• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Thetford toatank

F

F.d. 51064

Guest
Jag har problem, med lukt från toatanken, gubben känner inget:confused:. Det luktar från tanken även ute i bilen, inte bara på toan. Jag har rengjort tanken och kollat packningarna och de ser helt ok ut. När jag vänder tanken upp och ner läcker det från en liten lucka på sidan om. Så lukten skulle kunna komma därifrån. Det verkar sitta en o-ring när man tittar på sprängskissen lite längre ner. Någon som vet hur man får upp den lilla luckan och om o-ringen går att byta ut. Luckan är den som har nr 22. Jag ser ingenstans där man kan lyfta upp luckan eller stoppa in en mejsel eller dylikt. Jag vill ju inte ha sönder något.

IMG_1798.PNG
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Thetford toatank

Är du säker på att det är från toa-tanken lukten kommer?

Det är betydligt vanligare att den kommer från gråvattentanken och avloppen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Thetford toatank

22 er luftingen av tanken, det sitter en liten flotør på undersiden som stenger denne når tanken blir full. Som Gunnar påpeker det er mer vanlig med kloakkluft fra gråvatnet. Om du benytter kjemikalier i toatanken så er den lukten så sterk at ingen annen lukt kan kjennes fra toa. Om du har SOG så skulle ventilen for lufting av tanken blitt sperret ved montering av SOG slik at ventilasjonen skjer via SOG.
 
F

F.d. 51064

Guest
Sv: Thetford toatank

Lukten kommer från toan. Gråvattentanken ok. Jag har nu fått upp luckan och den sluter inte riktigt tätt jag ska försöka rengöra och se om jag kan få den tätare. Kan vatten komma igenom så tar sig ju lukten ännu lättare igenom. Jag tycker inte att de medel som finns luktar bra. Jag tänker testa att enbart använda såpa ett tag.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Thetford toatank

Spola i en skvätt vatten i skålen och vänta en stund och se om det är samma mängd kvar , har det minskat så sluter det inte tätt har själv haft det problemet och det är enkelt avhjälpt, det finns instruktionsfilmer på YouTube som i detalj beskriver hur man går tillväga :) :)
 

skiren

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
9409
Medlemskap
2024
Hej
Många svar men jag tror inte du har fått svar på din primära fråga!
Den lilla luckan går att få upp genom att försiktigt sticka in en skruvmejsel eller kniv i skarven och ”lyfta” luckan. Luckan har mest en estetisk funktion (och ev. lite mot dålig lukt) så du behöver inte vara rädd att bryta sönder den - det är bara att tejpa dit den om den går sönder.
Som jag har uppfattat det så utgör mekanismen under luckan en tryckutjämningens-expanderingsfunktion. Ventilen öppnas då du har tanken i normal position via en klack i botten och stänger samt tätar då du tar ut den för tömning. Ev. läckande vätska samlas i ”behållaren/skålen” som finns längst in under ”golvet” där tanken sitter och bör kontrolleras i samband med tömningen (är det härifrån du får lukten???). (”Behållaren/skålen” närmast öppningsluckan kan användas som förråd, t.ex. för toakem.)
Hoppas mitt svar inte är av typen goda yxskaft!
Uno
 
Toppen