• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Torsdag = pannkaksdag

H

hianders

Guest
Häromdagen åt vi på restaurang i Avesta och där kunde man också få handla blåbär, rensade och klara, för 40 kr/kg. Köpte naturligtvis några kilo och gjorde lite sylt.

Eftersom det är torsdag så blir det pannkakor gjorda på dinkelmjöl (så länge sen vi hade pannkakor!!) med blåbärssylt och rårivna morötter till.

Husbilsmässiga pannkakor kanske kan vara pannkaksrullar med lite socker i. Gott som mellanmål. Vi hade pannkaksrullarna som utflyktsmat som barn.

Crepes är naturligtvis ett alternativ men lite pickligare att göra, går ju dock att frysa in och ta med.

Om en timme såå...................

Inger
 
Senast redigerad av en moderator:
H

hianders

Guest
Sv: Torsdag = pannkaksdag

Det blev mycket bra pannkakor gjorda på dinkelmjöl och ett extra ägg samt ett krm bakpulver. Använde också 3% mjölk, har annars använt 1,5% tidigare.

Inger
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Torsdag = pannkaksdag

Gör pannkakor rätt så ofta. Jag brukar lägga i en mosad banan och en tsk bakpulver. Sen lägger jag i smöret osmält i smeten. Det tar lite längre tid att vispa, men det är det värt. Ett riktigt crepesjärn underlättar också. Hittade ett på Ö&B för under 200 spänn.
 
H

hianders

Guest
Sv: Torsdag = pannkaksdag

Vad roligt det var att steka pannkakor idag! Normalt fastnar de lätt i stekpannan men inte denna gång. Använde både siktat dinkelmjöl och fullkornsdinkel, hälften av var. Dessutom smält smör i smeten och en gnutta bakpulver

Dinkelpannkakor á la Denise Rudberg

4 portioner

4-5 ägg (jag använde 4)
4 dl dinkelmjöl
6,5 dl mjölk
50 gr smör (smält)
1 tsk salt
1 tsk bakpulver (eget förslag)

Blanda äggen och drygt hälften av mjölken. I med mjöl och smält smör samt resten av mjölken och lite salt. Smeten får stå och vila 30 min - en timme.
Vi hade lättkokt broccoli samt lättsockrad hemlagad jordgubb- och blåbärssylter till.

Inger
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Torsdag = pannkaksdag

Igår var det träning för SirMcLains kockskola...

Le Omnia super Lasagne

Blev helt super. Gjorde den som jag gör den hemma.:):):) Fick dock stå på i 2 timmar på lägsta värmen på gasolen.

2015-09-02 21.15.37.jpg
2015-09-02 21.01.24.jpg

Glöm inte.
+ några droppar Tabasco
+ Vitlök (överdriv)
Ta nötfärs inte blandfärs.


Jag har i en grönsaksbuljongtärning (vilket långt ord) i köttfärssåsen i stället för salt.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Torsdag = pannkaksdag

Den ärtsoppan är god men har smakförstärkare som tar död på hjärnan:D
 
Toppen