bakom sopkorgen.
Vem tillhandahåller reservdelar?
Bifogar två bilder på dörren, en helbild i profil samt detaljbild på låset från insidan.
Vår bil är en Dethleffs 6501 -08.

mvh Per 4069
Alltid är det nå't.

PS. Skrev om detta problem idag på f.m. Vet inte vart det hamnade. Är lite osäker på HBK nya hemsida.
 

Bilagor

  • SAM_7084.JPG
    SAM_7084.JPG
    3,5 MB · Visningar: 237
  • SAM_7082.JPG
    SAM_7082.JPG
    3,4 MB · Visningar: 239
E

Ericsson c52

Guest
skruva loss det stora handtaget sedan börja nerifrån klämmihop plasten från båda sidor samtidigt så hoppar den ur sitt spår återmontera uppifrån och ner.
jag satte dit ett gummiband på min det har funkat i flera år

lycka till
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Som Ericsson skrev. Demontera handtaget på dörrens insida. Ta bort sopbehållaren och kläm ihop dörrens insida av plast som sitter under en fals utmed dörrens kant. I låset är det säkert en spiralfjäder som har gått av. Det går kanske att få tag i denna som reservdel, men jag satte dit en kraftigare roddarfjäder istället som har håli i många år nu. Jag fick borra lite i låsets stomme för att fästa fjädern men det hela var ganska enkelt. Det finns tidigare trådar om detta, med fina bilder, men jag kan inte hitta dessa trådar nu.
 

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Till Jokin och Ericsson.
Så här blev resultatet. Fjädern kommer från en låskista på en oanvänd dörr.
Distansen vid pilen kapades för att få in ståltråden i mitt borrade hål. Borrade dessutom ett hål i den plåt som syns i den nedre delen i bilden. Nu skall jag återmontera dörrhalvan. Håll tummarna.

Återigen tack för goda råd.

Per 4069
 

Bilagor

  • IMG_0002 ny.jpg
    IMG_0002 ny.jpg
    1,2 MB · Visningar: 315
  • IMG_0003.JPG
    IMG_0003.JPG
    2,5 MB · Visningar: 311
E

Ericsson c52

Guest
Till Jokin och Ericsson.
Så här blev resultatet. Fjädern kommer från en låskista på en oanvänd dörr.
Distansen vid pilen kapades för att få in ståltråden i mitt borrade hål. Borrade dessutom ett hål i den plåt som syns i den nedre delen i bilden. Nu skall jag återmontera dörrhalvan. Håll tummarna.

Återigen tack för goda råd.

Per 4069

snyggt jobbat
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Ja, snyggt jobbat! Det var precis en sådan fjäder jag använde och enda skillnaden var att jag fäste på ett annat ställe för nedre delen. Denna fjäder kommer sannolikt att hålla mycket längre än en originalfjäder skulle ha gjort. Tack för återkopplingen.
 
F

F.d. 55560

Guest
IMG_5304.JPG IMG_5305.JPG
Hej
Jag har en Dethleff 7071 där fjädern i dörrhandtaget har gått sönder och hänger :(
Vet någon hur orginalfjädern ser ut till denna? Tänkte bocka till en. Andra bilden visar det som finns kvar av denIMG_5305.JPGIMG_5304.JPG
 
Senast redigerad av en moderator:

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Hej Dethleffs7071.

Jag tror du kan glömma att hitta en orginalfjäder. Jag försökte på alla tänkbara sätt. Icke.
På din bild ser jag att "ditt" handtag överensstämmer med "mitt" handtag. Diagnosen densamma. Lealöst.
Jag tror det är enklast att kopiera min reparation. jag borrade ett litet hål mellan de hål som syns på din bild. Fjädern köper du hos en låssmed för 10kr (tror jag det var jag betalade, när jag köpte tio stycken till samtliga låskistor i våra innerdörrar i vårt 60-talshus. Slappa även dessa.)
Kolla mina två bilder. Använd som förlaga. Läs även de tips jag fick på denna tråd hur du får bort/dela dörren.
Hoppas att det löser sig för dig.

PS. Skydda ögonen när du handskas med fjädrar.

Per 4069
 
Toppen