Tips på billig semi-flexibel monokrystallin 12V 100W solcell

Tråd startad i 'Elförsörjning' av nickonicko, 1 April 2018.

1. nickonicko

nickonicko HBK Intresserad

Kommun:
    Lund
    Hej,

Är på jakt efter 100W 12V böjbara/flexibla solceller för takmontering. De billigaste jag hittat än så länge ligger på 119 GBP och saknar dessutom öljetter för fästning -- undrar därför om det finns billigare från något ställe jag missat i exempelvis Tyskland?

Då jag tänkte använda dessa fästen så krävs att de har öljetter.

Tacksam för alla tips!

2. Esbjörn

Esbjörn HBK Medlem

Kommun:
    Osby
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    2497
    Borra egna hål

3. Kaffetobbe

Kaffetobbe HBK Intresserad

Kommun:
    Köping
    Emppu gillar detta.
  4. tordan

tordan HBK Medlem

Kommun:
    Motala
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    22905
    Har du hel-limmat panelen (typ mattläggning) eller lagt strängar (typ < 10 cm) med lim?
    Funderar på att lägga på en flexibel panel (för viktens skull) senare i år. Den väger ju minimalt, c:a 3 kg.

5. Kaffetobbe

Kaffetobbe HBK Intresserad

Kommun:
    Köping
    Jag la en sträng efter kanten och sen några strängar med ca:5-10cm mellanrum.

tordan gillar detta.
  6. steveJ

steveJ HBK Intresserad

Kommun:
    Falun
    Gjort precis som Kaffetobbe säger. En strän runt hela panelen och sen kladda med 10 cm mellanrum under resten av panelen

tordan gillar detta.
  7. Harehn

Harehn HBK Medlem

Kommun:
    Södertälje
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    1743
    Hej, helt fel att montera direkt mot tak. Det finns en anledning till att solceller monteras med distans från tak. De tappar mycket i effekt när de blir varma vilket de naturligtvis blir när de ligger dikt mot tak.

Arne44 gillar detta.
  8. kenjon

kenjon HBK Medlem

Kommun:
    Karlskoga
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    9408
    Visst är det så, men med de nya tunna böjliga panelerna har man inte mycket val.

9. ÖStberg

ÖStberg HBK Intresserad

Kommun:
    Borlänge
    Om taket tillåter och man absolut inte vill spara något kilo är vanliga paneler med distans bra för att inte effekten ska minimeras.
    Varför skriver du de "med de nya böjliga ha man inte mycket val" - valet är väl då att man inte köper en flexibel :)

Varför inte en portabel: https://www.husvagnhusbil.se/Solcellspaket/Portabelt/Portabelt 100w :)

10. Knut

Knut HBK Webb

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Flexible er fint, men legg til 50% ekstra effekt for å kompensere for den lavere virkningsgraden. Vekten og luftmotstanden blir lavere enn med harde paneler.

11. CapYank

CapYank HBK Medlem

Kommun:
    Hedemora
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    11883
    Det jag sett och läst så skulle inte jag beskriva det som ”de tappar mycket i effekt”.
    Men jag tar gärna en källa på det påståendet. Men det är ju även så att vanliga paneler drabbas av värmeförluster , frågan som är intressant är hur stor skillnaden är?

12. Knut

Knut HBK Webb

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    CapYank gillar detta.
  13. kenjon

kenjon HBK Medlem

Kommun:
    Karlskoga
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    9408
    Taket kanske inte är platt, vad vet jag. Frågan gällde ju böjliga paneler....

14. Knut

Knut HBK Webb

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    I dag ville jeg uten tvil velge flexi paneler på en ny husbil, sparer vekt og luftmotstand, samtidig som en slipper å ha et rom for skitt på taket. Det er nesten utrolig hvor mye som gjemmer seg under panelet i løpet av ett år. Men som vanlig ville jeg overkompensere for det lille ekstra tapet av produsert el ved å sette på mer panel slik at jeg fanger mer energi enn jeg strengt tatt trenger. Bruker fingerregelen fra militær sprengning, beregn hva du trenger og legg til 50% :D

kenjon och Göte J gillar detta.
  15. CapYank

CapYank HBK Medlem

Kommun:
    Hedemora
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    11883
    Tack! Med så pass liten skillnad i effektförlust (vid 44 grader!) så känns det inte motiverat att avråda från flexibla paneler monterade direkt mot tak pga att som vissa påstår att de tappar mycket i effekt.

16. Knut

Knut HBK Webb

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Noe jeg la spesiellt merke til var at de hadde benyttet 2 identiske flexipaneler - den ene montert med avstandsstykker og den andre limt på underlaget. Underlaget var en hvitmalt plywood som lå på isolasjon, noe som burde tilsvare et husbilstak i gfk plast, forskjellen burde bli mindre med et tak med alu eller stål og en reflektiv farge (hvit) da dette leder varme utover fra panelet mens gfk og plywood er dårlige varmeledere. Et svart husbilstak i plåt vil øke varmen i panelet :D.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.