• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Totalviktshöjning, vart vända sig?

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
För vissa är detta säkert självklart efter många års erfarenhet av husbilslivet eller annan likvärdig fordonserfarenhet.

Jag har senaste dagarna sökt information om det är möjligt att höja totalvikten på vår husbil och kontaktade, som många före mig, idag AL-KO som återkom med ett snabbt och informativt svar som vägledde mig rätt.

Då AL-KO får allt fler förfrågningar av samma karraktär, trots att de inte är rätt instanc att vända sig till bad man mig att sprida budskapet, vilket altså är skälet till detta inlägg.

Vill ni försöka höja totalvikten på er husbil och tro att AL-KO är rätt kontakt att ta läs detta först (det KAN vara rätt men inte för alla).

Här följer deras svar till mig:

************************************
Hej

Liksom i stort sett alla husbilar registrerade efter 1 maj 2006, är din bil registrerad som ”personbil klass II”. En kategori som nämnda datum infördes.

För personbilsregistrerade husbilar har fabrikanterna sedan länge haft typgodkännanden. Har man ett sådant slipper man att registreringsbesiktiga (kallas enskilt godkännande idag) varje bil.

Istället bara man skickar in ett intyg, ett sk COC (Certificate of conformity) till Transportstyrelsen som intygar att en bil uppfyller alla delar i typgodkännandet.

Snabbt och bekvämt. Din bil – som är ”personbil klass II” - har således ett typgodkännande, se röd text i utdraget ur fordonsdata för din bil nedan.

Men det innebär också att det endast är innehavaren av typgodkännandet, dvs husbilsproducenten, som kan godkänna en annan totalviktsvariant. Detta då under förutsättning att de har med denna variant i sitt typgodkännande.

Så alldeles oavsett vad AL-KO har för godkännanden så spelar detta ingen som helst roll. Bilprovning/Transportstyrelse är bara intresserade av vad typgodkännandet tillåter.

Du måste vända dig till husbilsproducenten eller svensk representant för denna.

För äldre bilar (före 2006), registrerade som lastbil och som förstagångsregistrerades genom enskild registreringsbesiktning kan vi däremot skriva ut broms/viktintyg, förutsatt att vi har täckning i våra godkännanden för önskad variant.

Du får gärna hjälpa till att sprida denna information för vi får ständigt mail från anda bilägare i samma situation som du och som felaktigt tror att AL-KO är rätt ställe att vända sig till.

Mvh
AL-KO Kober AB


************************************

// Niklas
 

Nilsson127

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Västerås
HBK-Nr
23058
Medlemskap
2024
Sv: Totalviktshöjning, vart vända sig?

Jag fick i stort sett samma svar från AL-KO när jag nyligen frågade dem om detta. Det är till bilproducenten man ska vända sig.
Att man slipper reg-besikta var för mig nytt, bara att skicka in CoC-dokumentet.

/Nils
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Ett mail på Tyska eller Engelska till fabriken där du frågar efter om det finns ett CoC intyg på den efterfrågade vikten. Är svaret ja får du säkert också veta hur du skall beställa ett sådant samt kostnaden. Troligen via den svenska importören. Svarat de att det inte finns kan du helt glömma uppvägning då det är tillverkaren som måste få ett sådant intyg utfärdat hos sitt lands myndighet. Det går inte som privatperson tyvärr.
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Totalviktshöjning, vart vända sig?

Innebär d att jag kan en totalvikt på 5300kg
på pappret har jag "bara5000"kg
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Totalviktshöjning, vart vända sig?

Rad 1: Tillåten totalvikt (5 000 kg)
Rad 2: Tillåten tågvikt (6 000 kg)
Rad 3: Max belastning på axel 1 (2 300 kg)
Rad 4: Max belastning på axel 2 (1 500 kg)
Rad 5: Max belastning på axel 3 (1 500 kg)

Pålle
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Totalviktshöjning, vart vända sig?

Rad 1: Tillåten totalvikt (5 000 kg)
Rad 2: Tillåten tågvikt (6 000 kg)
Rad 3: Max belastning på axel 1 (2 300 kg)
Rad 4: Max belastning på axel 2 (1 500 kg)
Rad 5: Max belastning på axel 3 (1 500 kg)

Pålle

Visst är det så.

Totalvikten får inte överskridas oavsett vad summan av axeltrycken blir.

Vad Hymer gör här är att "lägga lite marginal" på axeltrycket vilket bla. innebär att vi de facto ofta kan utnyttja mer av totalvikten då de ofta långa överhängen med stora garage ger gott om lastutrymme långt bakom bakaxeln.

Dvs. du får lasta på ett sådant sätt att du maximalt uppnår axeltrycket 1500kg på dina bakaxlar och/eller maximalt 2300kg på framaxeln. MEN oavsett får du aldrig överstiga totalvikten 5000kg.

Den maxgräns som uppnås först är gränssättande.

Vi har lika dant på vår bil med totalvikt om 4500kg, max axeltryck fram 2300kg & max axeltryck bak 2500kg.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Från 3.500 till 3.900

Jag har en Dethleffs 6844 jag var noga med vikten..när jag har packat i för semestern så hade jag ca 100 kg övervikt.
Jag tog beslutet att kolla om det gick att uppdatera vikten. Kontakta de Dethleffs om detta var möjligt. Så här gick det till.
Intyg från Dethleffs att detta var möjligt...kostnad intyg 6.000:-
Byte till bättre fjädrar fram ..kostnad med arb. 10.000:-
Ny besiktning 700:-
Så kolla med leverantören om det går att typa om bilen.

Kör nu lagligt på 3.900.
Har en kompis som är polis..har säger att det kommer att bli mer å mer koll på husvagnar och husbilars vikt..vissa länder i Europa är stenhårda på detta..
De kan ju bli så att frugans 72 kg får hoppa av....Hejjjjjj dåå ...
 

Nilsson127

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Västerås
HBK-Nr
23058
Medlemskap
2024
Sv: Totalviktshöjning, vart vända sig?

Jag har idag talat med Svensk Bilprovning och de säger att man MÅSTE åka in för att reg-besikta bilen oavsett hur mycket man ska höja vikten. Det är dom som ska se CoC-intyget och skriva in nya vikt-data för bilen. Det räcker alltså inte att skicka in intyget som AL-KO säger. Men man gör ingen fysisk besiktning av bilen. Jag har även varit i kontakt med Transportyrelsen och fått precis samma svar som från Bilprovningen.



/Nils
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Totalviktshöjning, vart vända sig?

Att tänka på om man har HB parkerad som bondeperkering på gatan..vissa kommuner tillåter INTE bondeperkering för HB över 3.500 ton.
Leffe
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Totalviktshöjning, vart vända sig?

Jag har idag talat med Svensk Bilprovning och de säger att man MÅSTE åka in för att reg-besikta bilen oavsett hur mycket man ska höja vikten. Det är dom som ska se CoC-intyget och skriva in nya vikt-data för bilen. Det räcker alltså inte att skicka in intyget som AL-KO säger. Men man gör ingen fysisk besiktning av bilen. Jag har även varit i kontakt med Transportyrelsen och fått precis samma svar som från Bilprovningen.



/Nils

Dom vill ju även kontrollera de nya typskyltarna som blivit utbytta med nya aktuella vikter.
 

Nilsson127

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Västerås
HBK-Nr
23058
Medlemskap
2024
Sv: Totalviktshöjning, vart vända sig?

Jag talade igår med Svensk Bilprovning och de säger att man MÅSTE åka in för att reg-besikta bilen oavsett hur mycket man ska höja vikten. Det är dom som ska se CoC-intyget och skriva in nya vikt-data för bilen. Det räcker alltså inte att skicka in intyget som AL-KO säger. Men man gör ingen fysisk besiktning av bilen. Jag har även varit i kontakt med Transportyrelsen och fått precis samma svar som från Bilprovningen.

/Nils
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Totalviktshöjning, vart vända sig?

Undrar hur ngn person som bestämt alla viktregler tänkt att man skall ha koll på exakt hur mycket vikt det finns på en specifik axel, vilket trams. Jag har då inte tillgång till sådana vågar och i princip bör det finnas en våg monterad i bilen som säger det om det skall finnas ngn realitet i det och vara möjligt att efterfölja. Idag är det fingertopps känsla som gäller och hur det framför allt får plats, håller mig dock inom totalvikten 3,5 men axelvikter, tjena.

Var inte coc intyget de som var underlag för hur mycket skatt man skulle betala åtminstone förut? Jag fick inte fram ngt coc för att skicka in och få ner skatten om jag minns rätt men intyg för att vikta upp kunde husbils agenten skaka fram snabbt för en kostnad på runt 4k? Då undrar jag om det är samma coc dokument vi pratar om eller om det finns flera olika eller hur kan det ens hänga ihop? Registrerings besktning också kommer jag ihåg samt att det går att vikta tillbaka om man tröttnar på alla extra kostnader gör beroende på uppviktning. Vilken soppa i husbils världen. Det är nog så att man inte vill ha dom egentligen som mc :mad:.
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Totalviktshöjning, vart vända sig?

Om man vill kolla axeltrycket, så finns det många sätt att göra det, för att få en känsla för hur man ska lasta.

Vågplatser efter vägen där polisen kollar tung trafik.
Skrothandlare har våg.
Be polisen kolla.
Bilprovningen.
Det kan även finnas på industriområden, vid åkerier.
Grusgropar.
Har man luftfjädring, går det att montera våg på fordonet.
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Totalviktshöjning, vart vända sig?

Om man vill kolla axeltrycket, så finns det många sätt att göra det, för att få en känsla för hur man ska lasta.

Vågplatser efter vägen där polisen kollar tung trafik.
Skrothandlare har våg.
Be polisen kolla.
Bilprovningen.
Det kan även finnas på industriområden, vid åkerier.
Grusgropar.
Har man luftfjädring, går det att montera våg på fordonet.

Fast du hör ju själv hur det låter med allt du räknar upp i all välmening.

1. Oftast låsta bommar och skulle föredra att staten står för vågarna och de vore tillgängliga o s v. men de är väldigt få vågar öppna för allmänheten.
2. Skrothandlare finns rätt glest, inget altenativ
3. Polisen försvinner mer och mer och de har inga vågar med sig eller skall man åka till en speciell station och var vet man var sådana finns?
4. Ingen lust att betala 400 för en vägning som kanske visar på fellastat och de finns också bara glest som har våg + skall man göra så hela tiden?
5. Åkerier har säkert också beroende på vad de har för transport verksamhet men hur skall jag ha enkel koll på det?
6. Grusgropar har våg men säkert inte så sugna på att de kommer in en massa husbilar + de lär betalt.
7. Sista punkten var bäst och då väger bilen så mycket iaf så det funkar säkert och montera på vad det gäller vikt.
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Totalviktshöjning, vart vända sig?

Fast du hör ju själv hur det låter med allt du räknar upp i all välmening.

1. Oftast låsta bommar och skulle föredra att staten står för vågarna och de vore tillgängliga o s v. men de är väldigt få vågar öppna för allmänheten.
2. Skrothandlare finns rätt glest, inget altenativ
3. Polisen försvinner mer och mer och de har inga vågar med sig eller skall man åka till en speciell station och var vet man var sådana finns?
4. Ingen lust att betala 400 för en vägning som kanske visar på fellastat och de finns också bara glest som har våg + skall man göra så hela tiden?
5. Åkerier har säkert också beroende på vad de har för transport verksamhet men hur skall jag ha enkel koll på det?
6. Grusgropar har våg men säkert inte så sugna på att de kommer in en massa husbilar + de lär betalt.
7. Sista punkten var bäst och då väger bilen så mycket iaf så det funkar säkert och montera på vad det gäller vikt.

Vill man bara se problem så, men jag har då inget problem att hitta platser att väga på.
 
F

F.d. 55504

Guest
Sv: Totalviktshöjning, vart vända sig?

I Jönköping kan man"låna"vågen, svensk bilprovning.
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Totalviktshöjning, vart vända sig?

Vill man bara se problem så, men jag har då inget problem att hitta platser att väga på.

Nej, jag ser inte bara problem utan tittar hur det ser ut i verkligheten på riktigt. Bor man vid en våg skulle jag också vara den sista och påpeka att det är ett problem men nu gör de flesta inte det. I Sthlm tar de betalt för allt de kan inkl vägning på Bilprovningen, ringt förut och bara vissa Bilprovningar som har det. Vi hade en gratis våg förut som bara var ca 6 mil från där jag bor ute vid Hjulsta korset men den lade dom ner, kostade säkert för mycket. Som jag ser det är det ett stort problem eftersom lagarna är utformade på detta sätt de är med dryga konsekvenser som följd och få vågar att tillgå.

Jag klarar mig bra iaf för jag har relativt mycket lastvikt 636 kg på två pers men många sitter nog hårt på pottan om det blir kontroll, surt.

Vi kommer nog inte längre här vad det gäller detta problem.
 
Toppen