• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trasig Calira 30/20!

Dalmas78

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Avesta
Hallå alla lite ny på det här med husbilar har en Knaus Sun-Liner 650 med Calira EVS 30/20 system och nu har tydligen laddaren sagt upp sig.. Hittade en firma som skulle kunna laga den för ca 2600 Sek,, Men jag funderar på om det kanske inte är bättre att bara byta ut den mot nån nyare laddare typ Ctek eller nått annat.
Om jag har förstått saken rätt är det bara att koppla på en ny laddare på batteribanken (har 2 bodelsbatterier Biltemas AGM 95AH) och då räcker det tydligen att koppla på det ena batteriet bara så laddas ändå båda!?
och kommer detta att ställa till med nått ytterligare problem för mig eller fungerar allt annat som vanligt då?
tänker mest på visning av batterikapacitet på kontrollpanelen och laddning av bobatterierna under färd osv?
sedan om nån kanske hade tips på nån lämplig laddare ( styrka på den vid 2x95 ah Batteribank?) så vore jag glad gärna om det finns nån som kan ersätta min solcells regulator med då det är en äldre typ och inte av den nyare MPPT typen som jag läst att man ska ha.
Mvh "en novis på det här" ;-)
 
S

siggan

Guest
har samma fordon och samma problem har satt en elektronisk laddare på batteriet laddaren som sitter i bilen styr en massa grejer i bilan ex automatiken till kylskåp samt mera grejer går inte att ta bort orginalladdaren en ny orginalladdare kostar nästan 10tusen lycka till
 
Toppen