• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TPMS för husbil

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: TPMS för husbil

Mina TPMS har kommit igår trots en leveransberäkning till slutet av oktober, bra början! Baggis att programmera enstaka hjulen, men lustigt nog krävdes en app (gratis) som läser s.k. QR kod (den 4-kantiga rutan med en massa prickar i). Har åkt på en förkylning och måste vänta till helgen för att testa själva däcktrycket via telefon/padda. Skönt att slippa fler displays, ibland ser det ut som julgransdekoration i vissa husbilar med alla kablar & monitorer åt alla håll o kanter. Vad gör man med all lös utrustning när bilen ska lämnas på en enorm Merkadona-parkering någonstans i Spanien?
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: TPMS för husbil

Mina TPMS har kommit igår trots en leveransberäkning till slutet av oktober, bra början! Baggis att programmera enstaka hjulen, men lustigt nog krävdes en app (gratis) som läser s.k. QR kod (den 4-kantiga rutan med en massa prickar i). Har åkt på en förkylning och måste vänta till helgen för att testa själva däcktrycket via telefon/padda. Skönt att slippa fler displays, ibland ser det ut som julgransdekoration i vissa husbilar med alla kablar & monitorer åt alla håll o kanter. Vad gör man med all lös utrustning när bilen ska lämnas på en enorm Merkadona-parkering någonstans i Spanien?

Mina är på väg, kanske det går snabbare för oss med.:wub:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: TPMS för husbil

Nu är "hattarna" påskruvade och äntligen fick vi en bild på "paddan". Så här ser det ut på App-en, rena disco't (vistse inte att vi hade en SUV, hehe...):

tpms.jpg

Temp: 1°C skillnad är OK, tycker jag
Tryck: jag valde tryck i "bar" vilket stämmer helt överens med vad jag tryckte in i däcken senast. Vi följer MB rekommendationer som står under förarsätet, och kör just nu med Continental's "C" på framhjulen och "CP" på bakhjulen (bakhjulsdriven). Det får bli så tills nästa däckbyte, sen får vi se vad det blir för däck nästa gång. Hur som helst, prisskillnad på däck här hemma och på nätet är enorm! Kolla noga innan du ska byta nästa gång, det lönar sig att "surfa" lite på nätet.
 

LageLindstrom

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
19524
Medlemskap
2026
Sv: TPMS för husbil

Jag har också beställt Tpms till min husbil från Kina hoppas att de kommer snart.
Leverans mellan 28 sep- 28 nov ?
Lage
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: TPMS för husbil

Det er appen som avgjør. Hver sensor har sin egen unike adresse i Bluetooth, og på min lille scan fant jeg mer enn en app for Android med større antall sensorer. Men da jeg ikke har testet noen så vil jeg ikke anbefale noen. Søk og finn. Test et par og legg gjerne ut kommentarer. Selv leter jeg nå etter en app som fingerer med mer enn en bil og med en 4 hjuls hestetransport.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: TPMS för husbil

Hej. Har Ni sett liknande men med 6 sensorer?

Hälsningar Sanddammaren
Jodå, TPMS finns för både RV och Truck's (dyrt), men jag har inte sett kombination med App, bara egna display. Man ska vara observant på tryck också så man inte får sensorer mindre än 100 Psi (ca 7 bar).

Sysgration har en app, men jag hittade inte lämpliga sensorer(?)
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: TPMS för husbil

Nu är "hattarna" påskruvade och äntligen fick vi en bild på "paddan". Så här ser det ut på App-en, rena disco't (vistse inte att vi hade en SUV, hehe...):

Visa bilaga 129346

Temp: 1°C skillnad är OK, tycker jag
Tryck: jag valde tryck i "bar" vilket stämmer helt överens med vad jag tryckte in i däcken senast. Vi följer MB rekommendationer som står under förarsätet, och kör just nu med Continental's "C" på framhjulen och "CP" på bakhjulen (bakhjulsdriven). Det får bli så tills nästa däckbyte, sen får vi se vad det blir för däck nästa gång. Hur som helst, prisskillnad på däck här hemma och på nätet är enorm! Kolla noga innan du ska byta nästa gång, det lönar sig att "surfa" lite på nätet.

Fick också mina i helgen, dom är monterade och klara funkar bra. Men jag kan tycka att det tar lång tid innan värdena dyker upp på plattan och jag skulle vilja lägga bilden men det får jag inte till varken på platten eller mobilen. Annars helt ok.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: TPMS för husbil

Tyckte att jag läste någonstans att det kan ta upp till 6 sekunder för signalen (bluetooth) tills presentationen är klar. Gör inte så mycket egentligen, man kollar läget bara då och då, det finns så mycket annan information. Vi har IGO navigation på skärmen hela tiden, eller kollar batteristatus och laddning (Victron-energi bluetooth), o.s.v..

Om du trycker på den runda knappen och sen bara kort stund på avstängningsknappen (gäller både plattan & telefonen), då får du skärmdump (skärmutskrift) som läggs bland kamerabilder. Gå in till din kamera, hitta senast bild och skicka via mejl, eller som meddelande, eller hur du nu vill göra...

Du fick fatt i billiga TPMS "hattar". Nu funderar jag på att köpa ytterligare 4 st. till våra cyklar. Varför inte? Måste fundera först, inte säkert att tanken kommer att fungera i verkligheten om dessa (8 st.) krockar med varandra pga samma frekvenser...
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: TPMS för husbil

Tyckte att jag läste någonstans att det kan ta upp till 6 sekunder för signalen (bluetooth) tills presentationen är klar. Gör inte så mycket egentligen, man kollar läget bara då och då, det finns så mycket annan information. Vi har IGO navigation på skärmen hela tiden, eller kollar batteristatus och laddning (Victron-energi bluetooth), o.s.v..

Om du trycker på den runda knappen och sen bara kort stund på avstängningsknappen (gäller både plattan & telefonen), då får du skärmdump (skärmutskrift) som läggs bland kamerabilder. Gå in till din kamera, hitta senast bild och skicka via mejl, eller som meddelande, eller hur du nu vill göra...

Du fick fatt i billiga TPMS "hattar". Nu funderar jag på att köpa ytterligare 4 st. till våra cyklar. Varför inte? Måste fundera först, inte säkert att tanken kommer att fungera i verkligheten om dessa (8 st.) krockar med varandra pga samma frekvenser...

Ja Ranko, det är väl åldern som tar ut sin rätt. Jag uttryckte mig nog väldigt otydligt med att "lägga" bilden. Vad jag menar är att bilden är stående på plattan och mobilen. Jag har min platta i "liggande" ställning i hållaren och bilden vrider sig inte utan den är fast. På mobilen gör det inget då den används stående.
Du bör kunna ha "hattar" på cyklarna också men måste då ha en app till installerad för deras frekvenser.
Att det tar 6 sek att skicka data via Blåtand är ju bra men för alla fyra däcken på vår bil tar det ca 45sek-1minut.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: TPMS för husbil

Det normale for slike hatter er å sende en gang i minuttet, men umiddelbart når det skjer forandringer. Har hatt endel sett av de eldre som sendte på 433 MHz, her holdt batteriene omlag ett år. Low energy Bluetooth burde gir opp mot 3 år batteritid. Frekvensen på radio er stort sett den samme for alle disse hattene, de sender hver melding med sin unike digitale signatur.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: TPMS för husbil

Tyckte att jag läste någonstans att det kan ta upp till 6 sekunder för signalen (bluetooth) tills presentationen är klar. Gör inte så mycket egentligen, man kollar läget bara då och då, det finns så mycket annan information. Vi har IGO navigation på skärmen hela tiden, eller kollar batteristatus och laddning (Victron-energi bluetooth), o.s.v.....................


Min eftermonterade tpms med minimal skärm tittar jag aldrig på,
vitsen är att systemet larmar direkt vid förändringar inom satta gränser.
I höst har höger innerhjul bak börja larma, och i helgen började ett till på vä bak larma, man hoppar högt varje gång, de e dax för batteribyte, de höll 2 somrar.

Jag har en sån här solcellsdriven för 6 hjul
TPMS for motorhomes | TyrePal Limited
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: TPMS för husbil

Jag tycker specen ser lite konstig ut:
Product Information
Device: External
Sleep current: 2A
Working voltage: 3V
Operating temperature: -30degree to + 80degree
Working current: 140A
 
Senast ändrad:

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
990
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: TPMS för husbil

Ni som använder TPMS, hur ofta har ni haft verklig användning av mätvärdena? Dvs uppmärksammats på att det behöver fyllas luft. Jag vet inte om jag haft ovanligt stor tur men jag klarar mig med att mäta lufttrycket 2 gånger per år på vanligt sätt och behöver då bara fylla ytterst lite, om något. Punkteringar har jag hittills upptäckt med blotta ögat genom att kika på däcken vid den vanliga kontrolltitten innan körning.

Även jag är teknikintresserad och visst är det lite kul och spännande att få olika information på displayer, men TPMS är jag tveksam till. Fast jag kanske har missat något?

Mvh
Mats
 
Toppen