• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trafikförsäkring/Delkasko

Status
Stängd för vidare inlägg.

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.337
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
En helförsäkrad husbil/personbil ingår ofta maskinskadedel, med viss självrisk, fordon äldre än 8 år, eller körsträcka över 12000 mil omfattas ej av försäkringen, om du har ägt bilen sedan den var ny och betalt för maskinskedelen under 8 år, borde inte försäkringskostnaden minska då den inte gäller längre??
Har någon fått reducerad kostnad då maskindelen upphör att gälla?
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.337
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Blir lite förvånad över tystnaden, accepterar vi att betala en försäkring som inte ger någon ersättning efter viss tid?? Är det kartell mellan bolagen
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.529
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej
Jag håller med dig till 100%
Tyvärr har jag inte hört talas om att försäkringsbolagen sänker premien när maskibskadedelen inte gäller längre. Men det är en mycket god tanke.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag frågade Folksam varför de höjde min försäkring rejält trots att maskinskada på både bodel o chassie försvann vid förra förnyelsen. De svarade att kostnader på maskinskadedelen inte gav någon påverkan på premien för det var så små skadekostnader.
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.337
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Ska ta upp frågan med vårt bolag, som helkund 30år, det är lite märkligt om vissa bolag hävdar att maskinskadekostnad i princip är försumbar, ändå skjuter totalpriset i höjden. Viillkåren 8år alt 12000mil som giltighetstid låter inte konsekvent, gissar grovt att 80-85% våra H-bilar inte rullar mer än 6-700 mil/år vilket ger på 8 år Max 5600 mil.
Försäkringen borde förslagsvis vara baserad på årlig körsträcka och gälla till fastställd körsträcka uppnåtts och gällande servicearbetet finns dokumenterat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen