Temperturkompenserad laddning

Tråd startad i 'Elförsörjning' av Olof G, 15 Mars 2019.

  1. Olof G

    Olof G HBK Medlem

    Inlägg:
    1,378
    Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    Jag har en CBE batteriladdare,laddar Gelbatterier vilket den är inställd på, men den har inte temperaturkompensering, borde man ha en laddare med detta när jag har den ansluten hela vintern?
     
  2. skalman52

    skalman52 HBK Medlem

    Inlägg:
    246
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25289
    Har precis samma koppling som du har (CBE etc.) och tog och kollade vad som står i manualerna för min batteribooster, som har temp. kompensation.
    U1-spänningen som normalt ligger på 13.8 V höjs till 14.25 V under ca -5 grader vid batteriet
    U2-spänningen som normalt ligger på 14.4 V höjs till 14.8 V under ca 0 grader vid batteriet
    Allt för att få ut de sista procenten laddning eftersom kemin i batterierna är "trögare" vid låga temperaturer.

    I min bil har jag mätt temperaturen i batteriutrymmet och den har i vinter inte varit under +8 grader (Stockholm/Täby)

    Som jag förstår det så är den enda risken man tar med att vara utan temp.givare att batteriet kanske inte blir helt fulladdat (90 i stället för 100%?)

    Temperaturgivaren har också funktionen att stänga av laddning när temperaturen går över +50 grader för att undvika gasning och andra problem. För mig känns det som en viktigare funktion än lågtemperaturkompensationen.
    Skärmklipp.JPG

    MVH
    Hans
     
    Olof G gillar detta.
  3. Olof G

    Olof G HBK Medlem

    Inlägg:
    1,378
    Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    Tack, har mätt U2 spänning idag den är exakt 13.8V,så någon temp.kompensering har jag inte,däremot borde den gå ned i spänning nu drygt två dygn sedan jag kopplade in el,batterierna var tämligen fulladdade innan.
     

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.