• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TPMS

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag kunde inte hitta i vilken ämneskategori jag jag skulle skriva så det fick bli här. Om man har TPMS i bilen & skall köpa kompletta vinterhjul utrustade med detta, är det då bara att sätta på dom & så fungerar det? Eller måste man ha TPMS-enheter som är avsedda för bilens system? Orsaken till mina frågor är att jag har bytt personbilen Volvo V60 till en Opel Insignia Biturbo 4X4. Handlaren kan tillhandahålla kompletta hjul med Nokian Hakkapellitta 8 till det facila priset av 25000:- vilket jag bara vägrar betala när jag kan köpa samma däck på alu-fälg för mellan 12- & 13000:- på nätet.
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Det finns åtminstone 2 system som fungerar på olika sätt. Det ena bygger på en i fälgen monterad batteridriven givare som mäter lufttrycket i däcket och sänder detta värde till centralenheten.På denna kan man avläsa trycket för varje däck. Det andra systemet styrs av ABS:en och jämför rotationshastigheten för alla hjulen mot ett valt värde. Detta värde fås automatiskt då man har pumpat däcken till det tryck man vill köra med. Vid en punktering alt pyspunka så ändras rotationshastigheten för det aktuella hjulet och ABS:en larmar med ljud och visuellt på displayen. Detborde framgå av bilmanualen vilket system din bil är utrustad med. Lycka till,
 
E

Ericsson c52

Guest
Hej om du har tpms ventiler så har däckhandlarna kloningsutrustning så det fixar dom,bara ringa runt och kolla för bästa pris,till min nissan gav jag 500kr styck för klonade ventiler för 2år sedan funkar klockrent.
 
Toppen