• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Temperturkompenserad laddning

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har en CBE batteriladdare,laddar Gelbatterier vilket den är inställd på, men den har inte temperaturkompensering, borde man ha en laddare med detta när jag har den ansluten hela vintern?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Har precis samma koppling som du har (CBE etc.) och tog och kollade vad som står i manualerna för min batteribooster, som har temp. kompensation.
U1-spänningen som normalt ligger på 13.8 V höjs till 14.25 V under ca -5 grader vid batteriet
U2-spänningen som normalt ligger på 14.4 V höjs till 14.8 V under ca 0 grader vid batteriet
Allt för att få ut de sista procenten laddning eftersom kemin i batterierna är "trögare" vid låga temperaturer.

I min bil har jag mätt temperaturen i batteriutrymmet och den har i vinter inte varit under +8 grader (Stockholm/Täby)

Som jag förstår det så är den enda risken man tar med att vara utan temp.givare att batteriet kanske inte blir helt fulladdat (90 i stället för 100%?)

Temperaturgivaren har också funktionen att stänga av laddning när temperaturen går över +50 grader för att undvika gasning och andra problem. För mig känns det som en viktigare funktion än lågtemperaturkompensationen.
Skärmklipp.JPG

MVH
Hans
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack, har mätt U2 spänning idag den är exakt 13.8V,så någon temp.kompensering har jag inte,däremot borde den gå ned i spänning nu drygt två dygn sedan jag kopplade in el,batterierna var tämligen fulladdade innan.
 
Toppen