• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telia inför Roaming Europa

andersg52

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Luleå
HBK-Nr
6813
Medlemskap
2024
Sv: Telia inför Roaming Europa

"Menar du Mbit/s när du skriver mb/min?"

ja helt rätt, så illa är det med uppkopplingen här!!

Det var Johan (kl 15.00) på Telenor tel nr 020-22 22 22 som gav mig ovanstående
svar och när jag bad han läsa på så konsulterade han som sagt sina kolleger
och gick "ed" på att min abonnemang inte skulle beröra utlandssurfen annat
än positivt och då genom högre hastigheter till samma avtalade pris.
Jag tvivlar,, kan någon annan syna honom genom att ringa ovan telenr?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Telia inför Roaming Europa

Är det någon som kommit över villkoren i finstilt för telias "nya" abonnemang? jag har letat på sidan men inte hittat något.

//Peter

Idag har både Carola och jag fått följande SMS från Telia;

"Grattis
Känns dig som hemma i Europa. Nu surfar och ringer du inom EU/EES för samma pris som hemma.
Självklart surfar du fritt i några av de mest polulära sociala medierna, utan att din surfmängd används.
Vi har också nya abonnemang med ännu mera mer surf, lär mer på telia.se/surfamera
Hälsningar Telia"

Har läst igenom det finstilta och kan inte hitta en rad om begränsningar beträffande tid, bara om max 20 GB/mån;
"Du kan som mest förbruka 20GB/månad i EU/EES (utanför Sverige) givet att du har månadssurf eller surfpott kvar.

Tar surfen slut kan du alltid köpa extrasurf till samma pris som hemma och därmed passera gränsen på 20 GB/månad om du önskar.
"

Förstår att vårt mobila bredband "Bredband 30", där vi har 300 GB/månaden inte gäller utanför Sverige.

TommyD
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Telia inför Roaming Europa

Telia kundtjänst för en timme sedan:
bredband 30mb/min 100gb pris 359,-/mån
mobiltel 1gb 199,-/mån
mobiltel 6gb 339,-/mån
obs prisskillnaden på 5gb där de höjt just med tanke på utlandssurfen.
obs bredbandet kunde man inte ta med utomlands
jag provade deras hempaket med router och kom upp i ca 9mb/min
Telenor gav 35mb/min med en enkel router
jag beställde Telenor frihet som jag testat utomlands i några månader problemfritt.
vid beställningen missade jag att nämna att det gällde surf 50 och
har väl betalt en del extra men vid kontakt med deras kundtjänst för en
stund sedan så kommer det inte att vara några begränsningar vid utlandssurf
för min del utan tvärtom så kommer de att öka hastigheten även utomlands
(inga begränsningar).
Jag betalar för Telenor Frihet enligt följande
mobilt bredband 100gb 691.41,-/mån (50gb=541,41)
simkort 29,-/mån höjs till 49,-/mån
extra simkort till telefon 149,-/mån
allt kan användas utomlands utan roamingavg. enligt Johan på kundtjänst
som sa att begränsningen endast gällde hbk avtalet, kan det vara så illa?
Med facit i hand så tycker jag att om ovanstående gäller så är det ändå den
bästa lösningen för mig.

"Glömde" Telenor berätta för dig de dåliga nyheterna dvs att du bara får vånyttja din surf utomlands 30 dagar? Så lätt det är att bara berätta de goda nyheterna....
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Telia inför Roaming Europa

"Glömde" Telenor berätta för dig de dåliga nyheterna dvs att du bara får vånyttja din surf utomlands 30 dagar? Så lätt det är att bara berätta de goda nyheterna....

Dåliga nyheter, det beror väl på vem man frågar. Är man ute längre än 30dagar så är det inte bra men för min del så tycker jag det bra. Däremot tror jag inte sista ordet är sagt än när alla operatörer ha redovisat sina vilkor. Då kan det säkert bli ändingar
 

andersg52

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Luleå
HBK-Nr
6813
Medlemskap
2024
Sv: Telia inför Roaming Europa

"Glömde" Telenor berätta för dig de dåliga nyheterna dvs att du bara får vånyttja din surf utomlands 30 dagar? Så lätt det är att bara berätta de goda nyheterna....

Ja de ljög mig rakt i ansiktet när jag ställde frågan igår, idag fick jag
tag i en annan person på Telenor som ärligt talade om att det var 30 dgr som gällde och sa sig skämmas för sin kollegas tidigare svar till mig.
av princip sa jag upp vidare samarbete
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Telia inför Roaming Europa

Idag har både Carola och jag fått följande SMS från Telia;

"Grattis
Känns dig som hemma i Europa. Nu surfar och ringer du inom EU/EES för samma pris som hemma.
Självklart surfar du fritt i några av de mest polulära sociala medierna, utan att din surfmängd används.
Vi har också nya abonnemang med ännu mera mer surf, lär mer på telia.se/surfamera
Hälsningar Telia"

Har läst igenom det finstilta och kan inte hitta en rad om begränsningar beträffande tid, bara om max 20 GB/mån;
"Du kan som mest förbruka 20GB/månad i EU/EES (utanför Sverige) givet att du har månadssurf eller surfpott kvar.

Tar surfen slut kan du alltid köpa extrasurf till samma pris som hemma och därmed passera gränsen på 20 GB/månad om du önskar.
"

Förstår att vårt mobila bredband "Bredband 30", där vi har 300 GB/månaden inte gäller utanför Sverige.

TommyD

Kanske bara jag som inte är uppdaterad?

Har levt i tron att Telia/Halebop inte haft någon tidsbegränsning vad gäller roaming inom EU, vilket jag även tidigare fått bekräftat av deras support.

.....men nu kan jag läsa på deras hemsida:https://www.telia.se/privat/aktuellt/surfasomhemma

Under fliken:"Kan jag använda mitt mobilabonnemang utomlands under längre tid?" Läser jag nu;

"Nej. De nya EU-reglerna gäller tillfälliga vistelser i andra EU/EES-länder än ditt eget. Om du t.ex. flyttar utomlands måste du skaffa ett lokalt mobilabonnemang. Det är inte meningen att du ska använda ditt abonnemang som en permanent lösning vid utlandsvistelse.

Vad innebär tillfälliga vistelser?

Om din förbrukning under en fyramånadersperiod är större utomlands än i Sverige eller befinner dig fler dagar utomlands än i Sverige räknas det som permanent roaming eller s.k. extremanvändning.


Vad händer då?

Du blir kontaktad via sms om extremanvändning. Väljer du att fortsätta kommer du debiteras enligt reglerad taxa (pris exkl moms):
"

Egentligen inte förvånad, till slut är alla leverantörernas villkor väldigt likartade, ingen sticker ut.

TommyD
 
Senast ändrad:

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Telia inför Roaming Europa

Samma skojare som alla andra bolag! Eftersom Telia bryter gammalt avtal om "ingen tidsbegränsning" ska jag bryta med Telia och ta tillbaka Telenor som ändå hade 60 G/mån.
Tele2 har samma tidsbegränsning. I rättvis anda borde man få pausa abonemanget efter 4 månader. Har anmält Telia till Hallo Konsument om deras bluff men räknar inte med någon framgång!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telia inför Roaming Europa

Man slutar inte förvåna sig över allt "skojeri" från våra teleoperatörer. Jag är glad att ha forskat på egen hand och fått skriftlig bekräftelse från min operatör om att jag slipper 4-månaders "rekommendation/regel". Det må hända att mitt avtal ändras med tiden, men som det är nu så är jag helnöjd. Tur att jag hoppade av från Telia i "grevens tid", tack för info Tommy!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Telia inför Roaming Europa

Man slutar inte förvåna sig över allt "skojeri" från våra teleoperatörer. Jag är glad att ha forskat på egen hand och fått skriftlig bekräftelse från min operatör om att jag slipper 4-månaders "rekommendation/regel". Det må hända att mitt avtal ändras med tiden, men som det är nu så är jag helnöjd. Tur att jag hoppade av från Telia i "grevens tid", tack för info Tommy!

Du menar Alltele?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telia inför Roaming Europa

Du menar Alltele?
Korrekt Ralph! Alltele har inte infört 4-mån. begränsning vilket vi är glada för. Hur dom klarar av detta ekonomiskt är mig en gåta, men tydligen gör dom det på ett eller annat vis. Kostnader till EU bolag/partners minskar redan 2018 och blir sen mindre för varje år. Gungor & karuseller?
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Telia inför Roaming Europa

Tack för informationen Tommy.

Det är inte en månad sedan vi tog beslutet att lägga över både mitt och Ursulas abbonemang till Telia.
På grund av deras säljare på min fråga om surfen inom Eu , svarade att det inte fanns någon 4 månaders begränsning.
Det blir ett samtal till Telia imorgon.

Nu blir det tele 2 och alltele.


Krister
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Telia inför Roaming Europa

Jag har varit i kontakt med Telia kundtjänst.

På min fråga om tidsbegränsning av surf inom Eu, fick jag först ett svar att 20gb och 6 månader gäller.

När jag bad tjejen läsa innantill på Telias sida på nätet under "frågor och svar" med texten och svaret som Los Suecos lade in (inlägg 47), ändrade hon sig och sade att detta hade hon inte fått information om.

När hon kontrollerade när man bestämt från vilket detta datum skall gälla från så var svaret 8/8 17.

Och det är 4 månader som gäller.

Men hon tackade för informationen.

Krister
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Telia inför Roaming Europa

Korrekt Ralph! Alltele har inte infört 4-mån. begränsning vilket vi är glada för. Hur dom klarar av detta ekonomiskt är mig en gåta, men tydligen gör dom det på ett eller annat vis. Kostnader till EU bolag/partners minskar redan 2018 och blir sen mindre för varje år. Gungor & karuseller?

Vad säger ni och All-Tele om detta då från deras hemsida? ;Tjänsten är endast avsedd för nationellt bruk, i svenskt mobilnät. Alla roamingfunktioner är spärrade.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telia inför Roaming Europa

Vad säger ni och All-Tele om detta då från deras hemsida? ;Tjänsten är endast avsedd för nationellt bruk, i svenskt mobilnät. Alla roamingfunktioner är spärrade.
Tror detta syftar på mobilt bredband inom EU. Jag surfar via mobilabonnemang med 40 GB surf. Klockrent!
 
Toppen