• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Top Platz nya app

F

F.d. 24550

Guest
De tiotal topplatser som jag har besökt har alla varit bland de bästa som jag har gästat!
Förstår inte riktigt din reaktion!

Vi har träffat på många som tror att TopPlatz är ställplatser som är utvalda för att de är exklusivare och bättre än andra när det i själva verket är ett marknadsföringsjippo. Vi har stannat till på flera av dem. Det finns flera fina platser och flera ganska ordinära som i stort sett bara är en grusplan, ibland vid en trafikerad väg. Det finns många jättefina ställplatser som inte är med i TopPlatz som är bättre än många av dem som marknadsför sig genom TopPlatz. Jag vill bara att du som konsument skall veta att TopPlatz är något ställplatser köper sig till, det är ingen utmärkelse.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Vi har träffat på många som tror att TopPlatz är ställplatser som är utvalda för att de är exklusivare och bättre än andra när det i själva verket är ett marknadsföringsjippo. Vi har stannat till på flera av dem. Det finns flera fina platser och flera ganska ordinära som i stort sett bara är en grusplan, ibland vid en trafikerad väg. Det finns många jättefina ställplatser som inte är med i TopPlatz som är bättre än många av dem som marknadsför sig genom TopPlatz. Jag vill bara att du som konsument skall veta att TopPlatz är något ställplatser köper sig till, det är ingen utmärkelse.

Helt rätt det du skriver, genom att marknadsföra sig med namnet TopPlatz får man många att tro de är utvalda som de bästa. Jag tycker de är bra och har bott på många av dem. De som vill vara med i TopPlatz får betala en peng. Men det finns också många bra som inte är med i TopPlatz.

År 2008 hade man samlat ihop 52 stycken.(källa: Husvagn&camping) Idag är det 121 stycken
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det är det här som är framtiden, ställplatserna ansluter sig till olika grupperingar och marknadsför sig på olika sätt. Snart kan man boka plats i appen! Vi har ju samma utveckling i Sverige och det är ju så många vill ha det medan andra tycker inte om dessa campingliknande ställplatser.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det är det här som är framtiden, ställplatserna ansluter sig till olika grupperingar och marknadsför sig på olika sätt. Snart kan man boka plats i appen! Vi har ju samma utveckling i Sverige och det är ju så många vill ha det medan andra tycker inte om dessa campingliknande ställplatser.
Tack och lov är avgiften på de topplatserna jag har besökt betydligt lägre än campingavgifterna. Att det är rent och snyggt i sanitetsanläggningen är en klar fördel.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
F

F.d. 24550

Guest
Det många av dessa "topplatser" har gemensamt är att de ligger ganska isolerat och folk skulle förmodligen inte hitta dem utan marknadsföring. Det är också väldigt varierande standard på dessa "topplatser" - vi har besökt många av dem. Jag har inte sagt att de är dåliga, men det finns många andra som är minst lika bra eller bättre och som bär sig utan att ansluta sig till TopPlatz. De ligger ofta i områden som är sevärda och attraktiva att besöka.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Det många av dessa "topplatser" har gemensamt är att de ligger ganska isolerat och folk skulle förmodligen inte hitta dem utan marknadsföring. Det är också väldigt varierande standard på dessa "topplatser" - vi har besökt många av dem. Jag har inte sagt att de är dåliga, men det finns många andra som är minst lika bra eller bättre och som bär sig utan att ansluta sig till TopPlatz. De ligger ofta i områden som är sevärda och attraktiva att besöka.

Ställplatser över huvud taget måste man ha någon hjälp med att hitta. Ytterst få är skyltade och skulle det vara skyltat så är skylten mycket nära platsen. Campingplatser är däremot väl skyltade i många länder. Har kollat hur TopPlatz ligger placerad i förhållande till byns centrum. Ostrhauderfehn 300m, Detern-Stickhausen 1200m, Ditzum 300m, Greetsiel 600m, Norddeich 500m, Hocksiel 1500m, Bad Zwischenhan 500m, Tossen 1000m, St. Peter-ordiny 500m, Friedrichstadt 500m, Rendsburg 800m, Damp 500m, Pelzerhaken 500m, Neukloster 800m, Pepelow 600m, Zingst 1400, Göttingen 1100m, Wahlsburg 1100m, Strucklingen 600m, Bad Salzurflen 1400m, Steinhude 700m, Bad Pyrrmont 600m, Emmerthal 500m, Holzminden 600m, Uslar 1000m, Stralsund 1300m,Prora 1600, Sellin500, Waren 2000m, Furstenberg 1000m, Oranienburg 2000m, Stade 700m, Bremenvärde 900m, Bremerhava 1200m och Burhave 1100m och då har jag gott igenom halva beståndet och ser att där är gångavstånd till centrum.
 
F

F.d. 24550

Guest
Ställplatser över huvud taget måste man ha någon hjälp med att hitta. Ytterst få är skyltade och skulle det vara skyltat så är skylten mycket nära platsen. Campingplatser är däremot väl skyltade i många länder. Har kollat hur TopPlatz ligger placerad i förhållande till byns centrum. Ostrhauderfehn 300m, Detern-Stickhausen 1200m, Ditzum 300m, Greetsiel 600m, Norddeich 500m, Hocksiel 1500m, Bad Zwischenhan 500m, Tossen 1000m, St. Peter-ordiny 500m, Friedrichstadt 500m, Rendsburg 800m, Damp 500m, Pelzerhaken 500m, Neukloster 800m, Pepelow 600m, Zingst 1400, Göttingen 1100m, Wahlsburg 1100m, Strucklingen 600m, Bad Salzurflen 1400m, Steinhude 700m, Bad Pyrrmont 600m, Emmerthal 500m, Holzminden 600m, Uslar 1000m, Stralsund 1300m,Prora 1600, Sellin500, Waren 2000m, Furstenberg 1000m, Oranienburg 2000m, Stade 700m, Bremenvärde 900m, Bremerhava 1200m och Burhave 1100m och då har jag gott igenom halva beståndet och ser att där är gångavstånd till centrum.

Och hur många av dessa orter känner du till som värda att besöka? Vi tycker t ex att Greven är en trevlig ställplats, men har inte mycket att erbjuda utöver det. En halvtaskig restaurang. Vi cyklade in till Münster i ren leda. En plats att övernatta men inte mer.

Som exempel på en fantastiskt fin ställplats som inte finns i TopPlatz kan man ta Saarburg. De har praktiskt taget alltid fullsatt och det finns mycket att se och göra där. Det är en ställplats av en standard som långt ifrån alla TopPlatz når upp till.

Exempel på sunkiga TopPlatz-ställplatser är t ex Greetsiel och Aachen. Bad Durrheim hade 4A el.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Vi tycker alla olika, men jag kan hålla med om att många i TopPlatz inte är någon topplats, jag har besökt en del. Aachen och Bad Durrheim är väl inte jättehöjdare för mej men kanske andra tycker annorlunda. Vi har besökt Holzminden 11 gånger, enligt min mening och för våra behov en Toplatz. Men för andra kanske något annat. Tyskland har väl runt 6 000 stelplatzer så några som är bättre än TopPlatz 121 platser måste det ju finnas.

Vi kan diskutera detta i oändlighet och vi kommer inte framåt, utan vi får konstatera att vi tycker olika.
 
F

F.d. 24550

Guest
Egentligen finns inte så mycket att vara oenig kring när det gäller detta.

Till skillnad från andra ställplatslistor som t ex Bordatlas, Campercontact m fl, där husbilister som du och jag rapporterar in information om ställplatser, är TopPlatz en lista man måste betala för att finnas med i. Att det sedan finns minimikrav för att få komma med är en annan sak. Att ställplatserna är bra - vi har också besökt flera och tycker många är väldigt fina - har heller inget med saken att göra. Varför många andra väldigt bra ställplatser inte finns med i TopPlatz är inte så konstigt - de har redan fullsatt nästan för jämnan, och varför då betala för att marknadsföra sig ytterligare?

Vi har träffat många som viftar med TopPlatz-katalogen och säger att de kör bara till dessa ställplatser för det är de allra exklusivaste ställplatser som finns. Detta är inte sant, och mitt mål med mina inlägg här är att upplysa dem som inte vet det, att TopPlatz är betald marknadsföring, inte prislistan från någon oberoende tävling.
 
Toppen