• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Thermostatblandare

inka55

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14422
Medlemskap
2024
Jag retar mej på att man köper en husbil för 1,3 miljoner som inte är utrustad med en termostat reglerad blandare till duschen för 1500kr. Antingen blir man skollad eller så stannar hjärtat av en kalldusch när man råkar stöta till kranen när man duschar. Är det bara jag som är gnällig eller används duschen enbart som förråd för flertalet av husbilsägare?
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Thermostatblandare

Hej. Använder alltid duschen till det den ska va till men tycker att avloppet är trögt. Inga problem med termostaten, du måste ha något fel på den.
/ Sören
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Thermostatblandare

På våran Hymer B690 Starline -12 är det inte heller thermostatblandare i duschen. Funkar sådär. Lätt att komma åt handtaget på engreppsblandaren då den sticker rakt ut. Använder den kanske 10-15 gg/år per person. Vore bra med sk thermostatblandare om den verkligen höll temperaturen vilket jag inte upplever att ens hemmablandare gör om invattnets temperatur varierar. Provat flera olika typer under årens lopp.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Thermostatblandare

Tyvärr snålar tillverkarna in på allt som går, verkar det som ibland. Och dit hör blandarna och duschhandtag.

Vi har en bil som nypris överstiger 1,3 Mkr och nog är det engreppsblandare samt duschhandtag i plats. Plasten kan naturligtvis ha sin förklaring i att man vill spara vikt men det känns "lite" B.

Jag kan inte annat än hålla med dig i kritiken, tyvärr.

Duschen använder vi till att duscha i (ca. varannan till var 3:e dag) och hänga upp fuktiga/blöta kläder.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Thermostatblandare

Kan bara konstatera att termostatblandare ofta lyser med sin frånvaro, oavsett premium-, mellan- eller instegsbilar. Vi har varit på många visningar där denna utrustning saknas. Jag skulle önska att det finns en lättviktsblandare att tillgå. Som det är idag verkar det bara finnas blandare som monteras i normala dusch- och badrum. Dessa blandare är relativt tunga. I vår bil finns bara en normal kran, där man riskerar att, ofrivilligt, få varmt eller kallt vatten. Hittills har det dock fungerat OK.
 

inka55

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14422
Medlemskap
2024
Sv: Thermostatblandare

Kan du justera temperaturen i duschen, eller är den förinställd på en viss temperatur så du bara vrider blandare på full värme och får då en behaglig vattentemperatur Håkan?

Inka
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Thermostatblandare

Du kan justera vilken temperatur du vill ha.blandaren stänger bara av vattnet fördel man har den instäld på ex 35 grader .så man behöver inte justera så det går ej åt vatten i onödan prisis som hämma i duschen. Håkan
 
Toppen