• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TRÖG STYRNING

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Hej skulle göra en uppvägning av min Renault dethleffs fick besked om byte av fram fjädrar skulle räcka och ringa Hymer men dom kunde inte byta i göteborg men kunde beställa fjädrarna från goldschmitt.då tar jag kontakt med Renault transportbilar och dom kan byta fjädrarna från goldschmitt eftersom dom inga egna förstärkta har. frid fröjd trodde jag, efter dom har bytt fjädrarna så har styrningen blivit så trög att jag for dra tillbaka ratten, påpeka det direkt när jag hämta bilen, dom har ingen aning vad som har hänt? gjorde en kontroll av framvagninställing som var ok. är det någon här som kan veta vad som har hänt? eller vad jag kan kräva av märkesverkstaden?
mvh Kent
 
Senast ändrad:

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: TRÖG STYRNING

ja men nu var det som så att servon fungera alldeles utmärkt när bilen lämnades .
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: TRÖG STYRNING

Kolla så dom har bytt fjäderbenslagringen när dom bytte fjädrar låter som det är fel på dom
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: TRÖG STYRNING

nu är det vanliga spiralfjädrar sitter det lagring där?
det är en Renault master chassi
 
Senast ändrad:

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: TRÖG STYRNING

nu är det vanliga spiralfjädrar sitter det lagring där?
det är en Renault master chassi

Jag ser inte vad det är för årsmodell men oftast är det macpherson fjädring och där sitter en lagring högst upp om den är felmonterad eller trasig så blir styrningen precis som du säjer.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.570
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: TRÖG STYRNING

Hej, ja framvagnen på Renault har en egen konstruktion. Gjutna bärarmar och övre och undre spindelbult (som var kända för att glappa upp sig på de första modellerna). Fjädrarna sitter en bit in under bilen och övre fjäderfästet ser också ut som en spindelbult för att hålla fjäderns belastning rak.
Svårt att säga vad som blivit fel, för bilen har väl bara ändrat lite höjd samt att fjädrarna är lite hårdare, men inget av det borde göra att styrningen kärvar för det är ju bara de två spindelbultarna på var sida som skall vrida sig.
Känner man att styrningen går trögt och kärvt när man vrider på ratten eller visar det sig "bara" som att bilen inte själv vrider upp hjulen rakt efter en sväng, men det ändå går lätt att själv vrida dem rakt igen. Det är ju mest castervinkeln som hjälper till att vrida tillbaka hjulen.

Men naturligtvis är det väl bara att lämna tillbaka bilen igen och säga "fixa felet som ni ställde till med"..... Mer skall väl inte behöva sägas, och det handlar väl inte om mer debitering, snarare ersättning.

M.v.h. JANKRO.
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: TRÖG STYRNING

den känns okey när man står still och svänger fram ock tillbaka men när man kör så får man dra tillbaka ratten i kurvor och så även när man kör rakt så känns den stum svårt att riktigt förklara men det är en års 2005 du är en guldgruva, Tack JANKRO
mvh Kent
rattstången kan inte ändra sig på något viss?
 
Senast ändrad:

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: TRÖG STYRNING

absolut det kommer en uppföljning, nu skall jag lämna in den måndag nästa vecka dom skulle lösa detta enligt verkstadskillen
Kent
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: TRÖG STYRNING

Hej nu har dom fixat till bilen, det var rattstången som hade kommit fel? enligt dom men nu skulle den fungera perfekt, skall hämta den imorgon. frågan är om det kan ha skadat servopump ? det bästa är nog att begära en kopia på arbetsorden iallafall för framtiden
Kent
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.527
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: TRÖG STYRNING

Hej

Skönt att höra.
Hoppas bara att det inte påverkat hjulinställningen.
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: TRÖG STYRNING

Hej ja jag får prata med dom om framtida problem som kan knytas till det misstaget dom orsaka
Kent
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.570
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: TRÖG STYRNING

Ja hmmm, som vanligt när en verkstad har klantat sig och lämnar ifrån sig en trasig bil så förväntar dom sig att man skall svälja en ofta luddig förklaring och bara vara glad att det funkar igen.
Om man börjar plåga dem med frågor och de inser att man vet hur allt funkar och hänger ihop så brukar jag personligen må som bäst :p:.

En lite klarare förklaring skulle nog vara på plats för att tillfredsställa alla nyfikna, den kanske kommer vid hämtningen..... Eller inte.

Det mest tråkiga är väl att de lämnar ifrån sig en bil som inte är ok. och därmed knappast ens provkört bilen efter en halvstor framvagnsoperation.

M.v.h. JANKRO.
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: TRÖG STYRNING

Hej ja en förklaring skall dom få komma med som låter troligt, så en uppföljning kommer här imorgon, enligt dom så låg rattsången i spän?
menmen vi får se imorgon det hade varit kul att ha med dig imorgon JANKRO med din kunskap
Kent
 
Senast ändrad:
Toppen