• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tjänstevikten är angiven utan extramonterad utrustning...

F

F.d. 57782

Guest
Vi har nog alla läst denna rad lägst ned i annonser för husbilar, men vad betyder den egentligen?

Jag har förstått att totalvikten är det viktiga men även axeltrycket. Så vad väger denna utrustning och vad är det för saker? Det skiljer sig förstås mellan olika bilar, men på ett ungefär.

Mvh
/per
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Svår fråga, men mer än man tror, skulle jag säga. En bil med tjänstevikt på säg 3100 kg och totalvikt på 3500 kg, som är normalt utrustad, har inte mycket lastvikt kvar.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Givet är ju naturligtvis vad för utrustning som är extramonterad.
- Markis väger mellan 30-50kg
- Extra batteri ca. 17-22kg (kan väga mindre och beror väldigt mycket på typ av batteri)
- Inverter kan väga allt från 1,5kg upp till kanske ett 10-tal kg
- SOG...hmm, ingen aning 5kg kanske.
- Hydrauliska stödben 55-70kg
- TV (om det inte är standard) 5-8kg
- DubbelDIN-radio som tillägg kanske +1kg
- Dragkrok 20-75kg (typ av chassi och teknisk lösning som krävs spelar här stor roll).
osv.

Inte lätt att svara på en sådan här fråga, tyvärr.

Mvh!
// Niklas
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Finns det 2 gasflaskor får man lägga till 25kg för en .
Parabol 15-20kg.
Solceller på ex.vis100W, 9-10kg per st-
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Generellt sett ska man nog se vikten pappret som en fingervisning på hur mycket lastvikt man har, ofta diffar det hundratals kilon även utan extrautrustning..

//Peter
 
F

F.d. 57782

Guest
Tyvärr så är det många handlare som springer och gömmer sig när man ställer frågan om vad husbilen väger som den står med extrautrustning monterad. Det får mig att tro att det inte finns så mycket kvar för last, annars skulle de nog vara mer villiga att berätta om det vore så.

På husbilar på 6,5m och uppåt och med totalvikt på 3500kg verkar det inte finnas mycket kvar att lasta. Så frågan är, vilka husbilar har bra med lastvikt kvar. Små under 6m eller stora med 4-5000kg totalvikt?

Mvh
/per
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
I denna prislista finns alla Concorde tillval listade, med vikt för vart och ett.
https://forsbergsfritidscenter.se/w.../Pricelist_Credo-Carver-Charisma-2018_swe.pdf
Vikterna torde vara lika oavsett bilmärke.

Dessa vikter gäller vid fabriksmontering i samband med tillverkningen av bilen.

För senare årsmodeller anges "faktisk vikt" under begreppet "tjänstevikt".(se bifogad fil), och gäller just den fordonsindividen inklusive fabriksmonterade tillval/tillbehör.

Tillval/tillbehör som monterats av återförsäljaren (inför leverans, eller senare) ingår inte i "faktisk vikt", utan måste adderas till den angivna "tjänstevikten".

För husbilar som har några år på nacken, ingår inte några tillval/tillbehör i tjänstevikten.

För en husbil som har några år på nacken tillkommer dessutom normalt absorberad fukt samt smuts.

Tänk också på att tillåten tolerans för tjänstevikten är ± 5procent.

Det enda vettiga är att väga det tilltänkta objektet!

Pålle
 

Bilagor

  • Fordonsuppgifter.pdf
    106,7 KB · Visningar: 58

Sander

HBK Medlem
Inlägg
804
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Om man beställer en ny bil går det nog att beräkna resterande lastvikt ganska korrekt, de flesta prislistor anger vikten på tillval.
För bilar i bilhall, både nya och begagnade, vore det vettigast om de var vägda "i befintligt tillstånd", dvs utan gasol, vatten och med bara en slatt bränsle. Då kan den intresserade se hur mycket lastvikt som återstår för förare, passagerare , vatten, bränsle med mera som man vill lasta med sig.
Off topic: Jag har köpt tre nya husbilar i Sverige, i samtliga fall har bränslevarningslampan tänts efter någon mils färd efter leverans. Har också köpt en begagnad i Tyskland som levererades med full tank (och en flaska sekt)
 

Åke o Maria

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
19597
Medlemskap
2024
Vi kollade vikten förra helgen på våg utanför Kristinehamn med 2 personer normalvikt
Bilen var fulltankad 120 l vatten tank fylld 2 cyklar i garaget inkl- reservhjul och utemöbler.
i övrigt solcell, markis, 2 gasolflaskor, mat i kyldkåp och kläder.
Vågen visade 3920 kg.
Hur klarar man totalvikten 3500 kg med normalstor husbil.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Katalogen för min bil anger "Vikt i körklart skick" till 3140 kg. Sedan får man läsa det finstilta för att se vad "körklart skick" innebär.
Härom veckan tog jag vägen förbi en våg och vägde vad bilen faktiskt väger inför en resa. 4080 kg visade den. Modellen går att få med totalvikt 3500 kg (jag valde 4500 kg)!

På nya bilar är det en grannlaga uppgift att försöka få ett grepp om vikt efter alla beställda tillägg, tillägg monterade i Sverige och den egna utrustningen (mat, husgeråd, böcker, besättning, …).

På en begagnad bil är det en fordonsvåg som gäller. Tjänstevikten i registreringspapperen och tillverkarens viktuppgifter har efter en ägare förlorat all betydelse.

Legalt har ju tjänstevikten bara betydelse när det gäller att räkna ut böter för övervikt även om det håller på att utredas att man skall ändra teknik och utgå från totalvikt i stället. Efter en sådan ändring är tjänstevikt en överflödig uppgift vad jag kan förstå.

MVH
Hans
 

lassemaja

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
776
Medlemskap
2024
Är intresserad av Rapido 9005 DF, 2015, 4400 kg totalvikt. Ser att den har en hög tjänstevikt, 3755 kg. Har någon koll på modellens tjänstevikt "ren"?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Enda sättet att veta vad bilen väger är att väga den, lita inte på försäljarnas uppgifter, be att få köra bilen till närmaste våg, att få in en husbil under 3500kg kan vara en utmaning, visst finns det modeller som klara detta, men med en bil på 7m eller mer, då blir det inte mycket lastvikt kvar.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Och hur står det till med lastvikten på personbilen? Bara en liten tanke så där i allmänhet:spinny:
 
R

RobbeS

Guest
Har också varit lite osäker på om jag klarar vikten. Mätte dock upp vikten på Trafikverkets våg på E4:an på väg till Italien i somras. Max totalvikt är 3650 kg och vikt körklart skick 3045 kg. Den enda extrautrustning som finns på bilen är en markis och jag tror att handlaren satt på den.
Med 100 liter vatten, 75 liter diesel, två p11:eek:r, fyra personer i bilen på 200 kg tillsammans samt packning för fem veckor i Europa och kyl full med mat hamnade vi på 3630 kg. Frågan är ju hur pålitliga dessa vågarär och hur ofta dom kalibreras.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Vi kollade vikten förra helgen på våg utanför Kristinehamn med 2 personer normalvikt
Bilen var fulltankad 120 l vatten tank fylld 2 cyklar i garaget inkl- reservhjul och utemöbler.
i övrigt solcell, markis, 2 gasolflaskor, mat i kyldkåp och kläder.
Vågen visade 3920 kg.
Hur klarar man totalvikten 3500 kg med normalstor husbil.
Det gör man oftast inte!
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Betr. ev. kalibrering av vågar - på väg ner till Spanien nu i höst vägde vi husbilen i både Nyköping och i Helsingborg och det skilde 110 kg med samma bränslemängd i tanken (+-10 liter)...
En annan aspekt är ju axeltrycket på husbilen - framaxeln är det inga problem med, men bilar med stora aktergarage åker ofta omkring med för högt tryck på bakaxeln/bakaxlarna - så och även vi med boggie trots att vi alltid försöker lasta så mycket som möjligt längst fram i dubbelgolvet.
När vi besiktade husbilen i Strängnäs i juni i år, så fick vi besked om att man mot en mindre avgift kan få axeltrycket uppmätt på samtliga axlar. Det hann vi inte med i år (ingen tid ledig i hallen), men kommer def. göra det vid nästa besiktning !
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Axeltrycket går utmärkt att att avläsa på trafikverkets vågar, brukar väga axlarna separat, sedan ställa hela bilen på vågen bara för att se att summan stämmer och det gör den.
Har en 4.5 tonsbil och det är bakaxeln som begränsar,ligger ofta på maxvikt där, men god marginal till totalvikten.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
På det tyngre (6+ ton)bilarna verkar det som det känsligaste är framaxelvikten.
Detta om man inte har någon last att tala om i garaget.

Detta var fallet med vår NB på 6 tons Iveco och även på vår MAN 10 tonnare.
Det är inte så att axelvikten överskrids tom, men man måste lasta allt som går bakom baxaxeln.
Allternativt lägga barlast i garaget.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Vi kollade vikten förra helgen på våg utanför Kristinehamn med 2 personer normalvikt
Bilen var fulltankad 120 l vatten tank fylld 2 cyklar i garaget inkl- reservhjul och utemöbler.
i övrigt solcell, markis, 2 gasolflaskor, mat i kyldkåp och kläder.
Vågen visade 3920 kg.
Hur klarar man totalvikten 3500 kg med normalstor husbil.


Det är just detta som är så sjukt. Väldigt manga husbilar, gissar jag lite kan jag nog pasta att det gäller majoriteten av alla bilar som rullar, så går det inte med annat än:

- Du kör med färskvattentanken nästan tom (säg max 20 liter) och fyller när du kommer fram. VARJE gång du förflyttar dig.
- Du handlar maten du behöver allt eftersom = onödigt dyrt i ex. Norge.
- Du köper de lättaste cyklarna elle rlämnar dem hemma.
- Skruvar av markisen (som förvånansvärt sällan används av manga av oss).
- Optimerar klädvalet (ex. zip-off-byxor, vattentäta gymnastikskor) och i stället har med lite Y3 tvättmedel och köper varma kläder OM det behövs.
- Tankar diesel endast vad som krävs för nästa tur. Skall man köra 25mil krävs inte 90 liter.
- Använder kompositflaskor (som är lättare) om sådana passer (i vår bil får de tyvärr inte plats).
- Lämnar bra-att-ha-prylar (ex. verktyg, reservhjul mm.) hemma. Och förlitar sig på assistansförsäkring I stället.

Nu inser, förhoppningsvis, de flesta av er att jag överdriver lite men LITE åt detta hållet krävs för att vi I manga husbilar skall hålla oss inom totalvikten på fordonet. Vilket gör att fordonet I stort sett är oanvändbart på det sätt det är tänkt att användas på.

Och väldigt lite av ovanstående "tips" följer vi själva. Vi har ju köpt husbil bla. för att vi vill ha det bekvämt...

Mvh!
// Niklas
 
Toppen