• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tjänstevikt/totalvikt

F

F.d. 27631

Guest
Hej
Då jag funderar på husbil min första så undrar jag.
När man beräknar tjänstevikten är det en torr bil eller är den med bränsle eller vad??
lars J
 

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Sv: Tjänstevikt/totalvikt

Från Transportstyrelsens hemsida allmänt om tjänstevikt:

"Tjänstevikt

Fordonets faktiska vikt, vilket är vikten i körklart skick plus tilläggsutrustning som är monterad av tillverkaren. Även föraren är inkluderad i denna vikt för de flesta fordonsslag. Läs mer om vad som ingår för varje fordonsslag. För fordon som är registrerade innan år 2015 går det inte att säga om tilläggsutrustningen ingår i den vikt som anges eller inte eftersom tidigare regler har tillåtit fordonstillverkaren att ange en mer generell vikt om de har önskat det."

För husbilar(PB2) from 2015 års modell så finns det en EG-regel som säger följande:
"Med vikt i körfärdigt skick avses fordonets tomma vikt inkl. förare (75 kg) och fylld bränsletank samt följande grundutrustning: Vattentank med reducerad volym (20 kg), en fylld aluminiumgasolflaska (15 kg) och en kabelvinda (4 kg)."

Obs att i tjänstevikten alltså inte ingår eftermonterad extrautrustning tex markis(ca 40 kg), köksfläkt(2kg), tv/TV-antenn, solceller (ca 10 kg), cykelställ etc utrustning, fort är man uppe i 100 kg extra.

Vill du vara säker på vikten och om lastvikten räcker till dina behov(obs kom ihåg passagerarvikten!) så är enda möjligheten att väga den. Dvs fråga säljaren om du kan väga den innan köp, det kan man göra på en del skrotfirmor(tex Stena), en del Bilprovningsstationer och gratisvarianten Trafikverkets vågar Fordonsvågar - Trafikverket om man råkar ha en sån i närheten.

Räknar för skojs skull på vad jag brukar ha med(en passagerare): en passagerare på ca 65 kg, kläder/hygien/etc personligt 10 kg/person(= minst 20 kg), campingmöbler 20 kg, grill/kol 10 kg, ev cyklar 30 kg, 60 l vatten i tanken(vem kör med helt tomma tankar..), livsmedel 20 kg, div köksutrustn 5 kg, kartböcker/navigator etc 3 kg, verktyg 5 kg, säg gråvatten en 30 kg(tror väldigt få lyckas tömma tanken efter varje övernattning), en extra gasflaska ca 20 kg, div 230V sladdar 5 kg, förtältsmatta 4 kg, slang/adapter/kanna för vattenpåfyllning 2 kg, sängkläder 10 kg, reservhjul(gillar inte punkteringssats..) 30 kg. Totalt= 339 kg, detta alltså utan ev barn och deras grejor... så minst 300 kg lastvikt förutom bilens verkliga tomvikt med förare är nog verkliga behovet för de flesta.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Tjänstevikt/totalvikt

När jag räknade på vårt behov så räcker inte 300kg långt.

Vi hade 400kg lastvikt när vi köpte vår senaste husbil, vilket låter mycket, men man får tänka på att det enbart är 75kg förare som ingår i tjänstevikten.

Förare +25kg, markis 57kg, AC 30kg, Parabol 20kg, cykelställ 10kg. Där försvann 140kg = 260kg kvar. Vattentanken rymmer 120 liter, men då är de så fula att de sätter in en kran i tanken som de kallar körläge vilket innebär att endast 20 liter vatten räknas in i tjänstevikten. Ytterligare 100kg = 160kg kvar. Sen vill jag ha frugan med mig och 2 cyklar = 130kg. Innebär att vi har 30kg kvar till kläder, stolar, campingutrustning, köksutrustning, mat ev lite vin/öl när man är i utlandet. Vill sen sönerna följa med så är man totalt rökt. Så vi vägde upp vår husbil så vi har 750kg lastvikt = nu är jag lite lugnare ifall tonårssönerna 85 +93kg följer med.
 
F

F.d. 27631

Guest
Sv: Tjänstevikt/totalvikt

Tack för svar
ja det verkar svårt kan inte förstå hur det skall gå till, å kollar man husvagn så är det ju ännu kärvare så det får väl bli det vanliga tältet annars ryker nog lappen

Lars j
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Tjänstevikt/totalvikt

För husbilar(PB2) from 2015 års modell så finns det en EG-regel som säger följande:
"Med vikt i körfärdigt skick avses fordonets tomma vikt inkl. förare (75 kg) och fylld bränsletank samt följande grundutrustning: Vattentank med reducerad volym (20 kg), en fylld aluminiumgasolflaska (15 kg) och en kabelvinda (4 kg)."

Hej!
Jag försökte hitta just den texten men går bet hur jag än söker. Kan du lägga ut länken?
//Conny
 

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Sv: Tjänstevikt/totalvikt

Texten är urklippt från Tekniska data i försäljningsbroschyr, tror det var Dethleffs i fallet men de ser i princip likadana ut för varje märke.

Man utgår från EG direktivet EG 97/27 EG

EUR-Lex - 31997L0027 - EN - EUR-Lex


(som dikterar bla hur fordonsvikter ska räknas) och sedan verkar tillverkarna göra en egen tolkning av vad som är "grundutrustning" förutom tomvikt+förare+fylld bränsletank.....
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Tjänstevikt/totalvikt

Texten är urklippt från Tekniska data i försäljningsbroschyr, tror det var Dethleffs i fallet men de ser i princip likadana ut för varje märke.
Man utgår från EG direktivet EG 97/27 EG
EUR-Lex - 31997L0027 - EN - EUR-Lex
(som dikterar bla hur fordonsvikter ska räknas) och sedan verkar tillverkarna göra en egen tolkning av vad som är "grundutrustning" förutom tomvikt+förare+fylld bränsletank.....
Hej ThePirate,
Tack för att du ändrade källhänvisningen från Transportstyrelsen till en försäljningsbroschyr och partsinlaga från en fabrikant.

För flera med mig trodde att vi missat flera väsentliga uppgifter efter en längre tids botaniserande i EU-förordningar om ämnet och mycket täta kontakter med Transportstyrelsen.

Men allting har sin förklaring.
//Conny

PS
Alla EU-förordningar i ämnet gäller inte i Sverige.
DS
 

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Sv: Tjänstevikt/totalvikt

Ja, fast det är bara det andra stycket som är från broschyr, det första är citerat från en hjälpruta från sidan där man söker uppgifter om ett fordon på Transp.styrelsens sida, tyvärr hittar jag inte något sätt att bifoga ett skärmklipp!

Men här har ni en länk till Transportstyrelsen om vad som skrivs om vikter:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Vikter/

Det jag menade var att fordonstillverkarna gör verkar göra en egen tolkning från vad som står på Trp.styrelsens sida(som är Sveriges tolkning ur EG-direktivet/reglementet) om vad som ingår i verktyg/bränsle/vatten(då det gäller bodelens)... försäljningsbroschyrens beskrivning är med små variationer lika för alla märken.
 
F

F.d. 27631

Guest
Sv: Tjänstevikt/totalvikt

tack alla
finns det något sätt att se hur mycket en bil går att väga upp med hjälp av reg nummer
 
Toppen