• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telia mobilt bredband

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Hej!
Fick just reda på att om man har ett Telia mobilt bredband och har det bundet senast i morgon 8/6 kommer avtalet gälla hela Europa med sparbar pott upp till 100Gb. Om man inte gör detta kommer det mobila bredbandet bara gälla Sverige. Tippsa alla vänner. Uppdaterade mitt och kostar 199kr till skillnad från nu 99kr.
Kjelle
 
F

F.d. 53531

Guest
Sv: Telia mobilt bredband

Det svaret fick jag från Telia:

"Restriktionerna för roaming inom EU/EES gäller endast mobila bredband. Med mobilabonnemang kan du surfa med samma villkor som hemma inom dessa länder, men upp till 20 GB. Samma villkor gäller för bunda mobila bredband.

Detta betyder till exempel om du har ett mobilabonnemang eller ett bundet mobilt bredband med 6 GB så kan du även surfa för 6 GB inom EU/EES. När de 6 GB är slut så kan man inte surfa mer. Har du ett abonnemang med 20 GB kan du surfa för denna mängd både i Sverige och inom EU/EES. Har du ett abonnemang med 40 GB så kan du endast surfa för 20 av dem inom EU/EES."
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: Telia mobilt bredband

Hej, tror inte du har rätt om mängden, 20Gb gränsen gäller mobiltelefon men enligt min kontakt gäller det inte mobilt bredband utan det är köpt gräns som gäller och du kan spara upp till 100 Gb och bruka dem i Europa om du har bundit ditt abonnemang.
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: Telia mobilt bredband

Hej!
Mobilerna släpptes den 11/4 i Europa men det mobila bredbandet släpptes inte då, om det var fritt i maj månad vet jag inte. När vi körde hem i april månad (hemma 21/4) då var det inte fritt.
 

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Sv: Telia mobilt bredband

Ringde till kundtjänst 90200 idag och informerade mig. Läste i olika forum om att roaming inom EU/EES alltså utanför Norden erbjuds. Nu kan de som har Telia mobilt bredband obundet binda sitt ( före 8/6 ) och få roaming inom EU/EES 20 GB. Jag som har bundet ett år till kan inte få detta erbjudande, bara om jag hade haft tre månader kvar av bindningstiden.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Telia mobilt bredband

Tvivlar på att detta går att göra med mitt mobila bredband som jag har hos Telia kostnadsfritt så länge jag är helkund.
Men försöka duger!! med att binda abonnemanget.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Telia mobilt bredband

Ringde till kundtjänst 90200 idag och informerade mig. Läste i olika forum om att roaming inom EU/EES alltså utanför Norden erbjuds. Nu kan de som har Telia mobilt bredband obundet binda sitt ( före 8/6 ) och få roaming inom EU/EES 20 GB. Jag som har bundet ett år till kan inte få detta erbjudande, bara om jag hade haft tre månader kvar av bindningstiden.

Under kvarvarande bindningstid kan du surfa inom EU/EES, se frågor och svar på denna sida https://www.telia.se/privat/bredband/mobilt-bredband
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Telia mobilt bredband

Från 15/4 och en månad fram var vi i Danmark, Tyskland, Österike och Italien
Romingen fukade mycket bra
Allmänt surfande och tittade på nyheterna förbrukade ca. 10 Gbyte
/Thomas
 
F

F.d. 53531

Guest
Sv: Telia mobilt bredband

Hej, tror inte du har rätt om mängden, 20Gb gränsen gäller mobiltelefon men enligt min kontakt gäller det inte mobilt bredband utan det är köpt gräns som gäller och du kan spara upp till 100 Gb och bruka dem i Europa om du har bundit ditt abonnemang.

Enligt samtal med Telia gäller max 20GB per månad för både mobiltelefon och mobilt bredband.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Telia mobilt bredband

Jag har bundit mitt fria bredband till mobilt bredband från 20170605 för att då få Wifi inom EU/EES i 24 månader.
Har använt det i Danmark och är nu i Tyskland och det fungerar perfekt. Hade lite inkörningsproblem läs lite mer här.
Evas egen
 
F

F.d. 29690

Guest
Sv: Telia mobilt bredband

En annan lösning som alternativ är Telia Sense, en 4G (3G/4G) router med mjukvarusim som man sätter i ODB2 port i sin husbil... Med Sens får man inte bara en router som kan dela ut 20GB i månaden för 99 kr/mån man får även en mobil-app som ger resestatistik larm när bilen flyttas, men även partnertjänster, bilprovning, bilbärgningstjänst, försäkring och andra som är rätt meningslösa.Men för den som enkelt vill ha en router som fungerar under färd eller när ODB2 har strömmatning så är det ett tvärenkelt alternativ att koppla in. Självklart med möjlighet att röra sig inom EU... Värt att nämna... det är ingen höghastighets router att lita på... Så det är för enkelhet att montera jag föreslår denna, jag själv kör denna under färd, en annan 4G router när vi ankrat upp! /Ola
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Telia mobilt bredband

Jag slopade mina telliiaabonnemang för något år sedan.
Förslag:skaffa ett lågprisabonnnemang och använd sim-kortet i routern om det känns bättre än att internetdela från mobilen.
Rolf
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Telia mobilt bredband

Enligt samtal med Telia gäller max 20GB per månad för både mobiltelefon och mobilt bredband.

har mobilt bredband hos telia och ändrade den 8 juni efter info i detta forum till ett bundet bredband 2 år, 20gb/månaden, enligt den som jag talade med skulle bredbandet fungera i EU. Har inte tänkt på det sedan, använt det lite i Sverige, Men körde till Oslo och fann att det inte fungerar. Kontaktade Telia kundtjänst som bollade mig runt lite men till sist fick jag besked att mobilt bredband inte fungerar utomlands. Fel av den som sålt produkten till mig Jag slipper bindningstiden och får tillbaka mitt gamla abonnemang som var en 50 lapp billigare. Har detta enbart för att få behålla inarbetade epostadresser.

Kolla på telia "Mina Sidor" om det under tjänster står att det är spärrat i EU.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.653
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Telia mobilt bredband

Efter prat med Telia, så ändrade jag ett gammal kontantkort till Mobil, dvs inkl prat o mms. Då slapp jag bindningstid och kan säga upp efter semestern.
Funkar bra söder om sjön, men inte överallt (2g). Routern hinner inte alltid med vid gränskontroll, då det blir seeeegt.
Förtydligande: Jag ville inte binda MobiltBredband i 24mån, annars hade det också fungerat
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.910
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Telia mobilt bredband

har mobilt bredband hos telia och ändrade den 8 juni efter info i detta forum till ett bundet bredband 2 år, 20gb/månaden, enligt den som jag talade med skulle bredbandet fungera i EU. Har inte tänkt på det sedan, använt det lite i Sverige, Men körde till Oslo och fann att det inte fungerar. Kontaktade Telia kundtjänst som bollade mig runt lite men till sist fick jag besked att mobilt bredband inte fungerar utomlands. Fel av den som sålt produkten till mig Jag slipper bindningstiden och får tillbaka mitt gamla abonnemang som var en 50 lapp billigare. Har detta enbart för att få behålla inarbetade epostadresser.

Kolla på telia "Mina Sidor" om det under tjänster står att det är spärrat i EU.

Det verkar väldigt rörigt på Telia. Gjorde som du och band mitt mobila bredbandsabonnemang den 7:e juni. Har två chattar med Telia där det klart framgår att det ingår fri roaming inom EU med 20GB/mån. Har nu skickat ett mail till Telia för att få det bekräftat en tredje gång. Skall bli kul att se vad det blir för svar.

Hälsar Kjell
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Telia mobilt bredband

Logga in på telia.se Mitt Telia, om det under Mina Tjänster anges "spärr Roaming utomlands, kostnadsfri" så är det stopp utomlands
 
Toppen