• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Jag har bara använt det i samband med fönsterbyte hemma och det sväller rejält!

Klarar man att spruta in mellanväggar utan att plåten buktar ut efteråt?
tanken är ju att panelerna är bortskruvade. Detta är ett alternativ jämfört med att anlita ebån dyr firma som skulle göra jobbet. Tror att denna satsen kostade 3000 kr.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Polyuretanskum (fogskum) sväller rejält. Ta därför upp rätt stora hål innåt bilen där det är utrymmen som fogskummet annars inte kan expandera i. tex balkar o dubbeplåt.

Skummet både härdar och expanderar pga luftens fuktighet. Om man sprutar in i en mer eller mindre stängd tex balk kommer skummet inte expandera där inne och isoleringseffekten minskar drastiskt. Kanske inte heller härda?

vattenduschspruta är därför bra, man kan både fukta ytan innan man sprutar skum och även direkt på det ohärdade skummet.

Fogskum blir ångtätt först vid tjockare lager, uppåt en 50mm och mer.

Jag använde en stekspade som jag slipat vass för att skära av det överflödiga skummet när det härdat. Funkade utmärkt.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Kan man köpa detta skum i lösvikt där man blandar själv för det behov man har och vem säljer detta isf?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Skall försöka hitta var det finns. När det var aktuellt för mig fanns det i olika behållarstorlekar
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Jag har bara använt det i samband med fönsterbyte hemma och det sväller rejält!

Klarar man att spruta in mellanväggar utan att plåten buktar ut efteråt?

Man måste hitta det "slow rising", och det finns många som haft problem med att plåten buktar efteråt, så man får nog öva lite först!

Såg på YouTube där man kunde köpa ett set för skum inkl allt plus spruta
Skall se om jag hittar länken. Som sagt tidigare var jag lite sent ute eftersom bygget redan påbörjats.

Rörande värme så skulle jag verkligen rekommendera en vanlig gas Truma, med fläkt avslagen 0 i strömförbrukning och med fläkt på relativt låg < 0,5-1A.

Du som är kreativ och ska skapa målningar måste omgivningen vara A o O och det inkluderar tystnad.

Urenkelt att montera!

Måste tillägga, gasolkyl tänk en hel månad på en P11 för kyl och matlagning, med el ett konstant måste ladda, det finns saker som måste gå på el och saker som inte måste så tänker jag.

Själv har jag tillbringat merparten av mitt liv i en segelbåt med brist på el och en höjdpunkt i husbilen var just att slippa eljakten:)

Absolut, jag är öppen för alla förslag (som passa i budgeten!) Just Truma är jag osäker på då jag inte kollat upp dem,, skulle man kunna hitta begagnad på husvagnsskroten? Vad exakt för delar behöver jag därifrån? Om man tittar här tex, så känns det som att allt är väldigt uppdelat/isärmonterat. Min budget för värmaren är 5000 kr.

https://butik.skrotahusvagn.com/sv/varmekyla/

En sån här tex?

https://www.blocket.se/malmo/Truma_varmare_75320547.htm?ca=11&w=3

eller från ebay?

TRUMATIC E2400 motorhome caravan camper gas heater complete with controller

Den verkar ju bra, enligt denna videon, och tyst med som du säger! Inom budgeten också!

https://www.youtube.com/watch?v=_YKnDl9MVDw

tanken är ju att panelerna är bortskruvade. Detta är ett alternativ jämfört med att anlita ebån dyr firma som skulle göra jobbet. Tror att denna satsen kostade 3000 kr.

Precis, paneler borskruvade. De jag hittat på amazon och ebay, som räcker till en Sprinter, ligger på runt 600 dollar.

Polyuretanskum (fogskum) sväller rejält. Ta därför upp rätt stora hål innåt bilen där det är utrymmen som fogskummet annars inte kan expandera i. tex balkar o dubbeplåt.

Skummet både härdar och expanderar pga luftens fuktighet. Om man sprutar in i en mer eller mindre stängd tex balk kommer skummet inte expandera där inne och isoleringseffekten minskar drastiskt. Kanske inte heller härda?

vattenduschspruta är därför bra, man kan både fukta ytan innan man sprutar skum och även direkt på det ohärdade skummet.

Fogskum blir ångtätt först vid tjockare lager, uppåt en 50mm och mer.

Jag använde en stekspade som jag slipat vass för att skära av det överflödiga skummet när det härdat. Funkade utmärkt.

Precis. Jag tror nog att i balkar hade jag inte kört skummet, utan polyestervadd eller liknande , och sen täckt metallen med något. Jag hade tänkt få det runt 5 cm tjockt.

Kan man köpa detta skum i lösvikt där man blandar själv för det behov man har och vem säljer detta isf?

Nej, det kommer i två gastuber som man får munstycke/pistol med, samt skyddskläder.

High Density Spray Foam Insulation Kits, Handi Foam, (2) x 340 BF = 680 BF total | eBay

Handi-Flow Spray Foam Slow Rise (Cavity Fill) Insulation 2-43SR (P10760) | eBay

Spray Foam Insulation DIY Kit 1.75lb - 600 bd ft | eBay

Foam it 202 Spray Foam Insulation Kit | eBay

Den sista där, foam king, skulle jag undvikit, då den endast är är klassad som klass 3 "vapour retarder" alltså inte en fullgod ångspärr.

Det fins en uppsjö!


Innan jag påbörjar isolationen, så måste jag ju ha fönster, och tittar på begagnade från husvagnsskroten. Vissa av dem ser ej ut att vara kompletta, andra har bilder där de fortfarande sitter monterade på husvagnarna. Ni som handlat där, vad är tanken, att man monterar av dem själv?

Och vad behöver jag mer ha till tex ett sånt här fönster, och vart får jag tag på de delarna?

https://butik.skrotahusvagn.com/sv/...sbart/48-cm-hog/67-cm-bred/seitz-67x48-1.html

Det här tex ser mer komplett ut;

https://butik.skrotahusvagn.com/sv/...fonster/seitz-13/oppningsbart/seitzd2307.html

Jag är mest sugen på att ha icke öppningsbara, då jag kommer ha taklucka och en maxxairfläkt för ventilation, samt en golv ventil.
 
Senast redigerad av en moderator:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Absolut, jag är öppen för alla förslag (som passa i budgeten!) Just Truma är jag osäker på då jag inte kollat upp dem,, skulle man kunna hitta begagnad på husvagnsskroten? Vad exakt för delar behöver jag därifrån? Om man tittar här tex, så känns det som att allt är väldigt uppdelat/isärmonterat. Min budget för värmaren är 5000 kr.

https://butik.skrotahusvagn.com/sv/varmekyla/

En sån här tex?

https://www.blocket.se/malmo/Truma_varmare_75320547.htm?ca=11&w=3

eller från ebay?

TRUMATIC E2400 motorhome caravan camper gas heater complete with controller




.
Nja, tänkte på den klassiska https://www.truma.com/se/se/produkter/truma-vaerme/truma-s3004.html

Måste finnas massor av dom på skrotarna både här och utomlands, en helt otroligt enkel och driftsäker konstruktion och en väl fungerade termostat. Fläkten är ett tillbehör dvs man kan köra den som kamin om man ej behöver luftcirkulation. Den finns i två storlekar du bör sikta på den mindre 3500 watt.

De nyaste tänder gasen automatiskt precis som nyare kylskåp men det är ingen måste grej.

Truma S3004 - holidayfritid
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Nja, tänkte på den klassiska https://www.truma.com/se/se/produkter/truma-vaerme/truma-s3004.html

Måste finnas massor av dom på skrotarna både här och utomlands, en helt otroligt enkel och driftsäker konstruktion och en väl fungerade termostat. Fläkten är ett tillbehör dvs man kan köra den som kamin om man ej behöver luftcirkulation. Den finns i två storlekar du bör sikta på den mindre 3500 watt.

De nyaste tänder gasen automatiskt precis som nyare kylskåp men det är ingen måste grej.

Truma S3004 - holidayfritid



Ok, tack! Här kan man får den billigare, 480 pund ink front. 5000 spänn ink moms. Nu blev det intressant!

Truma S3004 LPG Caravan & Motorhome Gas Heater

Det jag gillar med propexen är att man kan ha riktningsbar väremkälla med tuben. Jag planerar tillverka ett rudimentärt torkskåp under fläkten nämligen! (som också blir dusch!)
 
Senast redigerad av en moderator:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Ok, tack! Här kan man får den billigare, 480 pund ink front. 5000 spänn ink moms. Nu blev det intressant!

Truma S3004 LPG Caravan & Motorhome Gas Heater

Det jag gillar med propexen är att man kan ha riktningsbar väremkälla med tuben. Jag planerar tillverka ett rudimentärt torkskåp under fläkten nämligen! (som ocså blir dusch!)
Men den måste finnas beggad på en husbilsskrot, skulle tro att de allra flesta äldre har en sådan.

Den fläktmotor som säljs separat kan du ha två utlopp från och såklart förgrena utanför också om du vill.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Jeg undrer:

Bliver det aldrig nogle billeder,så man kan se hvordan projektet skrider frem?

Bygge tråde er efter min mening altid bedst med billeddokumentation.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Jeg undrer:

Bliver det aldrig nogle billeder,så man kan se hvordan projektet skrider frem?

Bygge tråde er efter min mening altid bedst med billeddokumentation.

Bygget påbörjas nån gång i nov, nu assimileras delar och information! Jag kommer dokumenterar hela bygget på youtube, och härinne, eftersom jag behöver eran hjälp!
 
F

F.d. 29620

Guest

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

Tackar! Jag tror att den är lite overkill för mig, även om priset är bra så är den är dyr tyvärr!
Jättebra pris speciellt som den har eldrift också, men om man plockat isär en vanlig Truma värmare en gång samt en Truma boiler(varmvattenberedare) så inser man att enkelhet inte är dumt och oftast resulterar i lång problemfri drift:)

OT men förstår inte varför inte det finns en motsvarande som även kan värmas från motorns kylsystem, då hade den varit riktigt COMBI.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Tims Renault Master Konvertering (Studio/boende)

.... Det finns en annan gasol värmare I England jag skulle vilja ha, propex heter den men den har slutat tillverkas. Ibland dyker den upp på eBay för ett par 100 pund. Det är den röda lilla modellen jag är ute efter.

Tackar!

Även om tråden är snart 1 år gammal så tänkte jag informera dig att Propex gasvärmare tillverkas och säljer fortfarande.... här har du länken... Propex HS2800 heater - High output, blown air space heater gas powered
 
Toppen