• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Torskfiske

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Torskfiske

Helnessund är säkert ett bra ställe, men torskfiske finns på närmare håll. Du kanske kan berätta lite mer? Var står du med husbilen (adress eller koordinater)? Sjösättningsplats? Flytbryggor? Rensplats och infrysningsmöjligheter? Kostnader? Och gärna lite bilder.

aake
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Torskfiske

Helnessund är säkert ett bra ställe, men torskfiske finns på närmare håll. Du kanske kan berätta lite mer? Var står du med husbilen (adress eller koordinater)? Sjösättningsplats? Flytbryggor? Rensplats och infrysningsmöjligheter? Kostnader? Och gärna lite bilder.

aake
Hej!
Berätta gärna om ställen "på närmare håll".
//Conny
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Torskfiske

Hej Conny

Är en länk till ett par inlägg jag gjort med bilder från fisket (och fiskecampen) i Rörvik i Nordtröndelag: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/483421

Från Sundsvall kör du via Östersund - Valsjöbyn - Grong - Höylandet - Foldereid ut till Rörvik, runt 60 mil från Sundsvall.
Skyddade farvatten närmast campen, men för att hitta rejält med torsk måste man ut på grundklackarna ca 15 - 20 NM norr om Rörvik, ute på storhavet, och då duger det inte med de öppna 5 meters som finns att hyra på campen (Nesset Camping).

Ett annat ställe i närheten är Vennesund Brygge og Camping (www.vennesund.no), där du får lite kortare gångtider med båt. Enligt hemsidan finns småbåtar (även med motor) för uthyrning.

På ungefär samma avstpånd från Sundsvall har du fiskecamper ute på Hitra, men det är många år sedan jag fiskade där.

Fisket är ännu bättre uppe i Nordnorge, men det blir långt att dra med bil och båt och jag är nöjd med fisket i Nordtröndelag. Tillåter vädret att det går komma ut på storhavet så är problemet snarast att man får för mycket fisk! En elektronisk sjökortsplotter med karta över det aktuella området (naturligtvis i kombination med ett bra ekolod) underlättar dramatiskt möjligheten att hitta de givande grundklackarna.

Själv brukar jag försöka ta mig iväg en dryg vecka alldeles i början av juni, ingen trängsel på fiskecampen då och ofta inte så blåsigt.

aake
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Torskfiske

Hej aake
:cool:15 - 20 NM norr om Rörvik, ute på storhavet
Blir sjuuuuuk bara jag tänker på det:cool:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Torskfiske

Avundsjuk eller sjösjuk?
Det senare går undvika genom att endast gå ut när det inte blåser för mycket och absolut inte från V, NV. Det går i vilket fall inte pilka under drift om det blåser mer än 5 - 6 m/s med de glupska bottenklippor som finns under båten.
Blåsiga dagar brukar vi ägna oss åt fiske från land i tidvattenströmmarna (av vilka det finns flera runt Rörvik). Ibland ger även detta bra med torsk, om än inte så grov fisk som man hittar ute på storhavet.

aake
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Torskfiske

:)Avundsjuk,om jag skall vara ärlig är jag också,sjösjukan är nog värst.
Stod på en flyt brygga och blev sjösjuk när jag kastade med flugspö`t,
Kan du säkert räkna ut när jag skall ut med båt ,brukar alltid hamna på en kobbe där man får släppa av mig för åter hämtning.I bland har man blivit bortglömd , så jag fick ringa tur att det fanns täckning.:)
Ursäkta Claes ska inte kladda mer i din tråd har ju inget med ämnet att göra
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen